PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ Vstupní informace a o vědním oboru Kontakt ¨Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. ¤mares@ped.muni.cz nProsím uvádět v předmětu kód předmětu! ¤diskusní fórum předmětu ¤konzultační hodiny: pondělí dopoledne (9:00-10:00); njindy jen po předchozí domluvě n(Katedra psychologie, Poříčí 31, Brno) Požadavky na ukončení kurzu ¨Zkouškový test ve zkouškovém období ¨25 otázek, nucená volba, el. zpracování Koncepce kurzu ¨Kurs je věnován: ¤vybraným teoretickým a metodologickým otázkám výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, ¤studiu metod pedagogické a školní psychologie, ¤některým širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, ¤vybraným speciálním tématům pedagogické a školní psychologie Literatura ¨Některé podklady k přednáškám (hlavně ppt. prezentace) budou umístěny v ISu, v sekci Studijní materiály. ¨Základní studijní text ¨MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál 2013. ¨Sylabus předmětu http://bit.ly/1GyMnvN ¨Podklady prof. Kohoutka v e-learningu http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1546 ¨Internetové zdroje (netřeba příliš vysvětlovat, ale…) videopřednášky: http://www.ted.com/topics/psychology ¨Elektronické zdroje dostupné prostřednictvím knihovny PedF MU http://www.ped.muni.cz/wlib/neweb/index.php ¨Další odkazy viz Informační služby na webu PedF ¨Odborné časopisy Pedagogika, Studia paedagogica, Orbis Scholae, Pedagogická orientace, Komenský, Psychológia a patopsychologia dieťaťa a další ¨ Další (populární) zdroje… Pedagogická psychologie ¨Video na úvod: K. Robinson a jeho přednáška pro TED ¨http://www.ted.com/talks/ken_robinson_how_to_escape_education_s_death_valley ¨ ¨Pro zájemce ještě jedno video ¨ ¨http://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution Já jako učitel ¨Co mě na výuce baví a proč vlastně chci učit? ¤Sledovat vývoj různých dětí a jejich zájem ¤Motivovat je k učení na celý život ¤Zaujmout je pro předmět, který učím ¨Které činnosti v rámci profese učitele mě naplňují (jsou součástí mého „já“) a které ne? ¨Čeho se jako učitel bojím? ¨ Co se ve výuce změnilo a jaké jsou výzvy pro učitele v současné škole? ¨Narůstající diverzita ¤v populaci žáků i rodičů ¤V přístupech k výuce aj. ¨Vliv komunikačních technologií na obsah i průběh výuky ¨Tlak na evaluaci, hodnocení a efektivitu výuky ¨Tlak na celoživotní profesní rozvoj učitelů a změny v pojetí profese