Počítačová grafika – rastrová x vektorová Obor počítačové grafiky •Zabývá se zobrazením, manipulací a ukládáním vizuálního obrazu. •Zahrnuje množství aplikací, s některými se setkáváme každý den: ▫grafická uživatelská rozhraní ▫zábavní průmysl (TV, poč. hry, ...) ▫vizualizace ve vědě (simulace, analýza signálů, ...) ▫vizualizace medicínských dat (EKG, EEG, MRI, ...) ▫3D modelování (architektura, strojírenství, ...) ▫zpracování digitální fotografie a další. http://frakira.fi.muni.cz/%7Eizaak/PBIT/Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8Dov%C3%A1_grafika/pasted_image.png http://frakira.fi.muni.cz/%7Eizaak/PBIT/Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8Dov%C3%A1_grafika/pasted_image001.png Grafický subsystém •Grafická karta komunikuje s PC systémem přes sběrnici (např. PCIex.) a zpracovaný obraz zasílá přes výstup (DVI, HDMI, …) na monitor (LCD, CRT, …) http://frakira.fi.muni.cz/%7Eizaak/PBIT/Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8Dov%C3%A1_grafika/pasted_image002.png Světlo •je elektromagnetické vlnění charakterizované vlnovou délkou a intenzitou. Lidské oko je schopné vnímat pouze úzký výsek možných vlnových délek — tzv. viditelné spektrum (400 nm fialová – 700 nm červená). http://www.mazar.cz/files/2.gif http://www.mazar.cz/files/2.gif Barva •Vnímání barvy lidským okem jako mix vlnových délek a interpretace mozkem •V PC reprezentovány různými barevnými modely http://frakira.fi.muni.cz/%7Eizaak/PBIT/Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8Dov%C3%A1_grafika/pasted_image032.png http://frakira.fi.muni.cz/%7Eizaak/PBIT/Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8Dov%C3%A1_grafika/pasted_image033.png Aditivní – RGB (monitory a další zařízení pracující se světlem) Subtraktivní – CMY(K) (tiskárny, …) Pozn.: existují i další modely využitelné spíše pro grafiky… Barevná hloubka – počet bitů pro reprezentaci barvy jednoho pixelu - např.: 24b barevná hloubka = 8b na kanál (R, G, B) = 28 = 256 úrovní jedné složky barvy è celkový počet barev = 256*256*256 tedy 16,7 Mbarev Pixel •Reálný obraz je v PC prezentován nespojitě (diskrétně) rozložený do obrazových bodů = pixelů. •Pixely tvoří pole (rastr) •Počet bodů v obraze udává jeho rozlišení ▫Např.: monitor fullHD 1920x1080, digitální fotoaparát 12MPx = 4000x3000, …. ▫ •Rozlišení se udává také v DPI (dots per inch) ▫1 palec – 2,54cm ▫Obrázek o rozměrech 100x100px o velikosti 2,54cm x 2,54cm má DPI 100 ▫Při foto-tisku na 300DPI 9x13 tedy potřebujeme 1063x1536 bodů ▫Atd… Antialiasing, hinting, … •Převod reálného obrazu (rasterizace) může přinášet ztráty a nežádoucí artefakty - alias - (zubaté okraje, méně detailů, …) •Antialiasing – techniky kompenzující chyby • • 3D •3D model popisuje tvar objektů ve scéně, vlastnosti jejich povrchu a zdroje světla •Objekty 3D scény jsou modelovány jen pomocí svého povrchu •Ten je popsán jako síť mnohoúhelníků (tzv. polygonů, nejčastěji trojúhelníků) a jeho optické vlastnosti, jako barva, rozptyl a odraz světla a struktura, se definují pomocí textur — obrázků "natažených" na plochý povrch polygonů. •Proces vytvoření výsledného obrazu z 3D modelu scény se nazývá renderování. (tento proces může být velmi výpočetně náročný v závislosti na složitosti a realističnosti) • http://frakira.fi.muni.cz/%7Eizaak/PBIT/Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8Dov%C3%A1_grafika/pasted_image037.png Vektorová grafika •Obraz který není reprezentovaný rastrem bodů, ale pomocí matematických primitiv a jejich vlastností ▫Body, úsečky, křivky, n-úhelníky, … •Lze ji libovolně zvětšovat a transformovat beze ztráty detailů •Nevhodná pro fotorealistickou grafiku •Paměťová náročnost závislá na složitosti a ne rozlišení •Vhodná pro: ▫Loga, písma, návrhy plakátů, apod. H:\ai\APPROVED\10\ocicka.jpg H:\ai\APPROVED\09\navy.jpg H:\ai\APPROVED\09\pilotky1.jpg Dotazy •Děkuji za pozornost http://www.servitokss.com/wp-content/uploads/2009/07/man_question_mark.jpg