PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI JARO 2016 Zuzana Kročáková EMůžete mít tři absence, jejichž důvody mohou být jakékoli (včetně praxe, nemoci, kocoviny…), nemusíte se omlouvat. EPokud se nemůžete zúčastnit svého semináře, můžete si jej týž týden přijít nahradit do jiné seminární skupiny. Bez ohlášení. ESemináře se konají v pondělí 9.20, 10. 15, 11.10 a 13.00 v uč. 39, v úterý v 9.20,10.15 a 13.00 v 39, ve středu v 10.15 ve 39. EPokud by měla vaše absence překročit povolené tři, budete mne o tom informovat do 14 dnů od této absence a požádáte si o zadání náhradní práce na 7477@mail.muni.cz Podmínky udělení zápočtu a jiné dohody 1. DOCHÁZKA 2 *Aby byl seminář opravdu seminářem, přeju si ¼abyste byli přítomni pozorností i myšlenkami. ¼abyste přemýšleli, diskutovali, ptali se a oponovali. ¼abyste přinášeli svá témata, zkušenosti, názory, postřehy. ¼abyste byli otevření, vytvářeli si názory a přijímali nové úhly pohledu na známé věci. ¼abyste si chtěli něco odnést, ne jen sedět. * *To by byla krása. * Podmínky udělení zápočtu a jiné dohody 2. PRÁCE V SEMINÁŘI 3 *Namísto obvyklé seminární práce můžete vypracovávat krátké domácí úkoly, které doplňují témata seminářů. *Úkoly budou spočívat v odpovědi na otázku či myšlenkové a názorové reakci na text či video. Výsledkem bude souvislý text odborného charakteru. *Podrobné zadání každého úkolu bude přidáváno do této prezentace. *Úkoly odevzdáte v papírové (nikoli elektronické) podobě na nejbližším semináři. (Úkoly nelze odevzdávat zpětně, max. o týden později.) *Jde mi o obsah, takže stačí, budou-li psané rukou na důstojném kusu papíru (žádné hlavičky, logo univerzity, titulní strana, abstrakt v angličtině a poděkování rodičům). *Na každém úkolu bude vaše jméno, číslo úkolu + označení skupiny, do níž patříte (např. út 9.20). * Podmínky udělení zápočtu a jiné dohody 3. DOMÁCÍ ÚKOLY 4 *V případě, že odevzdáte méně než 8 domácích úkolů, zadám vám závěrečnou seminární práci. *Seminář bude zakončen zápočtovou písemkou, jejímž hlavním účelem bude, abyste si připomněli, že jste chodili na seminář že se na něm něco dělo. *Pokud budete mít nějaký problém, komunikujte se mnou včas. Jsem ochotná se s vámi na lecčems domluvit, pokud budete svou situaci řešit hned. Ale jsem velmi nevstřícná k prohlášením typu: „Já jsem nevěděl/a a já jsem myslel/a, že…“ na konci semestru. * podmínky udělení zápočtu a jiné dohody: 4. ZAKONČENÍ SEMINÁŘE 5 *já pedagog *vnitřní motivace *práce s cílem *kultura zpětné vazby *hodnocení, známkování *udržování kázně *zvládání vlastních emocí *zvládání konfrontačních situací *vztahy se žáky *vědomé řízení třídy *spolupráce s rodiči TÉMATA SEMINÁŘE 6 *Nabýt vědomostí, dovedností, zkušeností, které vám pomohou: ¼být takovým pedagogem, jakým chcete být ¼najít si vlastní cestu, na níž budete spokojení ¼být žákům průvodcem, mentorem, facilitátorem učení, vzorem, ne nepřítelem ¼zvládat vlastní emoce, frustraci a stres ¼vychovávat s respektem ¼vést odpovědnosti prostřednictvím svobody ¼vzdělávat, nejen učit ¼nepromarnit svou autoritu ¼vědomě řídit třídu ¼hodnotit tak, aby to mělo přínos pro všechny zúčastněné ¼budovat ve třídě zdravé vztahy ¼být si s rodiči navzájem pomocníky ¼hledat inspiraci, nechat si pomoci ¼a nestát se krávou učitelkou CÍLE SEMINÁŘE 7 ZDROJE JISTOTY, STABILITY 8 *CO POTŘEBUJU VĚDĚT O SOBĚ? *vzhledem ke své pedagogické profesi ¼aby mi to pomohlo být dobrým/lepším? ¼aby mi to pomohlo být spokojený? ¼ ¼ *Fred Korthagen: „Vědomě učíme to, co víme, nevědomě to, co jsme.“ * * Pedagog a sebepoznání 9 Co potřebuju vědět o sobě? 10 Motivace a učení ü üČlověk je k učení předurčen, připraven, nastaven… üRodí se nedokonalý, aby se mohl učit. üUčení mu poskytuje evoluční výhodu adaptace na vnější přírodní i sociální podmínky. üPři pochopení věcí mozek vyplavuje endorfiny, učení nám přináší uspokojení. üTudíž není pravda, že kdyby děti nebyly k učení nuceny, nic by se nenaučily. * 3 S vnitřní motivace k učení *SVOBODA *= rádi se učíme to, co si sami vybereme, způsobem a v čase, který vyhovuje našemu způsobu práce s informacemi *SMYSL *= informace a dovednosti, které nám dávají smysl, připadají nám užitečné v nejširším smyslu slova, paměť dobře uchovává a my máme přirozenou touhu se je naučit *SPOLUPRÁCE *= učení je snazší, můžeme-li si zvolit sociální prostředí, v němž se učíme; přítomnost druhých nás motivuje a inspiruje *Jana Nováčková: Mýty ve vzdělávání * * Jak funguje mozek? *Mozek přemýšlí rád, při řešení problémů vyplavuje do krve endorfiny. *Paměť je nastavena tak, že dobře uchovává věci, které nám dávají smysl, v nichž vidíme užitek. *Smysl zároveň slouží jako motivace učit se. *Dává nám to smysl, protože: üje to pro nás užitečné, přináší to nějaký zisk üzískáváme tím sociální kredit, status, někdy i moc a vliv üusnadňuje nám řešit problémy üdává nám pocit seberozvoje, seberealizace, zvyšuje sebevědomí üvědět je exkluzivní a dává exkluzivitu svému nositeli üpřibližuje nás našemu cíli (či vyššímu cíli, hodnotě) ü... VNĚJŠÍ MOTIVACE * *„Klasické školy fungují převážně na vnější motivaci. Uplatňování vnější motivace souvisí s mocenským vztahem k dětem. Děti si na to snadno zvyknou, mnohé se s tím i ztotožní. Vytváří to postoj k životu, k mezilidským vztahům, k práci, že budu dělat jen to a takovým způsobem, abych nebyla potrestaná nebo abych získala odměnu. Ne víc.“ *Jana Nováčková * O svobodných školách *Film o svobodné škole Sudbury Valley, na nějž jsme se dívali ve druhé hodině semináře: *http://youtu.be/2pQyXgrXrIE *Film o učení a zkušenostech absolventů Zaměření a intenzita (13 min) *https://www.youtube.com/watch?v=5uV6hZ4b57g * *V odkazech najdete i filmy o fungování školní rady, soudní komise a i o podobných školách ve světě. Co umožňuje svoboda při učení (se) übudovat a rozvíjet zodpovědnost (nejen) za vlastní učení a jeho výsledek F bez možnosti volby nevzniká pocit odpovědnosti, pouze poslušnost üzároveň vás odpovědnost za vlastní chování a jeho důsledky činí méně závislými na ostatních a jejich hodnocení F nečekáte, až za vás někdo něco zařídí, až za vás rozhodne, až vás za něco pochválí či odmění – víte, že je to na vás ühledat a rozvíjet vlastní potenciál F dosáhnout svého maxima – jednak si můžete vyzkoušet, k čemu máte dispozice, jednak pak můžete zkoušet jejich limity (neuspokojí vás dosažení „jedničky“) ünevytváří „mus“, nečiní z učení a poznávání nucenou povinnost F negeneruje odpor a potřebu úniku F nevytváří ostrou hranici mezi povinnostmi a volným časem, je prostě jen čas a je na mně, jak s ním hospodařím ürozvíjí sebepoznání a sebevědomí F mohu si vážit sám sebe, protože, co umím, jsem se naučil vlastní zásluhou ü HODNOCENÍ 18 Temná strana hodnocení §FRUSTRUJE – narušuje potřebu úcty, někdy i bezpečí, snižuje hodnotu ega §DEMOTIVUJE – způsobuje nepříjemné pocity v souvislosti s učením a školou §NÁLEPKUJE – známky zplošťují pohled učitele na žáka §SNIŽUJE SEBEÚCTU A SEBEHONOCENÍ – poukazuje na chyby a nedostatky, srovnává §STAVÍ ŽÁKA PROTI UČITELI – dává učiteli moc, která může být vnímána jako ohrožující §OVLIVŇUJE SOCIÁLNÍ KLIMA, vztahy ve třídě Temná strana hodnocení *O ÚČELU Æk motivaci, aby žáky hnalo kupředu Æmělo by poskytovat celkový obraz o osobnosti žáka Æzpětná vazba o tom, co zvládá, co ne vzhledem k požadavkům či normě Æje ukazatelem výkonu Æmělo by sloužit hlavně žákům samotným Æmělo by poskytnout objektivní obraz žákova výkonu (pozn. ZK: osoba nikdy nemůže poskytovat objektivní hodnocení, pouze více či méně subjektivní) Æučitel jím sleduje svoji práci Æje zprávou pro rodiče o tom, jak jejich dítě roste a dospívá Æmělo by naplňovat motto „Pomoz mi, abych to dokázal.“ • O hodnocení z vašich DÚ *JAK? Æza všech okolností spravedlivé a povzbudivé Æpřehledně viditelné i v delším časovém horizontu Ætak, aby nesvádělo k labelingu Æhodnotit, jak se žákovi dařilo dosahovat cílů Æzohledňovat úsilí Æobě strany jsou seznámeny s kritérii a okolnostmi hodnocení Æpři hodnocení neškatulkovat, nenechat se ovlivnit emocemi Æhodnocení by mělo dítě dostávat, je pokud si o něj řekne Æhodnocení bych zrušila úplně, rozhodně známkování Æ Æ Æ * * O hodnocení z vašich DÚ *CO ZPŮSOBUJE? Æznámkování vyvolává soutěživost Ærodiče vnímají známku jako jediné hodnocení žákovy práce Æznámka nic nesděluje Æslovní hodnocení pomáhá učiteli utřídit si myšlenky o jednotlivých žácích Æž. známky vnímají jako něco, co jim sděluje, jestli jsou „dobří“, nebo „špatní“ Æpro učitele je snadné, ale omezující Ærodič často neví, zač a proč bylo dítě hodnoceno (test Měkkýši – 3) Æhodnocení na škále 1 – 5 není přínosné ani vypovídající Ænemá pro mne význam, sama nejlépe vím, co umím Æučí děti přijímat i špatné hodnocení O hodnocení z vašich DÚ Æděti jsou trestány za chybu, pak se bojí cokoli říct Æmá-li dítě jedničky, rodiče nevědí, že by mohlo dosáhnout i lepších výsledků Æznámky mne urážely, říkaly, jsi jenom malá a hloupá, čekej, až přijde někdo velký a chytrý a řekne ti, jak jsi to udělala Æznámky nestojí za to, aby měl kvůli nim žák zdravotní či psychické problémy Æčíselné hodnocení pro mne nemělo význam, sama vím, co umím Æjak žák hodnocení přijímá závisí na postoji rodiny Æhodnocení byl pro mne vždycky bič, který mě hnal být nejlepší, čehož bych se dnes ráda zbavila Æ Æ Æ * * O hodnocení z vašich DÚ *IDEÁLNÍ SYSTÉM HODNOCENÍ oněkteří z vás tvrdí, že neexistuje oněkteří z vás tvrdí, že kdyby existoval, už by se používal * * • • Æ Æ * * O hodnocení z vašich DÚ UDRŽOVÁNÍ KÁZNĚ 26 27 PŘÍČINY NEKÁZNĚ NEKÁZEŇ *ŽÁK *Neví, co má dělat, nebo nechce, nebo nemůže. * Žák nepracuje, když ho to nebaví, nedává mu to smysl, je unavený, přehlcený. * Žák může nepracovat, protože ztratil orientaci v učivu či organizaci hodiny. * Nepracuje, protože nemá pomůcky nebo jeho schopnosti nestačí na zadaný úkol. *Lék? *udržovat žáky orientované * učit zajímavě a zajímavé* vysvětlovat smysl * respektovat úroveň i únavu *vyžadovat pomůcky * … 28 ad PŘÍČINY NEKÁZNĚ *UČITEL *Neřídí práci třídy nebo ji řídí špatně. * Pokud učitel práci žáků, třídu neorganizuje, nerozhoduje, nenastaví pravidla a není důsledný v jejich dodržování. * Pokud učitel třídu sice řídí, ale nevhodnými prostředky, nerespektuje situaci či stav žáků. * Pokud učitel výběrem učiva, jeho podáním, způsobem výuky nedokáže získat a udržet pozornost. *Lék? *mít dobře rozmyšlené nejen CO budu učit, ale hlavně JAK* reagovat na situaci * nastavit pravidla a důsledně je dodržovat *učit zajímavě a zajímavé * vysvětlovat smysl ... 29 ad PŘÍČINY NEKÁZNĚ *OKOLNOSTI *Rušení *hluk, spolužáci, učitel, zrakové podněty... *události v rodině, ve třídě, ve škole, ve světě... *počasí... *Čas *biorytmy, únava či excitace, přesycení, jídlo... *vliv prázdnin, svátků, jiných vyučovacích hodin... *Lék? *„bojovat“ s tím , což vyžaduje učitelovu energii a dobrou strategii *přizpůsobit se, respektovat a vybírat takové činnosti a témata, která žáci v daném stavu zvládnou 30 ad PŘÍČINY NEKÁZNĚ *RODINA, SPOLEČNOST *Žák přichází ovlivněn výchovným stylem či hodnotami, které nejsou v souladu s tím, jak je to ve škole. *Může se pak řídit podle nevhodných vzorů či vzorců chování. * *Lék? *„nebojovat“ s tím , nepřistupovat k tomu, že je to a priori špatně doma a dobře ve škole *vysvětlovat, zdůvodňovat *Děti dokážou bez problémů chápat, že jiná pravidla fungují doma a jiná jinde (ve škole, na táboře, u babičky...), ale musejí je znát, chápat jejich smysl, musí být důsledně vyžadována. *Podobné je to s hodnotami. Pokud napadnete hodnoty, v nichž dítě vyrůstalo, spíše se zatvrdí. Je potřeba respektovat, vysvětlovat, zdůvodňovat, a to všem zúčastněným. 31 ad PŘÍČINY NEKÁZNĚ DOMÁCÍ ÚKOLY 32 7. domácí úkol z 11. a 12. a 13. dubna *Pokračujeme v mapování vašich postojů souvisejících se školou. Nejde mi o nalezení „správných“ názorů, ale o hledání a pojmenovávání toho, jak věci vidíte a proč. Abyste sami věděli, proč se vám některé pedagogické názory a postoje líbí a přijímáte je a jiné přijmout nechcete nebo nedokážete. A jaké postoje a názory jsou ty vaše? *Co by měla škola naučit, k čemu by měla žáky vést? A proč právě k tomu? *Najděte alespoň 5 nejdůležitějších měkkých i tvrdých dovedností, které by měli lidé mít a naučit se je ve škole. *Tyto dovednosti (jejich úroveň) konkrétně popište* a zdůvodněte, proč je považujete za nejdůležitější. *Pokud se chcete inspirovat, najít podněty, doporučuji: *Don't Stay In School https://youtu.be/vEhn60z0JSY *Švehla: Má smysl chodit do školy? – článek najdete v IS pod prezentacemi *text Víme, co učit a proč http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=27172 ** např. „komunikace“ není dostatečně konkrétní popis dovednosti, použijte sloveso: umí, chápe, orientuje se, dokáže atp. * * k 6. domácímu úkolu *Pokud jste našli na 6. DÚ hvězdičku (nebo tam máte napsané, že máte úkol doplnit), *týká se vás následující: *Jakákoli vize (nejen ta pedagogická) by se měla týkat i smyslu našeho počínání. Jakého posunu, změny, zlepšení se svou prací snažím dosáhnout pro jiné či pro svět? *Vaše pedagogická vize, kterou jste mi odevzdali, se převážně zabývala tím, jaké to chcete mít pro sebe a svoje žáky ve škole, ale málo už šla za její hranice. Jaký přesah by měla vaše práce mít do života žáků, lidí, které budete vychovávat, případně do širší společnosti za hranicemi školy? Jaký má mít smysl? *Vizi chápu jako jakýsi obzor, za kterým směrujete a který vám pomáhá udržovat směr, stojíte-li na křižovatce. Pokud se rozhodujete, můžete se ptát, přispívá-li to k naplnění vaší vize. *Zároveň je vize nezbytnou součástí jakékoli práce, protože jí dodává smysl. Z vize také vyplývají jednotlivé dosažitelné cíle. *Proto usiluju o to, abyste úkol v tomto smyslu doplnili. Aby vám mohl být do budoucna užitečný. *Pokud to uděláte, budu vám jej počítat za dva úkoly, pokud ne, bude platit za jeden. *Vzhledem k tomu, že čtu každý týden téměř 200 domácích úkolů, poprosím vás, abyste je v některých ohledech psali lépe, aby se mi lépe četly. 1.Vyhněte se tvrzením typu tráva je zelená. Věty jako Hodnocení by mělo sloužit k ohodnocení žáka. nebo Každému vyhovuje něco jiného. vytvářejí pouze slovní balast a nepřinášejí žádnou myšlenku. 2.Respektujete, že existují vyjmenovaná slova (např. slovo vyplývá se jeví jako velmi záludné), shoda přísudku s podmětem (obzvláště jsou-li jím děti), větná interpunkce jakož i další pravidla pravopisu. 3.Pokuste se, prosím, pojmenovávat věci přesně a srozumitelně. Ve vyjádřeních Unschooling mi připadá extrémní. Pokud žák nosí špatné známky, pak už je to horší. nevím, co ta přídavná jména pro vás znamenají (co je horší? horší než co?), jak mám myšlence rozumět. 4.Pokud už píšete soudy o nějaké skupině lidí, zvažte, jestli to platí opravdu o celé této skupině, a také uvažujte, o co takové tvrzení opíráte. Rodiče nechtějí slovní hodnocení, protože mu nerozumějí. Tvrzení typu Každý chce být hodnocen, někdo více, někdo méně. bez další argumentace ztrácejí jakoukoli informační hodnotu. 5.Nepopisujte, o co v článku či videu jde. Pokud jsem vám ho zadala, můžete předpokládat, že jsem ho četla či viděla. 6.U článků, webových stránek apod. po vás nechci recenze. Zadání nesměřuje k tomu, abyste hodnotili, jestli jsou záložky hezky barevné a dobře uspořádané, jestli v textu nejsou stylistické chyby. Je mi o obsah, jak vás zaujaly myšlenky a názory. Nová doporučení k úkolům 35 *Úkol by měl mít převážně odborný charakter, takže pokud v něm něco tvrdíte, mělo by to být podepřené argumenty, zkušeností, názorem autority či výzkumem (jinak se blíží hospodskému tlachání) *Vždycky, i když to tam nebude explicitně napsáno, by úkol měl sloužit k hlubšímu uvažování nad tématem či problémem. Měli byste se pokusit nahlédnout i pod to, co je na povrchu, mělo by být vidět, že jste u úkolu přemýšleli a nenapsali tam první, co vás napadlo. Pak to bude mít smysl pro vás i pro mne. *Přečtěte si zadání, celé, a pak ho následujte, celé. Nevypouštějte ani začátek ani konec, prosím, a odpovídejte na položené otázky. Budu ráda, když mi odpovíte i na něco, na co jsem se neptala, ale až po zodpovězení zadání. *Nepište emocemi. Pokud vás text či zadání popudí, rozhořčí, nadzvedne atp., nepište. Vychladněte a pak argumentujte. *Úkoly, které se výrazně minou se zadáním, budou povrchní, odbyté, šité horkou jehlou, nemusejí být akceptovány, tj. započítány Důležitá poznámka k úkolům 36 1.Ústní zkoušení a hodnocení *V rámci praxe vyzkoušejte alespoň dva studenty ústně a pak je ohodnoťte. Konzultujte své hodnocení s vedoucím učitelem. 2.Reflexe vlastní strategie řízení třídy a reflexe strategie řízení třídy *Po vlastní výuce na praxi vyplňte on-line dotazník (40 otázek) a nechte jej vyplnit (anonymně) v papírové verzi i cvičného učitele. Jeho/její odpovědi pak přepište do online systému. * Úkoly na praxi 37 Z vašich domácích úkolů vybírám ty nejčastěji zmiňované, zajímavé, neotřelé, vtipné či jinak pozoruhodné odpovědi, názory, postřehy. Výběr je subjektivní (jak jinak), ale budu se snažit, aby nebyl tendenční. Vybrané ≠ správně či souhlas. *VÝBĚR Z HROZNŮ 38 *Představte si, že svět je takový, jaký dnes je, ale školní docházka není povinná. Školy jsou, můžete do nich chodit, ale nemusíte. *JAK BY VYPADALA ŠKOLA, DO KTERÉ BYSTE CHODILI, *I KDYBYSTE NEMUSELI? *Uvažujte o tom, * - co se rádi učíte? * - co ve škole potřebujete? * - za jakými učiteli byste rádi chodili? * - za jakých podmínek se vám dobře učí? * - co vás motivuje při učení? * - jaké vzdělání by měla škola poskytnout? * - co je v ní nenahraditelné, co se nemůžete naučit jinde? * *Na konec připojte svá očekávání od semináře. Co se chcete naučit, co vás zajímá, co potřebujete, abyste seminář považovali za užitečný? * 1. domácí úkol z 22., 23. a 24. února 39 40 Výběr z 1. DÚ ŠKOLA 41 Výběr z 1. DÚ ŠKOLA 42 Výběr z 1. DÚ ŠKOLA *vlídnost, důvěra *baví je učení *mají ve věcech systém a vytvářejí ho studentům *rozumějí tomu, co učí *kombinují různé výukové metody *vytvářejí dobrou motivaci *dokáží obhájit smysl učiva *ovlivňují celou osobnost žáka, jeho hodnoty *je vidět, že jim na studentech záleží *mají názory i na věci mimo svůj obor *podporují při řešení problémů, abych na to nebyla sama *nepředkládá hotové myšlenky *kompetentní, protože není možné se dobrovolně vzdělávat u nekompetentních učitelů *nemusí být kapacitou ve svém oboru, měl by být pomocnou rukou *chápající mentoři * 43 Výběr z 1. DÚ UČITELÉ *spolužáci *přátelství *týmová spolupráce *autorita učitele je jiná než rodičovská *vzory *setkání s disciplínami, které jinde nepotkáte *pěstuje sebekázeň a cílevědomost *můžu vidět, jak to mají jiní – učí se, řeší problémy *naučím se dobře chovat k druhým, etiku *místo vytváření názorů *komplexnost jako cíl školy *vítězství a zklamání *výklad učitele, který vysvětlí, co se jinak těžko chápe * 44 Výběr z 1. DÚ CO JE NA ŠKOLE NENAHRADITELNÉ * * *Přečtěte si článek na http://www.svobodauceni.cz/clanek/odmeny-a-chvaleni * a článek: http://www.rodicevitani.cz/pro-rodice/chvaleni-neni-vselek-prectete-si-jak-ho-davkovat-a-v-jakem-sl ozeni/ * *…a napište mi, jak to vidíte jako pedagogové a jaké jsou vaše zkušenosti z dětství. *Zároveň se prosím „projděte“ po stránkách Svoboda učení a napište mi o konkrétních věcech, které vás tam zaujaly. * *Pěkně prosím, nechť jsou vaše úkoly podepsané nahoře, na začátku, a jméno nechť doprovází den a čas vašeho semináře. * 3. domácí úkol ze 7., 8. a 9.února 45 *Pokud dítě chválíme, pomáháme mu ztotožnit se s jeho dobrými vlastnostmi. *Odměna může fungovat, pokud není přislíbena předem, a nedělám-li to tedy s očekáváním odměny. *Děti úkol často odbydou, jen aby měli svou hvězdičku, puntík, jedničku... *Odměňuji, pokud po dítěti chci něco, co chci jen já, nebo něco, s čím nemusí být srozuměno. *Je těžké jinak pracovat s dětmi, které jsou na odměny zvyklé. *Je potřeba přemýšlet nad pochvalou/odměnou i trestem, obojí ovlivní vztah. *Stěžejním předpokladem „správné pochvaly“ je opravdovost od chválícího. *Nemám radost, ze své práce, protože už úzkostlivě přemýšlím, jestli přijde pochvala zvenčí. *I tady na škole člověk pro všechna ta zelená políčka zapomene, proč vlastně začal studovat. 46 Výběr z 3. DÚ ODMĚNY A CHVÁLENÍ * * *1. K ČEMU BY MĚLO (dle vás) SLOUŽIT HODNOCENÍ VE ŠKOLE, ABY BYLO UŽITEČNÉ? *Podotázky *Jaký význam má pro žáky, co jim přináší? *Jaký význam má pro učitele, k čemu mu slouží? *Jaký význam má pro rodiče? *2. NAVRHNĚTE, JAK TO PRAKTICKY UDĚLAT, ABY HODNOCENÍ DOBŘE SLOUŽILO VŠEM STRANÁM? * *Pěkně prosím, nechť jsou vaše úkoly podepsané nahoře, na začátku, a jméno nechť doprovází den a čas vašeho semináře. * 4. domácí úkol z 14., 15. a 16. března 47 5. domácí úkol z 21. a 22. a 23. března *Vzhledem k velikonočním svátkům bude úkol nenáročný s výběrem. *Vyberte si jeden z následujících textů či video a po jeho „konzumaci“ k němu napište krátkou glosu (např. co vás zaujalo, oslovilo a proč, s čím nesouhlasíte a proč, s čím máte stejnou/odlišnou zkušenost a co z ní pro vás vyplývá… *O mapách učebního pokroku vedle/namísto známek u nás. *http://zpravy.idnes.cz/mapy-ucebniho-pokroku-06d-/domaci.aspx?c=A141202_095406_domaci_zt *+ odkaz přímo na mapy: https://mup.scio.cz/# *O vztazích učitel a žák a o tom, že každé dítě potřebuje hrdinu. *(My favorite, ta paní je úžasná a inspirativní.) *http://www.ted.com/talks/rita_pierson_every_kid_needs_a_champion?utm_medium=on.ted.com-twitter&sou rce=twitter&awesm=on.ted.com_sUGS&utm_content=addthis-custom&utm_campaign&utm_source=t.co&language= cs#t-55092 *O tom, jaký vliv má učitel na výkony žáků, výsledky experimentu. *https://www.scio.cz/o-vzdelavani/trendy-ve-vzdelavani/dobri-ucitele.asp 6. domácí úkol z 28. a 29. a 30. března aneb 2 v 1 *Záleží mi na tom, aby byl tento domácí úkol podnětem k utřídění myšlenek a hodnot, aby měl jeho text hodnotu zejména pro vás. *Úkol má dva kroky, ten první je podporou pro krok druhý. 1.krok: Na následující stránce najdete seznam hodnot, které se v pedagogické práci projevují. Projděte ho a vyberte 3 hodnoty, které pro vás nejvíce znamenají (pokud tam nějaká pro vás zásadní chybí, doplňte si ji). Popřemýšlejte také o tom, která z daných hodnot by byla na spodu žebříčku. 2.krok: Popřemýšlejte o vlastní pedagogické vizi a formulujte ji. *Vize je to představa žádoucího budoucího cílového stavu a má podobu jednoduchého popisu jeho podoby a ideálního stavu, kterého chcete svou prací dosáhnout. *Vize na rozdíl od cíle, je stav ideální a možná za vašeho života nedosažitelný, ale zároveň stav, k němuž chcete přispět, k němuž směřujete. *Proč byste to taky jinak dělali… *Výsledný text vize by měl být samostatným smysluplným textem, který žebříčku hodnot využívá jako myšlenkového odrazového můstku, není na něm ale postaven. Odpoutejte se od něj a uvažujete: Čeho bych chtěl/a svou prací dosáhnout? Co bych chtěl/a změnit? * *Na tento úkol budete mít dvojnásobný čas, termín odevzdání je tedy 11. – 13. dubna. Úkol bude počítán za dva (pokud tomu zpracování bude odpovídat J) HODNOTY o oODPOVĚDNOST oPRAVIDLA A RESPEKT K NIM oVĚDĚNÍ, VZDĚLÁNÍ oUŽITEK, UŽITEČNOST, EFEKTIVITA oZKUŠENOST oSVOBODA volby, vyjádření oKRÁSA oŘÁD, POŘÁDEK oRESPEKT, TOLERANCE oAKTIVITA (jako opak pasivity) oMORÁLKA, ZÁSADY