ÚVODNÍ HODINA PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. jaro 2015 K ZÁPOČTU  termíny praxí???  aktivní práce v hodině  max. absence 2x  omluvit se e-mailem  vložit omluvenku do IS  větší absence – individuální domluva  úkol – vlastnoručně vyrobená pomůcka POMŮCKA  vlastnoručně vyrobená  prezentace v semináři – (průběžně)  předvedení pomůcky, ukázka jejího použití v praxi  doplněné o komentář – účel využití, možnosti praktického použití, co rozvíjí, u jaké skupiny dětí a proč  odborný popis pomůcky + fotodokumentaci vložit do odevzdávárny  odevzdání do 13.5.2016  každá seminární skupina - složka s číslem skupiny a jménem vyučujícího  vše vkládat do této složky POMŮCKA Odborná část  rozsah – 2 A4 popisu + úvodní list + fotodokumentace  1. strana – název semináře, seminární skupina, název pomůcky, jméno a příjmení studenta, učo, termín odevzdání, jméno cvičícího  2. a 3. str. – text  1,5 řádkování, písmo Times New Romann, vel. 12., okraje 2,5  další strany – fotodokumentace  formální úprava – normostrany (1800 znaků na 1A4) nesmí chybět  CITACE!!! – publikace, internetové zdroje  výčet použité literatury na konci není dostačující KDO NEODPREZENTUJE A NEODEVZDÁ VČAS NEBUDE PŘIPUŠTĚN K ZÁVĚREČNÉMU TESTU!!! UKONČENÍ PŘEDMĚTU  zápočet – seminář  pomůcka + docházka  zkouška – „z přednášky“  souhrnná učivo z přednášek i seminářů  forma – on-line testy  termíny – budou v IS  na E min 70% správně  v hodinách – odkazy na semináře a obráceně KONTAKTY  PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.  gajzlerova@ped.muni.cz  konzultační hodiny  pondělí 13:00 - 13:45  středa 13:00 - 13:45  dále dle individuální domluvy LITERATURA POVINNÁ Povinná literatura:  PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.  BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU, 2013  ŠENKÝŘOVÁ, R. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210-2996-X KURIKULÁRNÍ DOKUMENTY A LEGISLATIVA  Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání  Školský zákon 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů  novela 82/2015 Sb.  Vyhláška č. 72/2005, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb., a vyhlášky č. 103/2014 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních  Vyhláška č. 73/2005, ve znění vyhlášky č 147/2011 Sb., a vyhlášky č. 103/2014 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných – platnost končí k 1.9.2016  Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – účinnost od 1.9.2016 LITERATURA DOPORUČENÁ  CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-013-5  VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004  Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální.  ZUCKOFF, M. Naia se smí narodit. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-827-9 PŘEHLED TÉMAT  1. Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru...  2. Legislativa – vyhlášky 72/2015, 27/2016  3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby  4. Speciálně-pedagogická diagnostika  5. Logopedie + Alternativní a augmentativní komunikace  6. Surdopedie  7. Mentální postižení  8. Tělesné postižení  9. Zrakové postižení  10. Etopedie - Poruchy chování  11. Specifické poruchy učení  12. Autismus  13. Terapie ve speciálně pedagogické péči