PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ Autoevaluace Kvalita a efektivita výuky Jak se dívat na metody? ¨Struktura (typy metod) ¤(pozorování – druhy; dotazníky – typy; analýza produktů činnosti; postojové škály; projektivní techniky…) ¨Účel (co způsobuje, že…) ¤Co mne zajímá / Co chci zjistit / Co si potřebuji ověřit? ¤ ¨Analogicky u metodologie ¨(kvalitativní; kvantitativní; longitudinální; experiment (…) vs. Co mne zajímá / Co chci zjistit / Co si potřebuji ověřit?) ¨ Co je to (auto)evaluace ¨Proces získání podkladů pro rozhodnutí na úrovni jednotlivce (žáka, učitele) – skupiny (třídy, skupiny předmětů) – celé školy ¨Zjištění kvality práce školy ¤označení míry (úrovně) nejakého stavu (např. „kvalita výuky angličtiny ve škole XY je vysoká/nízká“) ¤vyjádření stavu, který je optimální, žádoucí, ideální, tedy a priori pozitivní (např. „je potřeba klást důraz na kvalitu výuky“) ¨Odraz i v platné legislativě. Druhy evaluace ¨Z hlediska hodnotitele ¤Externí (ČŠI… Kalibro, SCIO; PISA atd.) ¤https://journals.muni.cz/pedor/article/view/3709/pdf_stech ¤Interní (autoevaluace – vychází z potřeb školy a je specifická) ¤Pověření zástupci školy (evaluační tým; školní poradenské pracoviště) ¤Studentské / žákovské hodnocení výuky ¨Z hlediska účelu ¤Sumativní (závěrečné, celkové hodnocení) ¤Formativní (průběžné) ¨Z hlediska interperetace ¤Normativní (relace k ostatním – např. žebříčky škol) ¤Kriteriální (relace k předem stanovenému kritériu – např. počet bodů) ¤ ¨V současnosti je kladen důraz důraz na evaluaci interní, formativní a kriteriální (autoevaluace ;) ¨ Srv. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1107/867 Autoevaluace ve škole ¤Různé úrovně obecnosti, se kterými jste se už setkali nAutoevaluce ve smyslu autoregulace ( např. styl učení, akademické aspirace…) nAutoevaluace učitele (např. klima třídy, interakční styl, báze moci…) nAutoevaluace skupiny předmětů n nAutoevaluace školy (např. klima školy) Co tedy potřebuji vědět? ¨Důležité je vědět, co chci zjistit. ¤Spoustu věcí už „víme“. ¤To, že „mám nějaký dotazník“ může věcem i uškodit. ¤Snadnost sběru dat může lidi znechucovat („přetestovanost“) ¤Dobré je mít informace z různých zdrojů a konfrontovat je („triangulace“) ¨A také co budu s výsledky dělat… ¤Promyšlená strategie intervence vs. víra v dobrý výsledek diagnostického postupu (ale co když výsledek nebude dobrý?) nhttp://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/kapitoly/informacna-priprava-vyskumu/mares-intervence.pdf Jak se pozná dobrá škola (třída…)? ¨Řada možných kriterií ¨Postihující výsledky - např.: ¤Prospěch (průměr) ¤Výkon v plošném didaktickém testu (5., 9. třída, maturita) ¤Procento přijatých na vyšší stupeň školy ¤(…) ¨Postihující proces ¤Intuitivní uchopení na úrovni pocitu z… (reflexe) ¤Empiricky nKvalita nEfektivita Model kvality školy 1.gif Model operacinalizace kvality 2.gif Operacionalizace kvality (legenda k předchozímu obrázku) ¨(1) Vztah mezi vstupy a výstupy ¤Např. testy znalostí na začátku a na konci výuky ¨(2) Vztah mezi procesy a výstupy ¤Nejčastější v ped. výzkumu; Procesy jsou efektivní (účinné), pokud vedou k požadovaným výsledkům (formulovaným podle edukačních cílů). ¨(3) Vztah mezi zásadami a procesy ¤Kvalita procesu je definována jako soulad se zásadami (např. alternativní školy) ¨(4) Vztah mezi cíli a výstupy ¤v případě výuky prioritní zájem učitelů. Předpokládá důslednou operacionalizaci cílu tak, aby dříve, než budou realizovány procesy, bylo známo, jak bude vyhodnoceno jejich dosažení (úroveň výstupu) – srv. ECTS na MU ¨(5) Vztah mezi cíli, výstupy a procesy – jedná se o sjednocení variant (2) a (4). ¨(6) Vztah mezi skutečnými a dosažitelnými výstupy ¤Dosud spíše nerealizováno (málo údajů). Benchmarking. Výhody autoevaluce ¨Citlivost na specifika konkrétní školy ¤v porovnání s obecnými nástroji ¨Hodnotiteli jsou sami aktéři ¤zpětná vazba je důvěryhodnější. ¨Tlačí ke komunikaci o škole ¤rozvíjí potenciál ke spolupráci – mezi učiteli, žáky, rodiči i zřizovatelem ¨Tlačí k formulování východisek i záměrů ¤co, kdy a proč ¨„Deprivatizace“ učitelského povolání ¤výuková aktivita a její výsledky může být objektem debaty; výsledky jsou veřejné Stav autoevaluace na ZŠ a SŠ v ČR ¨Závažnými zjištěními TZI ČŠI: 1.„školy zpravidla nevyhodnocují výsledky vzhledem ke vzdělávacím programům, tedy neanalyzují efektivitu vzdělávacích strategií vzhledem ke stanoveným cílům; 2.jen v menší míře se autoevaluační zjištění promítají do konkrétních opatření, do stanovování cílů, volby strategií, plánování rozvoje či podpory efektivních přístupů ve vyučování“ (ČŠI ČR 2005). Info MŠMT ¨http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/autoevaluace Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb ČŠI Literatura ¨Průcha, J. Pedagogická evaluace. Brno, MU CDVU, 1996. ¨Janík, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Muni Press, 2013. ¨Starý, K. Autoevaluace školy. Praha, Národní ústav odborného vzdělávání 2005. 20 s. Studijní text autoevaluace školy vytvořený pro systémový projekt PILOT S - autoevaluace škol vzhledem k zavádění ŠVP. Dostupný z www: http://www.nuov.cz/uploads/Publikace/Zajistovani_kvality_OV/Autoevaluace_skoly.pdf ¨Starý, K., Chvál, M. Kvalita a efektivita výuky: metodologické prístupy. In Janíková M. - Vlčková, K. a kol. Výzkum výuky: Tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido 2009. ¨Vašťatková, J. Úvod do autoevaluace školy. Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc, 2006. ¨Další viz: ¨http://evaluacninastroje.rvp.cz/ ¨http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/autoevaluace ¨ ¨Kde hledat metody: ¤http://evaluacninastroje.rvp.cz/ ¤