PROJEKTOVÁ VÝUKA BC. MILANA MRÁZKOVÁ BC. BARBORA ŠTĚPINOVÁ Projektová škola: ano, či ne? uProjektová výuka je jednou z možností alternativních metod ve vzdělávání. u uJedná se spíše o metodu, tzn. neexistují školy s názvem „Projektová“ (jako např. ZŠ Waldorfská apod.) u u Ve vyšší míře projektovou výuku a jiné inovativní metody využívají spíše školy alternativní. Častěji je tato forma výuky vnímána jako zpestření klasické výuky a ne jako systematický zásah začleňovaný do procesu vzdělávání. Přestože má tato výuková metoda hluboké historické kořeny, je poměrně dost nezmapovaná. Projektová metoda je tak bohatá, že obsahuje velké množství možných realizačních variant, nástrojů i výstupů. To ovšem neznamená, že cokoli můžeme nazývat projektem tak, jak to na českých školách někdy bývá. Projekt – projektová metoda – projektová výuka u u uProjektová výuka je realizovaná projektovou metodou, jejíž součástí je projekt. Hlavními aktéry zpracovávající určitý projekt jsou žáci, učitel je v roli poradce. u uProjekt vychází z témat, která jsou žákům blízká. u uPodstatou projektu je konkrétní praktický cíl. u u Historie uPrvní odkazy na projektovou metodu spatřujeme již v dílech Jana Amose Komenského, J. J. Rousseaua, J. H. Pestalozziho, F. W. A. Fröbela nebo C. Freineta. uDítě je v centru vzdělávání, podstatná byla jeho aktivita a činnost, proto je projektová metoda také označována jako metoda činnostní. u uPřelom 19.–20. st. uJohn Dewey – „duchovní otec“ projektové metody, teoretické základy uWilliam Heard Kilpatrick – zakladatel projektové metody, první teoretik v této oblasti u Historie u nás u30. léta 20. st. uVáclav Příhoda u uV následujících desetiletích byl rozvoj projektové výuky utlumen: u2. sv. válka, nástup sovětského vlivu, Zákon o jednotné škole u uNávrat v 90. letech 20. st. uJ. Kratochvílová, V. Spilková, H. Grecmanová ad. Rysy projektové výuky udobré třídní klima usamostatná práce a aktivita žáka (výběr tématu, hledání informací, sebehodnocení, zodpovědnost…) urole učitele je v pozadí – poradce, moderátor, pomocník, rádce, partner, konzultant, koordinátor celé záležitosti uspojuje teorii s praxí, sepjetí s realitou usměřuje k předem stanovenému cíli - realizace projektu a jeho výstupu (výrobek, poster, brožurka, výstava, videozáznam, internetové stránky, divadelní představení…) uorganizovaná a promyšlená učební činnost upřesně daná časová dotace uzaznamenávání celého průběhu realizace projektu uhodnocení učitele i žáků uvelmi tvořivá činnost učasto mezipředmětové vztahy, průřezová témata apod. u Typologie projektů uPodle: u unavrhovatele projektu: žákovské, uměle navozené, kombinované umísta realizace udélky uzpůsobu vyhledávání informačních zdrojů uvelikosti a typu skupiny žáků ujednopředmětové, vícepředmětové uproblémové, konstruktivní usměřování k estetické zkušenosti, k získání dovedností Fáze projektu uPŘÍPRAVNÁ u uzískávání znalostí, dovedností, přípravné činnosti – menší práce v různých skupinách upostupné zavádění metod projektové výuky u Fáze projektu u1. fáze: plánování projektu udefinování problému, který budeme řešit ujeho smysl, cíl, výstup učasový plán unázev projektu: otázka, př. „Jím zdravě?“ u u2. fáze: realizace projektu užáci plní stanovený cíl na základě předem ujasněného průběhu usbírají informační materiál, analyzují ho, třídí a zpracovávají upozice pedagoga se v této fázi přesouvá do pozadí (koordinátor, poradce) u Fáze projektu u3. fáze: prezentace výstupu projektu užáci představují to, co prostřednictvím projektové výuky objevili, k čemu došli, jakým způsobem téma zpracovali uučí se předávat získané informace ostatním uvýstup by měl být realizován pro co nejširší publikum uweb, poster, divadlo, přednáška, výstava u u4. fáze: hodnocení uhodnocení nepřichází na konec projektové výuky, ale prostupuje všechny fáze uučitel musí hodnotit průběh celého projektu, práci žáků na jednotlivých dílčích úkolech, jejich schopnost spolupráce, komunikace, získávání materiálu, jeho zpracování, atd. uhodnocení by však mělo probíhat také jako sebereflexe učitele - měl by vědět, jestli se projekt žákům líbil, zda a jak je obohatil a jak byli žáci spokojeni sami se sebou i s postavením pedagoga Shrnutí u u uhttp://projektovavyuka.cz/ShowProject.aspx?projectID=37 u uŽáci si prostřednictvím projektové výuky nejen zvykají na práci v týmu a komunikaci s ostatními lidmi, také se učí získané poznatky uplatnit v praktickém životě, což jim samo o sobě dává mnohem větší pocit uspokojení, než kdyby za danou vědomost či dovednost dostali známku. u u Literatura uKRATOCHVÍLOVÁ, Jana. 2006. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 8021041420. uDVOŘÁKOVÁ, Markéta. 2009. Projektové vyučování v české škole : vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 9788024616209. uTOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka, DVOŘÁKOVÁ, Markéta. 2009. Učíme v projektech. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978807367527. uwww.projektovavyuka.cz u u Praktický úkol + pomůcka uKaždá řada bude jedna skupinka uNacházíme se v první fázi: tzn. pro připomenutí: u u1. fáze: plánování projektu (růžově psané by žáci neviděli, zde pro naši lepší orientaci) udefinování problému, který budeme řešit: Já jako turista v jedné ze spolkových zemí Německa ujeho smysl, cíl, výstup: pomůcka pro spolužáky i pro ostatní lidi: brožurka učasový plán … unázev projektu: otázka, př. „Jak se neztratit v Bavorsku?“ uTyp projektu: kombinovaný (vhodnější pro začátky) u u1. fáze projektu: Vyberte si z následující mapy jednu spolkovou zemi Německa. Představte si, že byste tu zemi chtěli navštívit a hledáte vhodnou brožurku, kde se o ní jako turista dozvíte všechny podstatné informace. u uPokuste se ve skupince navrhnout: uJak bude brožurka vypadat? Budete ji zpracovávat na počítači, ručně? uDo brožurky si navrhněte, co bude obsahem jednotlivých stran (podkapitol), jak informace poskládáte za sebou. uNa jaké otázky budete hledat odpovědi? Co by vás osobně jako turisty v dané zemi zajímalo? uV jakých zdrojích budete vyhledávat informace o dané zemi? uOdhadněte časový plán práce na brožurce uJaká vhodná slovíčka, či slovní spojení by bylo užitečné znát? uJak brožurku pojmenujete? u https://cdn.fbsbx.com/hphotos-xtp1/v/t59.2708-21/12502711_1112808815419191_1349749646_n.gif?oh=c193 2148d0286c4ff4a72bf024c65e36&oe=56DF2D09