Strop ležel na zčernalém krovu. Nade dveřmi spatřila obrázek. Nějaký předek – skoro jako šlechtic. Stará seknice měla nízký strop. Po délce, uprostřed, stály dva mohutné, černé sloupy. Kolem dokola bíle nalíčené klády stěn, nízká, uzoučká okénka vyplněná špinavými tabulkami. Stůl, židle, lavice i postel a skříň s truhlou – všecko z tvrdého dřeva. Po stěnách visely hadry: kabáty, vesty, kalhoty. I. Charakteristika textu. Stylové vlastnosti. 1. Kterého slohového postupu je užito v textu? Upřesněte druh daného slohového postupu. Zdůvodněte svůj názor konkrétními jazykovými prostředky z textu. 2. Z kterého funkčního stylu pochází text? Zdůvodněte svoje tvrzení. 3. Je text souvislý? Které jazykové prostředky vytvářejí jeho souvislost/soudržnost? II. Skladba 1. Kolik je v textu souvětí? 2. V kterých větách je elipsa? Které větné členy jsou z nich vypuštěny? 3. Proveďte komplexní rozbor následujících vět (určete větné členy a vyjádření větných vztahů) Stará seknice měla nízký strop. Po délce, uprostřed, stály dva mohutné, černé sloupy. 4. Ve kterých větách je podmět nevyjádřený? 5. Vypište z textu shodné přívlastky. Pak je rozdělte do 3 skupin. Podle kterého kritéria je můžete takto rozdělit? 6. Podtrhněte přívlastky, které jsou rozvity předmětem nebo příslovečným určením. III. Slovní zásoba 1. Najdete jiné jednotky slovní zásoby než slova? 2. Vypište slova, která pokládáte za nespisovná. Z jakého důvodu jsou nespisovná? 3. Která slova podle Vašeho názoru nesou jiný příznak? 4. Jaké významové vztahy jsou mezi slovy v textu? III. Tvoření slov 1. Vypište z textu podstatná jména, přídavná jména a slovesa, která považujete za motivovaná. Vysvětlete termín slovo motivované. Podstatná jména přídavná jména 2. Jak podle Vašeho názoru vznikla slova: uprostřed, kolem, dokola 3. Proveďte komplexní slovotvornou analýzu slov: Slovo odvozené obrázek předek okénko tabulka zčernalý nalíčený 3. a) Pokuste se vytvořit slova, jejichž slovotvorným základem je: -krov- -sloup- -stěn- -stol- (tj. ze slova stůl) b) Pokuste se též vytvořit všechna příbuzná slova, jejichž kořeny budou -krov-, -sloup-, -stěn-, -stol-. Doplňující otázka: Jaký je rozdíl mezi slovy příbuznými s týmž kořenem a slovy tvořenými od téhož slovotvorného základu? IV. Tvarosloví 1. a) Vypište podstatná jména z prvního odstavce (z prvních tří vět) a z poslední věty a určete jejich kategorie a přiřaďte je ke vzoru. podstatná jména rod číslo Pád vzor b) Čím se liší podstatná jména dveře, kalhoty od jmen ostatních? 2. Vypište slovesa, přiřaďte je ke třídě a vzoru. 3. a) Vypište příslovce. Která z nich jsou příslovečnými spřežkami? b) Kterými jinými slovy byste je mohli nahradit? 4. a) Vypište spojení podstatných jmen s předložkami. Rozlište mezi předložkami 3 typy. a) neslabičné b) slabičné c) slabičné vokalizované V. Zvuková a grafická stránka jazyka 1. Přepište následující věty foneticky. Vyznačte slovní přízvuky. Strop ležel na zčernalém krovu. Nade dveřmi spatřila obrázek. Stůl, židle, lavice i postel a skříň s truhlou – všecko z tvrdého dřeva. Po stěnách visely hadry: kabáty, vesty, kalhoty. 2. Vysvětlete výslovnost podtržených míst ve slovech: nízký, uprostřed, všecko 3. Vysvětlete pravopisné jevy v tučně vytištěných slovech: Po délce, uprostřed, stály dva sloupy. okénka vyplněná špinavými tabulkami