Kurikulární politika Školská reforma v ČR •1. vlna (červen 2007): 62 RVP – školy podle nich učí od 1. září 2009 •2. vlna (květen 2008): 82 RVP – školy podle nich učí od 1. září 2010 •3. vlna (květen 2009): 82 RVP – školy podle nich učí od 1. září 2011 •4. vlna (duben 2010): 49 RVP – školy podle nich učí od 1. září 2012. •5. vlna (červenec 2012): 4 RVP – školy podle nich učí od 1. září 2014 •6. vlna (listopad 2012): 1 RVP – – školy podle nich učí od 1. září 2015 • Kurikulární reforma •Zásadní změna vzdělávání i vzdělávací politiky pro zvýšení a zlepšení kvality vzdělávání a efektivity výsledků vzdělávání •Změna - cílů a obsahu vzdělávání směrem k utváření a rozvoji životních dovednosti (klíčových kompetencí) a k přípravě žáků pro praktický život • - v procesu řízení vzdělávání, jeho • - průběžné diagnostice a • - způsobu hodnocení dosahovaných výsledků Kurikulum •Z latinského slova curriculum (běh, závodní dráha, vůz), v přeneseném významu pak vyjadřuje posun po plánované cestě (trase). •V pedagogice - původně pouze učivo, později se jeho význam rozšiřoval a měnil. V současnosti se uvádí více než stovka definic kurikula, které se vztahují k různým vzdělávacím koncepcím a jednotlivým výkladům • Obsah kurikula •vzdělávací program •obsah vzdělávání •vztahy ve vzdělávání •prostředí pro vzdělávání •průběh vzdělávání •výsledky vzdělávání Definice •Průcha Moderní pedagogika (2005) : •„obsah vzdělávání, který zahrnuje veškeré zkušenosti, které žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, zejména jejich plánování, zprostředkovávání a hodnocení“ 5 forem existence obsahu vzdělávání •akceptační forma – dokumenty školské politiky, národní priority ve vzdělávání, koncepce zájmových skupin •projektová forma – vzdělávací programy, učební plány a osnovy, standardy vzdělávání •realizovaná forma – konkrétní prezentace učiva realizovaná učiteli nebo výukovými médii •rezultátová forma – vzdělávací výsledky (osvojené učivo) •efektová forma – efekty obsahu vzdělávání v profesní kariéře lidí, jejich politických postojích a pracovních schopnostech •Průcha 2005 Kurikulum je •vyvíjející a obměňující se proces ve shodě s potřebami a hodnotami společnosti a s potřebami žáků. Jedná se o živý dokument, který se mění především na základě zkušeností s jeho realizací v praxi. Tzv. Bílá kniha •Národní program rozvoje vzdělávání v ČR •Formuje vládní strategii v oblasti vzdělávání Strategie odráží celospolečenské zájmy a dává konkrétní podněty k práci škol •Vytváří nové principy kurikulární politiky • • Kurikulární dokumenty •V souladu s principy kurikulární politiky - Bílá kniha a zákona č. 472/2011 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), je do vzdělávací soustavy zaveden nový systém kurikulárních dokumentů pro vzdělávání žáků od 3 do 19 let. Kurikulární dokumenty jsou vytvářeny na dvou úrovních – státní a školní Státní a školní dokumenty •Státní úroveň - Národní program vzdělávání a rámcové vzdělávací programy (dále jen RVP). •Národní program vzdělávání vymezuje počáteční vzdělávání jako celek. •RVP vymezují závazné rámce vzdělávání pro jeho jednotlivé etapy – předškolní, základní a střední vzdělávání. •Školní úroveň představují školní vzdělávací programy (dále jen ŠVP), podle nichž se uskutečňuje vzdělávání na jednotlivých školách. •Národní program vzdělávání, rámcové vzdělávací programy i školní vzdělávací programy jsou veřejné dokumenty přístupné pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost. • Systém kurikulárních dokumentů • OSTATNÍ RVP* ŠKOLNÍ ÚROVEŇ STÁTNÍ ÚROVEŇ ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY RVP PV RVP ZV příloha RVP ZV–LMP RVP GV RVP SOV NÁRODNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ Součást kurikulárních dokumentů •Cíle vzdělávání, vzdělávací obsah, učební plán, časové dotace atd., to vše pro daný typ vzdělání. •Programy jsou realizovány v učebním prostředí, které ovlivňuje nejen to, co by se žáci měli naučit, ale i to, jak učení probíhá. •Školní kurikulum se realizuje v interakci a komunikaci mezi učiteli a žáky, a to nejen v prostředí školy, ale i mimo školu Celoživotní učení pro všechny •Koncept, který znamená užší propojení existujícího školského sektoru se sektorem dalšího vzdělávání, s politikou zaměstnanosti a se sociální politikou s cílem maximální integrace občana do společnosti. •Součást Bílé knihy • Realizace konceptu celoživotního vzdělávání •soustřeďuje se na •vytvoření nezbytné základny pro celoživotní učení •vytvoření promyšlených vazeb mezi učením a prací •vymezení úlohy a odpovědnosti všech zainteresovaných partnerů • Zamýšlené kurikulum •Je to, co je ve vzdělávací soustavě určité země plánováno jakožto cíle a obsah vzdělání. Realizované kurikulum •Je vymezováno jako „učivo skutečně předané žákům konkrétními učiteli v konkrétních školách a třídách“. • Dosažené kurikulum •Obsahuje učivo, které si žáci skutečně osvojili. •Jsou to především znalosti žáků v příslušných předmětech, zjišťované speciálními testy pro měření vzdělávacích výsledků. Formální kurikulum •Je komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání a realizace projektového kurikula ve vzdělávacím procesu (ve výuce) a způsoby kontroly a hodnocení výsledků vzdělávacího procesu (výuky). Neformální kurikulum •Zahrnuje aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole a domácí studium, úkoly, přípravu žáků na vyučování. Revize kurikula •Proces kritického přehodnocování rámcových vzdělávacích programů (RVP) na základě vnějších podnětů a dat zjištěných při hodnocení kurikula. •Ověřování, zda platné stávající RVP zohledňují nové podněty a zda jsou nebo nejsou příčinou problémů zjištěných při hodnocení kurikula. •Nemusí nutně znamenat jeho změnu. Naopak, závěry z revize mohou ukázat, že ke změně nemusí dojít (změna RVP není nutná).Revize můžeme chápat jako pravidelné hodnocení, zkoumání funkčnosti textu dokumentu. Kurikulum a výzkum •Kurikulum bylo vždy předmětem výzkumu, který má ve školství dlouholetou tradici. V současné době probíhají výzkumy zaměřené na ověření kvality výuky podle nových kurikulárních dokumentů a monitorování potřeb učitelů Rámcové vzdělávací programy •vycházejí z nové strategie vzdělávání, která zdůrazňuje klíčové kompetence, jejich provázanost se vzdělávacím obsahem a uplatnění získaných vědomostí a dovedností v praktickém životě •vycházejí z koncepce celoživotního učení •formulují očekávanou úroveň vzdělání stanovenou pro všechny absolventy jednotlivých etap vzdělávání •podporují pedagogickou autonomii škol a profesní odpovědnost učitelů za výsledky vzdělávání • • Rámcový program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) •byl vydán s účinností od 1. března 2005. •Od 1. září 2007 mají mateřské školy a přípravné třídy ZŠ povinnost • pracovat podle vlastních školních vzdělávacích programů. Rámcový program pro základní vzdělávání (RVP ZV) •byl schválen a vydán s účinností od 1. září 2005. •Od 1. září 2007 mají základní školy povinnost pracovat podle vlastních vzdělávacích programů, a to v 1.–6. ročnících •ve 2. a 7. ročníku od září 2008, •ve 3. a 8. ročníku od září 2009, •ve 4. a 9. ročníku od září 2010 a •v 5. ročnících od září 2011 RVP ZV •navazuje svým pojetím na RVP PV a je východiskem pro koncepci rámcových vzdělávacích programů pro střední vzdělávání •vymezuje vše, co je společné a nezbytné v povinném základním vzdělávání žáků, včetně vzdělávání v odpovídajících ročnících víceletých středních škol •specifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by měli žáci dosáhnout na konci základního vzdělávání •vymezuje vzdělávací obsah – očekávané výstupy a učivo •zařazuje jako závaznou součást základního vzdělávání průřezová témata s výrazně formativními funkcemi • RVP ZV •podporuje komplexní přístup k realizaci vzdělávacího obsahu, včetně možnosti jeho vhodného propojování, a předpokládá volbu různých vzdělávacích postupů, odlišných metod, forem výuky a využití všech podpůrných opatření ve shodě s individuálními potřebami žáků •umožňuje modifikaci vzdělávacího obsahu pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami •je závazný pro všechny střední školy při stanovování požadavků přijímacího řízení pro vstup do středního vzdělávání • Vzdělávání žáků s postižením •Žáci s lehkým mentálním postižením se vzdělávají podle přílohy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. •Žáci s těžkým mentálním postižením, žáci s více vadami a žáci s autismem, kteří navštěvují základní školu speciální, se vzdělávají podle samostatného rámcového vzdělávacího programu. • Dlouhodobý záměr •Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2011 - 2015 •Pro oblast regionálního školství představuje významný nástroj formování vzdělávací soustavy. •Uvádí základní směry a cíle dalšího vývoje, stanoví opatření na úrovni státu na dobu nejméně čtyř let s cílem sjednotit vzdělávací politiku 14 krajů a státu. • • DZ - princip •Zvýšit kvalitu a efektivitu ve vzdělávání, a tím také konkurenceschopnost naší republiky v mezinárodním porovnání. • Priority 2016 •Priorita č. 1 - společné vzdělávání •Priorita č. 2 - reforma financování regionálního školství •Priorita č. 3 - kariérní řád - profesní rozvoj pedagogických pracovníků • Školní vzdělávací program •vydává ředitel •k jeho návrhu se vyjadřuje školská rada •musí být v souladu s rámcovým vzdělávacím programem •musí být přístupný veřejnosti Kontrola •Soulad školního vzdělávacího programu s rámcovým vzdělávacím programem bude v rámci své inspekční činnosti sledovat Česká školní inspekce.