JANA VLČKOVÁ Pedagogická komunikace Doporučená literatura uPeter GAVORA Učitel a žáci v komunikaci uKlára ŠEĎOVÁ, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ u Komunikace ve školní třídě uJiří MAREŠ, Jaro KŘIVOHLAVÝ Komunikace ve škole uPetr ONDRÁČEK Františku, přestaň už konečně zlobit, nebo u Pedagogická komunikace (Mareš, Křivohlavý, 1995) u= komunikace mezi účastníky výchovných a vzdělávacích procesů, která slouží výchovně-vzdělávacím cílům u uDějiště: škola, v rodině, zájmové kroužky atd. uÚčastníci: vychovávající a vychovávaný uZprostředkování pedagogické komunikace uVerbálně i neverbálně (slova, gesta, barva hlasu, pohledy atd.) uUčebnice, pracovní sešit, nahrávky, počítač atd. u Pedagogická komunikace (Mareš, Křivohlavý, 1995) uTři podoby: uDetailně připravená uRámcově připravená uNepřipravená u uObsah pedagogické komunikace uUčební informace uPředávání sociálních zkušeností uOrganizace, zprostředkování vztahů, postojů, emocí atd. u u Výuková komunikace u= komunikace probíhající mezi učitelem a žáky v rámci vyučovací hodiny (Šeďová, Švaříček a Šalamounová, 2012) u uCharakteristiky (Průcha 2009): uVerbální a neverbální projevy uŘízena učitelem (pravidla určující roli dalších komunikujících) uRůzné funkce (prezentace obsahů učiva, k dosažení výukových cílů, řízení třídy, navázání vztahů atd.) uVytváří klima třídy a zároveň je jím ovlivňována u u u Pravidla (Mareš, Křivohlavý, 1995) uVycházející ze společnosti uDaná školou (školní řád) uStřet učitele a žáků uKonflikt uVyjednávání uKonsenzus uNezbytná pravidla slouží k (J. S. Cangelosi) uZlepšují spolupráci, omezují rušivé chování uBezpečnost žáků a utváří pracovní klima uZamezují rušení ostatních uZajišťují přijatelnost chování (úroveň slušnosti) 5 principů funkční pedagogické komunikace uKooperace: spolupráce umaxima kvantity: říkat dost, ale ne víc, než je nutné, sdělení má být zacílené a co nejúspornější umaxima kvality: nelhat, neříkat to, čím si nejsme jisti umaxima relevance: sdělovat, co je v dané chvíli důležité a relevantní k obsahu a cíli komunikace umaxima způsobu: vyjadřovat se jasně, srozumitelně, přesně a jednoznačně u Komunikační pravidla pro frontální výuku (Gavora, 1987) Flanders (1970) (Šeďová, Švaříček a Šalamounová, 2012) uPravidlo dvou třetin u2/3 hodiny učitel vyplní svými verbálními projevy (žáci 1/3) u2/3 z toho času učitel věnuje výkladu a kladení otázek u uČeské prostředí u80 % času hodiny se hovoří uZ toho 75 % hovoří učitel a 25 % hovoří žáci u Literatura uMAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. uŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 9788026200857. uPRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462.