JANA VLČKOVÁ Pedagogická komunikace RUŠIVÉ CHOVÁNÍ ŽÁKŮ uCo je podle Vás rušivé chování? (Jak se to projevuje?) u uJak učitelé reagují na rušivé chování? u uKteré z těchto reakcí jsou podle Vás správné a které naopak nevhodné? u uKteré z těchto rekcí by pro Vás osobně byly vhodné (nebo nehodné)? Základní aspekty chování uSociální aspekt u člověk je sociální tvor, usiluje o důkazy své příslušnosti ke společnosti uAspekt finality u člověk jedná tak, aby výsledek byl z vlastního hlediska smysluplný uAspekt aktivní spoluúčasti na utváření situace u člověk se snaží ovlivňovat interakce s okolním světem tak, aby vývoj situace byl pro něj smysluplný uAspekt neuvědomělosti u pocit sebehodnoty, který spoluurčuje chování člověka se utváří již v raném dětství Negativní sebehodnocení a příčiny uDítě ve světě dospělých uNedostatky organismu (skutečné, domnělé) uEkonomická a sociální situace rodiny uPahlaví dítěte v kontextu rodiny a společnosti uRodinná atmosféra a sourozenecké konstelace uVýchovný styl rodičů uZatěžující situace, osudové rány u u RUŠIVÉ CHOVÁNÍ uPokud žák trpí „komplexem méněcennosti“ uChybí odvaha k řešení problémů uÚkolům a problémům se vyhýbá (ať pracují druzí za mě) uPolitika prestiže (utváření situace tak, aby se cítili důležití) uVynucování pozornosti uOvlivňování dění ve třídě uTrestání druhých za skutečné i domnělé křivdy uDokazování učitelům jejich nemohoucnost u Co cítím, když žák…. u …opakovaně vykřikuje u … pořád si s něčím hraje (bouchá, klepe, ťuká…) u … skáče mě i ostatním do řeči u … má hloupé poznámky u … nikdy neví, co jsem zadal/a za práci u … pořád se ptá na nepodstatné a často nesouvisející věci u … vymlouvá se ze zadané práce u … neplní úkoly u … bere věci sousedovi a okolí u … obtěžuje souseda a okolí REAKCE UČITELE NA RUŠIVÉ CHOVÁNÍ Reakce učitele Cíl a chování žáka Vnímat vlastní pocit Verifikovat cíl otázkou Udělat Vynutit pozornost Odvádí mě od úkolů. Chce moc času. Může být, že se na sebe snažíš upozornit? Nevěnovat pozornost, nerozčilovat se. Věnovat se, když si to nevynucuje. Mít moc nad druhými Zpochybňuje moji pozici. Chceš ukázat svoji sílu a vůli? Nebojovat ale nepovolit. Společné hledání dohody. Vystoupit z konfliktu. Odplata, trest, msta Uráží mě, napadá. Musím ho potrestat. Vypadá to, jako bys mi chtěl ublížit? Neukazovat zraněnost, jednat bez zloby. Ne trest ale logický následek. Vypadat nemohoucně Nic neumí, netroufá si. Nevím, jak ho motivovat. Byl bys rád, kdyby od tebe nikdo nic nechtěl? Chválit za maličkosti, pomáhat. Literatura uONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo--: informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003, 170 s. ISBN 8086642186.