SEMINÁŘ „PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI“ Úvodem… Kontakt ¨Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. ¤mares@ped.muni.cz ¤konzultační hodiny: npondělí 9:00 – 10:00; njindy pouze po předchozí domluvě n (Katedra psychologie, Poříčí 31, Brno) ¤Prosím, uvádějte v předmětu zprávy kód předmětu a v textu mailu učo, kód předmětu a seminární skupinu! „Psychologie ve školní praxi“ ¤Kurs je věnován vybraným teoretickým, metodologickým a praktickým otázkám výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie a některým speciálním tématům pedagogické a školní psychologie ¤Volně navazuje na přednášky „Psychologie vyučování a výchovy“ (dr. Mareš, středa od 11:10 v uč. A50) „Psychologie ve školní praxi“ ¨Požadavky: ¨Aktivní účast na seminářích núčast v diskusích a cvičeních; ndocházka více jak 65% ¨Detailní informace a odkazy budou k dispozici v ISu. Stručně: ¨Téma neverbální komunikace ve výuce. V domácím prostředí studenti shlédnou 3 krátká videa, vyplní k nim krátký dotazník a následně budou na seminářích diskutovat téma neverbální komunikace ve třídě. ¤Mgr. Věra Suchánková (učo 103357); 1. polovina března ¨Reflexe vlastní strategie řízení třídy a reflexe strategie řízení třídy ¤Vyplnit po vlastní výuce na praxi online dotazník (40 otázek) a nechat jej vyplnit anonymně v papírové verzi (párováni přes učo stud.) i cvičného učitele(učitelku) o tom, jak svou výuku vidí cvičný učitelk(a) a jejich odpovědi přepsat do online systému ¨Poster (9.5./16. 5. 2016 prezentace) nsamostatně vybrané téma zpracované formou posteru a prezentované na semináři nzákladní informace a doporučení pro praxi nvarianty pro výběr tématu – kazuistika / empirická ministudie nanotaci (název, odstavec, literatura; 250 slov) odevzdat do ISu (21.3. 2016) ¨Zápočtový test v zápočtovém týdnu Osnova kurzu ¨1. Psychologie výchovy a vyučování. ¨2. Vývoj psychologie v~pedagogické praxi. ¨3. Teoretické koncepce a směry. ¨4. Metody psychologie. ¨5. Psychologický výzkum výchovy a vyučování. ¨6. Učení a jeho druhy. Přeučení. Transfer a interference. ¨7. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky; kompetence). ¨8. Vyučování z hlediska psychologie. ¨9. Příčiny školní úspěšnosti a neúspěšnosti. ¨10. Zkoušení žáků. ¨11. Typy výchovy. ¨12. Osobnost žáka současné školy. ¨13. Formativní vlivy působící na žáka. ¨14. Osobnost učitele. ¨15. Vztahy mezi učitelem a žákem. ¨16. Klima školní třídy a školy. ¨17. Závady (dificility) a poruchy chování ve škole. ¨18. Tvořivost. ¨19. Sebevýchova. ¨20. Psychohygiena, poradenství, psychoterapie. „Psychologie ve školní praxi“ ¨Doporučená literatura ¤ Fontana, D.: Psychologie ve skolní praxi. Prirucka pro ucitele. Praha: Portál, 1997. ¤ Mareš, Jiří. Pedagogická psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2013. ¤ Šeďová, K. a kol. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál 2012. ¤ Mareš, Jiří, Gavora, P.: Anglicko-český pedagogický slovník – English-Czech Educational Dictionary. Praha, Portál 1999. ¤ Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál 2009. ¤ Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 2011. ¤(…) ¨Odborná periodika ¤Pedagogika; Orbis Scholae; Studia Paedagogica; Pedagogická orientace; ¤Čs. Psychologie; Psychológia a pato psychológia dieťaťa;; Pedagogika.sk atp. ¨Populární periodika ¤Moderní vyučování; Učitelské noviny (...) „Psychologie ve školní praxi“ ¨Internetové zdroje ¤Ebrary education - http://site.ebrary.com/lib/masaryk/ ¤Elektronické zdroje na MU i na PedF MU nhttp://library.muni.cz/ezdroje/ nBlackwell, Cambridge Press nDatabáze (ERIC, JSTOR) ¤Stránky nMŠMT www.msmt.cz nDále např. www.ceskaskola.cz; www.studovna.cz; www.rvp.cz; www.eduin.cz atd. ¤Svépomocné skupiny (www.nadanedeti.cz/, ¤Internetové prezentace škol (ŠVP, výroční zprávy atp.) ¤Denní tisk (informace o školství) ¨ Zápočtový test ¤Písemný test; 8 otázek: npojmy, aplikace, problémové otázky; nuzavřené i volné odpovědi ¤Možno zkoušet ve speciálních případech i ústně