JANA VLČKOVÁ Pedagogická komunikace ZPĚTNÁ VAZBA u= informace žákovi, která má tomuto žáka sdělit, jak probíhá proces jeho učení (Mareš, Křivohlavý, 1995) uŠeďová, Švaříček a Šalamounová (2012): uJe zabudovaná do struktury pedagogické komunikace uBezprostředně po výkonu uPředpoklad regulace chování a učení žáka uVede ke zlepšení výkonu žáka u u u u ZPĚTNÁ VAZBA (Šeďová, Švaříček a Šalamounová, 2012) uMá vždy hodnotící charakter, hodnocení může být uPozitivní (Gavora, 2005) uAkceptace odpovědi žáka uEcho: zopakování uElaborace odpovědi: rozvinutí uPochvala uNegativní (Mareš a Křivohlavý, 2005) uDetekce chyb: učitel dá chybu najevo uInterpretace chyby: vysvětlení, jak k chybě došlo uKorekce: podání správné odpovědi u u Funkce zpětné vazby (Mareš, Křivohlavý, 1995) uRegulativní → umožňuje řídit žákovu činnost uSociální → vede k utváření vztahů mezi učitelem a žákem uPoznávací → může vést k lepšímu poznání učiva, učitele i sebe uRozvojovou → žák ji může využít k vlastnímu rozvoji u uPřímá zpětná vazba: souhlas, pochvala, výtka atd. uNepřímá zpětná vazba: doplnění odpovědi, vyžádání dalších alternativ, přechod k jinému tématu atd. u u u u u Typy zpětné vazby dle zaměření Hattie, Timperleyová in Šeďová, Švaříček a Šalamounová (2012): uZaměřená na úkol nebo výsledek uZaměřená na proces uZaměřená na seberegulaci uZaměřená na osobnost u uDoporučovaná je zpětná vazba zaměřená na proces. uNedoporučená je zpětná vazba na osobu. u u Doporučení pro učitele (Šeďová, Švaříček a Šalamounová, 2012) uZpětná vazba v čas, raději více zpětné vazby uNespěchat při poskytování zpětné vazby, promyslet uZpětná vazba má být explicitní, přinášet něco nového, rozvést uTrpělivost, často by vyslovenou chybu řekli i jiní žáci uNesoustředit se na gramatiku, formu atd., ale na odpověď uDávat zpětnou vazbu k momentálním výkonům, doplňovat zpětnou vazbu ke kapacitám a schopnostem uChválit za konkrétní věci, vyzdvihnout je uNebát se kritiky, pak vynikne i pochvala Chyba v pedagogické komunikaci (Mareš, Křivohlavý, 1995) uNěco nepatřičného? uNěco, co je součást každé lidské činnosti: usilujeme o něco nového? u uKdy chyba neohrožuje? uMusí být odhalena uMusí být určeno místo výskytu uMusí být vysvětlena uMusí být opravena Literatura uGAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005, 165 s. ISBN 8073151049. uMAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. uŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 9788026200857.