Psychologie duševního vývoje PedF MU, jaro 2016 Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. kohoutek.t@gmail.com Úvodem: otázky vývojové psychologie „CO“, „PROČ“ a „JAK“ CO – vymezení, hlavní témata Chápání vývoje v psychologii a příbuzných disciplínách Ontogenetická psychologie – cíle, teorie, periodizace, různé důrazy JAK Specifické metody vývojové psychologie Organizace výuky PROČ Co = hlavní témata Přednášky – program viz sylabus, sleduje se především vývoj v normě (plus vybrané problémy) jeho různá stádia (od prenatálního po dospělost) a aspekty („bio-psycho-sociální“: vývoj tělesný, kognitivní včetně vývoje učení, emoční, morální, sociální ) Semináře mají umožnit zařazení dalších, specifičtějších témat na základě Vašeho zájmu a samostatnou či skupinovou práci s autentickým materiálem Proč tím zatěžovat budoucí učitele? Vývojový aspekt jako zvláštní a užitečný otázka „jak se k něčemu došlo“ může být klíčová poznatky o psychickém vývoji jako klíčové pro porozumění psychologii učení, osobnosti, psychopatologii Vědět, s kým máme tu čest porozumět specifikům vývojových období („dítě není malý dospělý“) rozumět specifickým projevů, potřebám, znát vývojové možnosti a typické problémy nebo naopak nepodléhat obavám, nepatologizovat, co je normální využívat možnosti, pracovat s vývojovými podmínkami, principy a devizami Mít přiměřený přístup Orientovat se v paletě názorů na vývoj, výchovu, vzdělávání nejen akademické názory, ale i dobové zažité či progresívní Vývoj jako něco, co je nám blízkého všichni se vyvíjíme a máme i své vlastní „teorie“ a představy, které můžeme rovněž kultivovat a rozvíjet vývoji zpravidla rozumíme lépe, než např. obecné psychologii Obecně kulturní důvod: povědomí o okolnostech vývoje, porozumění principům vývoje člověka jako součást profesní i lidské vybavenosti Jak: k organizaci - zkouška Bude formou písemného testu (zadání jednotné pro všechny skupiny) Podmínky shodné jako u Úvodu do psychologie (skenovací testy, 20 otázek s volbou, 70% správných odpovědí) Jak: k organizaci - semináře Forma práce: projektová výuka; skupinová nebo individuální práce; mikroprojekt výzkumného charakteru – rozhovory, pozorování, analýza produktů, popř. dotazníky (Pozor! Nelze nahrazovat semináře s jinou skupinou – pracuje na něčem jiném než Vy) Téma, odpovídající zaměření předmětu si volíte sami s ohledem na zájmy, obor studia, invenci Cílem je umožnit v seminářích společnou práci s autentickým materiálem; při zpracování je třeba vycházet z odborné literatury Podrobnosti k formě a obsahu seminární práce viz stránky Katedry psychologie PedF MU V případě, že bude seminární úkol velmi dobře zpracován, může vyučující udělit až 3 „bonusové“ body, které se budou připočítávat k bodům za výsledky testu. Jak lze chápat vývoj… Fylogeneze Antropogeneze Kulturní geneze Ontogeneze – typicky těžiště zájmu vývojové psychologie (předchozí lze však těžko pominout Aktuální geneze Fylogeneze, antropogeneze Antropogeneze – změny kontextu života člověka 1 milion let žil člověk jako lovec a sběrač 400 tisíc let umí rozdělat a udržovat oheň 100 tisíc let vyrábí a používá nástroje 10 tisíc let se věnuje zemědělství 1 tisíc let žije ve městech a asi 25 let běžně používá na PdF počítače Zdroje vývojově psychologického uvažování – odkazy k fylogenezi (evoluční biologie) Počátek tohoto směru uvažování Ch. Darwin (1859) : evolučččční vývoj je organizován podle dvou základních kritérií: - Přežití - Reprodukce Důůůůraz se klade na adaptaci Obecněěěě: Obnovila se „stará“ tradice uvažžžžování o vývoji (do této doby obecněěěě přřřřevažžžžovalo pojetí věěěědy jako normativní/taxonomické) ale… Vývojový aspekt braly v potaz už novověké pedagogické přístupy: J. A. Komenský – periodizace vývoje jako „škol“ (zrození, dětství, chlapectví, jinošství, mladosti, mužnosti a stáří) Uvažování o vývoji jako o podstatné otázce sahá do starověku ale… Vývojový aspekt braly v potaz už novověké pedagogické přístupy: J. A. Komenský – periodizace vývoje jako „škol“ (zrození, dětství, chlapectví, jinošství, mladosti, mužnosti a stáří) Uvažování o vývoji jako o podstatné otázce sahá do starověku Co má hlas a ráno chodí po čtyřech, v poledne po dvou a večer po třech? Předmět a hlavní témata ontogenetické vývojové ps. Zkoumání souvislostí a pravidel vývojových změn i jejich dynamiky v jednotlivých oblastech psychiky i celku osobnosti Změny kvantitativní i kvalitativní plynulé i prostřednictvím skoků nárůst, úbytek i změna (vše je vývoj!) vznik, rozvoj a proměny psychických procesů i vlastností Ontogenetická psychologie: základní cíle oboru (dle Langmeiera a Krejčířové, 1998) Popsat vývojové změny (už popis ale bývá organizovaný, ovlivněný teorií) Odvodit určité obecné zákonitosti (vývoj každého jedince ale může být natolik individuální, že nomotetický přístup nemusí postačovat) Vytvořit co možno jednotnou teorii, umožnit posuzování a předvídání; žádná současná teorie nevysvětluje vývoj v úplnosti – často se zaměřují buď na některý aspekt vývoje (kognitivní, emoční,sociální) nebo na vývojová období (popř. jejich periodizaci) Teorie vývoje tedy vysvětlují: Faktory podmiňující vývoj a určující jeho průběh Znaky jednotlivých etap vývoje Individuální rozdíly v duševním vývoji a jejich podmíněnost Různé důrazy ontogenetických teorií Důraz na periodizaci, celoživotní vývoj v nejširším pojetí vs. Důraz na některé aspekty vývoje (kognitivní, emoční, psychosociální ) Důraz na popis stádií vs. důraz na „logiku“ vývoje a změn „genotyp“ vs. „fenotyp“, „nature“ x „nurture“, vrozené a získané, zrání a učení (nomotetický vs. idiografický přístup) Zvláštní význam: sociální aspekt, „intersubjektivní“ aspekty vývoje (pozn.: pojetí se mohou doplňovat a mohou být i konkurenční) Oblasti vývoje Biosociální vývoj tělesný vývoj a jeho podmínky Kognitivní vývoj všechny poznávací procesy (zpracování informací, myšlení, rozhodování, učení) Psychosociální vývoj způsoby prožívání osobnostních a sociálních charakteristik, rolí, vztahů a sociálních pozic Činitelé vývoje Dědičnost genotyp partnerský výběr (pozitivní / negativní selektivita) fenotyp (genotyp + prostředí) nemusí se v průběhu vývoje pojevovat konstantně (větší vliv v počátečních a konečných fázích vývoje) Prostředí s dědičností ve vzájemné interakci Prostředí Ovlivňuje povahu interakcí s okolím, člověk musí projevit nějakou aktivitu v procesu učení (např. Piaget) Fyzické prostředí Sociokulturní prostředí socializační činitelé společnost, kultura aktuální sociální kontext sociální vrstva primární (malá) sociální skupina = rodina Periodizace psych. vývoje: východiska Psychický vývoj je: Zákonitý proces, posloupnost navazujících fází; pořadí je typické, neměnné (určující je především zrání) Celistvý proces, zahrnuje složky somatické, psychické i sociální a jejich interakce Kontinuum postupných proměn; diferenciace a integrace procesů a vlastností vede ke vzniku kvalitativně nových forem, které opět mění povahu interakce a stimulují další vývoj X Nebývá zcela plynulý a rovnoměrný; lze rozpoznat přípravné fáze, období latence a kumulaci změn – vývojové skoky Je individuálně specifický – obecné zákonitosti „platí“ pouze rámcově (dle Vágnerová, 2005, s. 30-31) Východiska periodizací – vývojové mezníky Signalizují výraznější proměnu některé ze složek vývoje, častěji ale kumulaci změn Biologické (růst, dozrávání CNS, změny motoriky, hormonálně řízené změny) Psychické (změny mentální kapacity, změny dané učením, změny sebepojetí) Sociální (vymezení nové role, „přechodové rituály“) Příklad kumulace změn: zralost k nástupu školní docházky Význam vývojových teorií vývojové teorie poskytují „nezbytný pojmový nástroj, který pomáhá pochopit vztah mezi příčinami (vnitřními faktory, podmínkami uvnitř organismu a vnějšími podmínkami, vlivy prostředí) a následky v průběhu ontogeneze (vývoj schopností, emocí, morálních postojů).“ využití v mnoha humanitních disciplínách – nejen v psychologii (vedení terapie, popř. poradenského rozhovoru se zřetelem k etapě vývoje, ve které se klient nachází, specifika psychodiagnostiky dětí), ale i v profesích nepsychologických (lékaři, učitelé, výchovní poradci, sociální pracovníci) Metody vývojové psychologie Přirozeně: pozorování, rozhovor; vývojové škály, testy schopností; experimentální metody Výzkum: longitudinální, průřezové a smíšené studie (!!pozor na vliv „kohortové zkušenosti“ – viz ontogeneze a sociální historie/antropogeneze) Anamnestický a katamnestický přístup Srovnávací studie jednovaječných dvojčat (s ohledem na vliv dědičnosti a prostředí) Osoby v extrémních vývojových podmínkách (tzv. „vlčí děti“) Longitudinální (dlouhodobý) a průřezový (příčný - cross sectional) výzkum Zachycení proměny psychických procesů a vlastností průřezové studie srovnání více věkových skupin (kohort) SAHA http://bit.ly/1eOMFhQ longitudinální studie dlouhodobé sledování jedné skupiny (kohorty) ELSPAC (http://www.elspac.cz/) – psychologická část na FSS http://ivdmr.fss.muni.cz Pražská skupina školní etnografie http://bit.ly/1eOQ28z Základní literatura Učebnice Vágnerová, M. (2012): Vývojová psychologie – dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2000): Vývojová psychologie. Dětství, dospělost a stáří. Praha: Portál. Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998, 2006): Vývojová psychologie. Praha: Grada. ...a další (monografie) Matějček, Z., Langmeier, J. (1986): Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama. Macek, P. (1999, 2003): Adolescence: Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál. (...atd.) Další zdroje informací Odborné časopisy Psychológia a patopsychologia dieťaťa, Pedagogika, Studia paedagogica, Orbis Scholae, Pedagogická orientace Populární zdroje ...od Učitelských novin po denní tisk Elektronické zdroje dostupné prostřednictvím knihovny PedF MU http://www.ped.muni.cz/wlib/ (důležitá např. EBRARY Education) Další odkazy viz Informační služby na webu PedF Studijní materiály předmětu Děkuji za pozornost!