PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI JARO 2016 Zuzana Kročáková EMůžete mít tři absence, jejichž důvody mohou být jakékoli (včetně praxe, nemoci, kocoviny…), nemusíte se omlouvat. EPokud se nemůžete zúčastnit svého semináře, můžete si jej týž týden přijít nahradit do jiné seminární skupiny. Bez ohlášení. ESemináře se konají v pondělí 9.20, 10. 15, 11.10 a 13.00 v uč. 39, v úterý v 9.20,10.15 a 13.00 v 39, ve středu v 10.15 ve 39. EPokud by měla vaše absence překročit povolené tři, budete mne o tom informovat do 14 dnů od této absence a požádáte si o zadání náhradní práce na 7477@mail.muni.cz Podmínky udělení zápočtu a jiné dohody 1. DOCHÁZKA 2 *Aby byl seminář opravdu seminářem, přeju si ¼abyste byli přítomni pozorností i myšlenkami. ¼abyste přemýšleli, diskutovali, ptali se a oponovali. ¼abyste přinášeli svá témata, zkušenosti, názory, postřehy. ¼abyste byli otevření, vytvářeli si názory a přijímali nové úhly pohledu na známé věci. ¼abyste si chtěli něco odnést, ne jen sedět. * *To by byla krása. * Podmínky udělení zápočtu a jiné dohody 2. PRÁCE V SEMINÁŘI 3 *Namísto obvyklé seminární práce můžete vypracovávat krátké domácí úkoly, které doplňují témata seminářů. *Úkoly budou spočívat v odpovědi na otázku či myšlenkové a názorové reakci na text či video. Výsledkem bude souvislý text odborného charakteru. *Podrobné zadání každého úkolu bude přidáváno do této prezentace. *Úkoly odevzdáte v papírové (nikoli elektronické) podobě na nejbližším semináři. (Úkoly nelze odevzdávat zpětně, max. o týden později.) *Jde mi o obsah, takže stačí, budou-li psané rukou na důstojném kusu papíru (žádné hlavičky, logo univerzity, titulní strana, abstrakt v angličtině a poděkování rodičům). *Na každém úkolu bude vaše jméno, číslo úkolu + označení skupiny, do níž patříte (např. út 9.20). * Podmínky udělení zápočtu a jiné dohody 3. DOMÁCÍ ÚKOLY 4 *V případě, že odevzdáte méně než 8 domácích úkolů, zadám vám závěrečnou seminární práci. *Seminář bude zakončen zápočtovou písemkou, jejímž hlavním účelem bude, abyste si připomněli, že jste chodili na seminář že se na něm něco dělo. *Pokud budete mít nějaký problém, komunikujte se mnou včas. Jsem ochotná se s vámi na lecčems domluvit, pokud budete svou situaci řešit hned. Ale jsem velmi nevstřícná k prohlášením typu: „Já jsem nevěděl/a a já jsem myslel/a, že…“ na konci semestru. * podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 4. ZAKONČENÍ SEMINÁŘE 5 *já pedagog *vnitřní motivace *práce s cílem *kultura zpětné vazby *hodnocení, známkování *udržování kázně *zvládání vlastních emocí *zvládání konfrontačních situací *vztahy se žáky *vědomé řízení třídy *spolupráce s rodiči TÉMATA SEMINÁŘE 6 *Nabýt vědomostí, dovedností, zkušeností, které vám pomohou: ¼být takovým pedagogem, jakým chcete být ¼najít si vlastní cestu, na níž budete spokojení ¼být žákům průvodcem, mentorem, facilitátorem učení, vzorem, ne nepřítelem ¼zvládat vlastní emoce, frustraci a stres ¼vychovávat s respektem ¼vést odpovědnosti prostřednictvím svobody ¼vzdělávat, nejen učit ¼nepromarnit svou autoritu ¼vědomě řídit třídu ¼hodnotit tak, aby to mělo přínos pro všechny zúčastněné ¼budovat ve třídě zdravé vztahy ¼být si s rodiči navzájem pomocníky ¼hledat inspiraci, nechat si pomoci ¼a nestát se krávou učitelkou CÍLE SEMINÁŘE 7 ZDROJE JISTOTY, STABILITY 8 *CO POTŘEBUJU VĚDĚT O SOBĚ? *vzhledem ke své pedagogické profesi ¼aby mi to pomohlo být dobrým/lepším? ¼aby mi to pomohlo být spokojený? ¼ ¼ *Fred Korthagen: „Vědomě učíme to, co víme, nevědomě to, co jsme.“ * * Pedagog a sebepoznání 9 Co potřebuju vědět o sobě? 10 Motivace a učení ü üČlověk je k učení předurčen, připraven, nastaven… üRodí se nedokonalý, aby se mohl učit. üUčení mu poskytuje evoluční výhodu adaptace na vnější přírodní i sociální podmínky. üPři pochopení věcí mozek vyplavuje endorfiny, učení nám přináší uspokojení. üTudíž není pravda, že kdyby děti nebyly k učení nuceny, nic by se nenaučily. * 3 S vnitřní motivace k učení *SVOBODA *= rádi se učíme to, co si sami vybereme, způsobem a v čase, který vyhovuje našemu způsobu práce s informacemi *SMYSL *= informace a dovednosti, které nám dávají smysl, připadají nám užitečné v nejširším smyslu slova, paměť dobře uchovává a my máme přirozenou touhu se je naučit *SPOLUPRÁCE *= učení je snazší, můžeme-li si zvolit sociální prostředí, v němž se učíme; přítomnost druhých nás motivuje a inspiruje *Jana Nováčková: Mýty ve vzdělávání * * Jak funguje mozek? *Mozek přemýšlí rád, při řešení problémů vyplavuje do krve endorfiny. *Paměť je nastavena tak, že dobře uchovává věci, které nám dávají smysl, v nichž vidíme užitek. *Smysl zároveň slouží jako motivace učit se. *Dává nám to smysl, protože: üje to pro nás užitečné, přináší to nějaký zisk üzískáváme tím sociální kredit, status, někdy i moc a vliv üusnadňuje nám řešit problémy üdává nám pocit seberozvoje, seberealizace, zvyšuje sebevědomí üvědět je exkluzivní a dává exkluzivitu svému nositeli üpřibližuje nás našemu cíli (či vyššímu cíli, hodnotě) ü... VNĚJŠÍ MOTIVACE * *„Klasické školy fungují převážně na vnější motivaci. Uplatňování vnější motivace souvisí s mocenským vztahem k dětem. Děti si na to snadno zvyknou, mnohé se s tím i ztotožní. Vytváří to postoj k životu, k mezilidským vztahům, k práci, že budu dělat jen to a takovým způsobem, abych nebyla potrestaná nebo abych získala odměnu. Ne víc.“ *Jana Nováčková * O svobodných školách *Film o svobodné škole Sudbury Valley, na nějž jsme se dívali ve druhé hodině semináře: *http://youtu.be/2pQyXgrXrIE *Film o učení a zkušenostech absolventů Zaměření a intenzita (13 min) *https://www.youtube.com/watch?v=5uV6hZ4b57g * *V odkazech najdete i filmy o fungování školní rady, soudní komise a i o podobných školách ve světě. Co umožňuje svoboda při učení (se) übudovat a rozvíjet zodpovědnost (nejen) za vlastní učení a jeho výsledek F bez možnosti volby nevzniká pocit odpovědnosti, pouze poslušnost üzároveň vás odpovědnost za vlastní chování a jeho důsledky činí méně závislými na ostatních a jejich hodnocení F nečekáte, až za vás někdo něco zařídí, až za vás rozhodne, až vás za něco pochválí či odmění – víte, že je to na vás ühledat a rozvíjet vlastní potenciál F dosáhnout svého maxima – jednak si můžete vyzkoušet, k čemu máte dispozice, jednak pak můžete zkoušet jejich limity (neuspokojí vás dosažení „jedničky“) ünevytváří „mus“, nečiní z učení a poznávání nucenou povinnost F negeneruje odpor a potřebu úniku F nevytváří ostrou hranici mezi povinnostmi a volným časem, je prostě jen čas a je na mně, jak s ním hospodařím ürozvíjí sebepoznání a sebevědomí F mohu si vážit sám sebe, protože, co umím, jsem se naučil vlastní zásluhou ü DOMÁCÍ ÚKOLY 18 * * *1. K ČEMU BY MĚLO (dle vás) SLOUŽIT HODNOCENÍ VE ŠKOLE, ABY BYLO UŽITEČNÉ? *Podotázky *Jaký význam má pro žáky, co jim přináší? *Jaký význam má pro učitele, k čemu mu slouží? *Jaký význam má pro rodiče? *2. NAVRHNĚTE, JAK TO PRAKTICKY UDĚLAT, ABY HODNOCENÍ DOBŘE SLOUŽILO VŠEM STRANÁM? * *Pěkně prosím, nechť jsou vaše úkoly podepsané nahoře, na začátku, a jméno nechť doprovází den a čas vašeho semináře. * 4. domácí úkol z 14., 15. a 16. března 19 *Úkol by měl mít převážně odborný charakter, takže pokud v něm něco tvrdíte, mělo by to být podepřené argumenty, zkušeností, názorem autority či výzkumem (jinak se blíží hospodskému tlachání) *Vždycky, i když to tam nebude explicitně napsáno, by úkol měl sloužit k hlubšímu uvažování nad tématem či problémem. Měli byste se pokusit nahlédnout i pod to, co je na povrchu, mělo by být vidět, že jste u úkolu přemýšleli a nenapsali tam první, co vás napadlo. Pak to bude mít smysl pro vás i pro mne. *Přečtěte si zadání, celé, a pak ho následujte, celé. Nevypouštějte ani začátek ani konec, prosím, a odpovídejte na položené otázky. Budu ráda, když mi odpovíte i na něco, na co jsem se neptala, ale až po zodpovězení zadání. *Nepište emocemi. Pokud vás text či zadání popudí, rozhořčí, nadzvedne atp., nepište. Vychladněte a pak argumentujte. *Úkoly, které se výrazně minou se zadáním, budou povrchní, odbyté, šité horkou jehlou, nemusejí být akceptovány, tj. započítány Důležitá poznámka k úkolům 20 1.Ústní zkoušení a hodnocení *V rámci praxe vyzkoušejte alespoň dva studenty ústně a pak je ohodnoťte. Konzultujte své hodnocení s vedoucím učitelem. 2.Reflexe vlastní strategie řízení třídy a reflexe strategie řízení třídy *Po vlastní výuce na praxi vyplňte on-line dotazník (40 otázek) a nechte jej vyplnit (anonymně) v papírové verzi i cvičného učitele. Jeho/její odpovědi pak přepište do online systému. * Úkoly na praxi 21 Z vašich domácích úkolů vybírám ty nejčastěji zmiňované, zajímavé, neotřelé, vtipné či jinak pozoruhodné odpovědi, názory, postřehy. Výběr je subjektivní (jak jinak), ale budu se snažit, aby nebyl tendenční. Vybrané ≠ správně či souhlas. *VÝBĚR Z HROZNŮ 22 *Představte si, že svět je takový, jaký dnes je, ale školní docházka není povinná. Školy jsou, můžete do nich chodit, ale nemusíte. *JAK BY VYPADALA ŠKOLA, DO KTERÉ BYSTE CHODILI, *I KDYBYSTE NEMUSELI? *Uvažujte o tom, * - co se rádi učíte? * - co ve škole potřebujete? * - za jakými učiteli byste rádi chodili? * - za jakých podmínek se vám dobře učí? * - co vás motivuje při učení? * - jaké vzdělání by měla škola poskytnout? * - co je v ní nenahraditelné, co se nemůžete naučit jinde? * *Na konec připojte svá očekávání od semináře. Co se chcete naučit, co vás zajímá, co potřebujete, abyste seminář považovali za užitečný? * 1. domácí úkol z 22., 23. a 24. února 23 24 Výběr z 1. DÚ ŠKOLA 25 Výběr z 1. DÚ ŠKOLA 26 Výběr z 1. DÚ ŠKOLA *vlídnost, důvěra *baví je učení *mají ve věcech systém a vytvářejí ho studentům *rozumějí tomu, co učí *kombinují různé výukové metody *vytvářejí dobrou motivaci *dokáží obhájit smysl učiva *ovlivňují celou osobnost žáka, jeho hodnoty *je vidět, že jim na studentech záleží *mají názory i na věci mimo svůj obor *podporují při řešení problémů, abych na to nebyla sama *nepředkládá hotové myšlenky *kompetentní, protože není možné se dobrovolně vzdělávat u nekompetentních učitelů *nemusí být kapacitou ve svém oboru, měl by být pomocnou rukou *chápající mentoři * 27 Výběr z 1. DÚ UČITELÉ *spolužáci *přátelství *týmová spolupráce *autorita učitele je jiná než rodičovská *vzory *setkání s disciplínami, které jinde nepotkáte *pěstuje sebekázeň a cílevědomost *můžu vidět, jak to mají jiní – učí se, řeší problémy *naučím se dobře chovat k druhým, etiku *místo vytváření názorů *komplexnost jako cíl školy *vítězství a zklamání *výklad učitele, který vysvětlí, co se jinak těžko chápe * 28 Výběr z 1. DÚ CO JE NA ŠKOLE NENAHRADITELNÉ * * *Přečtěte si článek na http://www.svobodauceni.cz/clanek/odmeny-a-chvaleni * a článek: http://www.rodicevitani.cz/pro-rodice/chvaleni-neni-vselek-prectete-si-jak-ho-davkovat-a-v-jakem-sl ozeni/ * *…a napište mi, jak to vidíte jako pedagogové a jaké jsou vaše zkušenosti z dětství. *Zároveň se prosím „projděte“ po stránkách Svoboda učení a napište mi o konkrétních věcech, které vás tam zaujaly. * *Pěkně prosím, nechť jsou vaše úkoly podepsané nahoře, na začátku, a jméno nechť doprovází den a čas vašeho semináře. * 3. domácí úkol ze 7., 8. a 9.února 29