JANA VLČKOVÁ Pedagogická komunikace FÁZE HODINY 1)Úvodní 2) 2)Hlavní téma hodiny 3) 3)Závěrečná fáze u u u u Úvodní fáze uhttps://www.youtube.com/watch?v=oCchvUE5ZK0 u uhttps://www.youtube.com/watch?v=nAVBM8npTLQ Úvodní fáze uIniciace tématu uEvokace uCíl hodiny uPlán hodiny uMotivace uZařazení do systému uBrainstorming uCo už známe uHra uVideo uSkupinová práce u Úvodní fáze uJaké typy otázek klást? u uOtevřené x uzavřené uBloomova taxonomie u uPárové učení Hlavní téma hodiny uČtenářská dílna uhttps://www.youtube.com/watch?v=oCchvUE5ZK0 u uPřírodopis uhttps://www.youtube.com/watch?v=nAVBM8npTLQ Hlavní téma hodiny uStěžejní část hodiny uStřídání různých aktivit uVýklad nové látky, procvičení, opakování… uSamostatná práce, skupinová práce… uRůzné metody uZadávání instrukcí uPřechod k dalším činnostem uOrganizace aktivit u u Prezentace učiva (Gavora) uDeduktivní způsob uvyjde z teorie, pravidel a směřuje k příkladům, praktické aplikaci uInduktivní způsob uz příkladů vyvozuje pravidla, zákonitosti, teorie komparativní způsob: porovnávání dvou a více jevů, postupů či situací u uJasnost vysvětlování usleduje se pevná linie, myšlenky musí navazovat, zapadat do sebe, logická struktura, odhalují se smysluplné vztahy uOrientátory uprvky projevu, které strukturují projev, naznačují důležitá místa, výhybky, následnost u Dialog ve vyučování ustřídání replik upokud se repliky nestřídají a nereagují na partnera, jde o monolog ustřídání rolí hovořícího a naslouchajícího uaktivní naslouchání uhledání společného významu usnaha o porozumění, dohodnutí, dospět ke společnému významu u Typy informačních bariér uČas uinformaci potřebujeme v jiném čase, než kdy jsme ji dostali- dříve/později uProstor uinformaci potřebujeme mít k dispozici na jiném místě, než kde se nachází uInformační zahlcení uinformace máme, ale nemáme čas je „zpracovávat" urozpor mezi množstvím informací a omezenou kapacitou člověka u Kompetence uInformační kompetence unevíme o vhodném zdroji informací uvíme o zdroji, který obsahuje informaci, ale je pro nás nedostupný (fyzicky, technicky, ekonomicky) uvíme o zdroji, zdroj je dostupný, ale neumíme ji najít (neznáme strukturu, jazyk zdroje, nemáme správnou vyhledávací strategii) uVěcná kompetence (máme informaci, ale nerozumíme jí) uneznáme jazyk dokumentu unerozumíme sdělení (chybí odbornost, chybí podstatné informace) u Závěrečná fáze uČtenářská dílna u uhttps://www.youtube.com/watch?v=oCchvUE5ZK0 u uPřírodopis u uhttps://www.youtube.com/watch?v=nAVBM8npTLQ u Závěrečná fáze uDélka uObsah uShrnutí uZpětná vazba uMotivace do další hodiny uatd. u uPřetahování do přestávek