PS. V A V Agrese, agresivní chování Co je agrese? ¨Máme agresi definovat jako chování vedoucí ke zranění? ¤Například: mlácení, strkání, gesta vs. verbální napadení n ¨Máme agresi definovat jako výsledek chování? ¤Například: úspěšný nebo neúspěšný pokus o agresi ¤ ¨Nebo máme agresi definovat podle záměru agresora? ¤Například: zranění způsobené náhodně nebo zranění způsobené záměrně n ¨ Odborné definice ¨Chování vedoucí ke zranění osoby nebo ničení majetku ¨(Bandura, 1973) ¨ ¨Chování se záměrem ublížit jedinci stejného druhu ¨(Scherer et al, 1975) ¨ ¨Záměrné způsobení zranění druhému ¨ (Baron & Byrne, 2000) ¨ ¨ Existují různé druhy agrese? ¨Instrumentalní agrese ja záměrná, racionální a kalkulovaná. Jedinec používá agresivní chování v zájmu maximalizace osobních zisků. –např. sport ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ Emocionální agrese je reaktivní a impulzivní. Agrese je vedena prožitkem (jako je vztek); obvykle není doprovázená úvaho o případném zisku a ztrátách. – např. „bouchnuté saze“ Výzkumy agrese ¨Určité metodologické obtíže: ¨ ¨Můžeme sledovat agresivně se chovající jedince kdykoli a kdekoli kolem nás. ¤Ale nedozvíme se proč se lidé stávají agresivními a za jakých okolností. ¨ ¨Můžeme přimět lidi, aby se ve výzkumu chovali agresivně. ¤Ale je to neetické, takže se spíše snažíme vyvolat podmínky, za kterých by se mohli chovat agresivně. Což není totéž. ¨ ¨ Většina experimentálních situací je umělých, takže nedávají úplně přesnou představu o rozsahu a všech typech agresivního chování, které přicházejí do úvahy. Proč jsou lidé agresivní? Jací jsme •Bilogická přirozenost •Osobnost •Hodnotová orientace Jakou máme zkušenost •Modely chování •Provokace •Nepohodlí a frustrace Myšlení a prožívání Chování Biologické teorie agrese ¨Biologické teorie agrese vycházejí z předpokladu, že násilí a agrese jsou součástí lidské přirozenosti; jsout přirozené a instinktivní. ¨ ¨Freud (1930) byl přesvědčen o existenci „Thanatosu“: ¤Vnitřní ničivá energie, která může být zaměřena vůči druhým i vůči sobě. ¤ ¨Lorenz (1966) vyšel z Darwinovy evoluční teorie a principu přežití nejlepších: ¤Byl přesvědčen, že „bojový instinkt“ je vrozený a nutný pro přežití. ¨ ¨ ¨ ¨ Evoluční psychologie ¨Teorie agrese založené na instinktivním chování jsou velmi jednoduché: ¤lidé jsou agresivní, protože lidé bývají agresiviní ¨ ¨Evoluční psychologové zdůrazňují, že značná část lidského chování je založena na psychických mechanismech, které slouží k přežití nebo sexuálnímu výběru. (http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=1776) ¨ ¨Proto může být agresivní chování chápáno i jako adaptivní – maximalizací vlastních zdrojů a úspěšností v porovnání s druhými jedinec zvyšuje své naděje na reprodukční úspěšnost Příklady evolučně psychologických výzkumů ¨Protože muži a ženy v průběhu evoluce čelili jiným problémům, měl by být v jejich agresivním chování nějaký rozdíl. ¨ ¨Buss and Dedden (1990) se zaměřili na agresivní chování vůči jedincům stejného pohlaví. Našli rozdíly: ¨ ¤Ženy častěji verbálně napadají, přičemž zdůrazňují fyzický vzhled a promiskuitu rivalek. ¤Muži se snaží o fyzickou dominanci či agresi vůči svým rivalům. ¤ ¨Tyto typy chování jsou navíc účinnější při snižovnání atraktivity rivala(ky), než když je použije příslušník opačného pohlaví. ¨ ¨ …jsou tu ale určitá omezení: ¨Evoluční psychologové poněkud zanedbávají individuální rozměr motivace a chování. ¨ ¨„Evoluce“ je obtížně uchopitelná a její vztah ke konkrétnímu chování je poněkud nepřímý. ¨ ¨Tyto teorie jsou deterministické a dávají jen malou naději pro preventivní snažení ;) Socializace aneb „naučená agrese“ ¨Jedná se o pojetí zcela opačné k biloogickým teoriím. Podle tohoto konceptu je agrese naučená. ¨ ¨Skinner – chování je upevňováno tehdy, je-li odměňováno a posilováno. ¨ ¨Bandurova (1977) teorie socialního učení tvrdí, že všechno sociální chování je naučené buď: ¤Přímou zkušeností kdy je jedinec za chování odměňován přímo ¤Nepřímou zkušeností kterou jedinec získává různými způsoby, nejčastěji napodobováním vzorů chování. ¨ ¨ Socializace aneb naučená agrese ¨ •Bandura se speciálně zajímal o případy, kdy může být agresivní chování naučené pozorováním druhých. ¨ •Nechal proto děti, aby viděli dospělého napadat fackovacího panáka („bobo doll“) –Naživo –Na videu –Na obrázku –Kontrolní skupina ¨ Socializace aneb naučená agrese Socializace aneb naučená agrese ¨ ¨Bandurův výzkum ukazuje, že agresivní chování může být naučené přímo i nepřímo. ¨ ¨Je-li už naučené, snadno může být využíváno i v jiných situacích a s časovým odstupem. ¨ ¨Velký vliv Bandurovy teorie – ukazuje ovlivnění chování dítěte prezentovanými vzory. Vliv násilí v TV na agresivní chování, zejména u chlapců (Liebert and Baron, 1972) Kritika Bandurovy teorie ¨Přes svou popuparitu a vlim, má Bandurova teorie i své kritiky: ¨ ¨Co vlastně znamená chování dítěte v experimetu? ¤Jedná se o naučenou agresi, nebo o manipulaci? ¨ ¨Agresivní modely chování nemusí vést vždycky k agresi: ¤Expozice násilí v TV může redukaovat agresivní tendence prostřednictvím katarze (Feshbach & Singer, 1971). ¤Různí lidé na expozici modelu agrese reagují různě (muži, ženy; věřící…) Jsou nějaké agresivní osobnosti? ¨Narcistická ¤Agrese jako cesta k udržení přesvědčení o vlastní výjimečnosti. ¨Osobnost ‘Typu A’ (potřeba úspěch, netrpělivost, soutěživost a hostilita) mj. přináší: ¤Větší agresivitu při kompetitivních úkolech (Carver & Glass, 1978) ¤Častější konflikty v zaměstnání (Baron, 1989) ¨Hostilní atribuční chyba: ¤Tendence připisovat hostilní záměry druhým ¤(Graham et al., 1992) ¤ ¤ ¨ ¨ Jaké okolnosti vedou k agresi? ¨ ¨Některé aspekty fyzikálního prostředí typicky zvyšují pravděpodobnost agrese. ¤ ¨Teplota (vysoká) způsobuje přehřátí a zejména u mužů zvyšuje riziko agrese… „Efekt dlouhého horkého léta“ ¤ ¤ Frustrace a agrese ¨Frustrující zkušenost zvyšuje pravěpodobnost agresivního chování (Dollard et al., 1939). ¨ ¨Není nutná „objektivní“ frustrace; vnitřní prožitek je důležitější (individuálně i skupinově) ¨ Vliv kultury ¨Při uvažovaní o agresivním chování musíme brát do úvahy i širší – společenské a kulturní normy ¨ ¨Konkrétní kultura (či subkultura) může považovat agresivní chování za nezbytné a správné v určitých situacích ¤ ¤Například „kultury cti“ mohou vyžadovat při „uražení cti“ odplatu či satisfakci (rytíři, šlechta, mafie ;) ¤ ¨ Co tedy způsobuje agresi? ¨Výsledek komplexních procesů, který je ovlivněn řadou faktorů ¨ ¨Biologických vázaných na excitaci a vyjádření emocí. ¨ ¨Individuální rozdíly ve zpracování informací. ¨ ¨Prvky situace, které vedou k výběru agresivního chování, či jej vynucují. ¨ ¨Kulturní a společenské normy – co je a není přijatelné. Ovlivnění agrese? ¨Tresty: –Mohou přinášet agresi jako model. –Např. Strauss et al. (1997) našli přímo závislost mezi fyzickým trestáním v dětství a agresivitou v dospělosti ¤ ¨ ¨Vypouštění páry jako ventil agrese: –Lidé, kteří se agesivně ventilují v jedné oblasti, častěji používají agresi i v jiných oblastech (Bushman et al., 1999). Co může dále agresivitu ovlivnit? ¨Jak hraní her (PC, konzole) ovlivňuje vnímání nejasné situace (Bushman & Anderson; 2002) Jak můžeme agresivní chování ovlivnit? •Je-li možné jej naučit, je možné jej i odnaučit: ¨ •Individuální nácvik sociálních dovedností (vč. Zvládání vzteku a komunikačních dovedností) vedoucí k nahrazení agresivity asertivitou ¨ •Nutná je ale i sociální změna: •Propagovat pozitivní sociální normy a prosociální chování •Redukovat vliv sociální nerovnosti a exkluze •Minimalizovat vliv agresivních modelů •Minimalizovat příležitosti k agresi Další zdroje ¨http://www.vesmir.cz/clanek.php3?CID=2403 ¨http://aktualne.centrum.cz/zdravi/rodina/clanek.phtml?id=221615 ¨http://www.rodina.cz/clanek4514.htm ¨