ZS1MP_DIVZ DIDAKTIKA INTEGROVANÉHO VĚDNÍHO ZÁKLADU ZEMĚPISNÉ UČIVO – STUDIJNÍ MATERIÁLY Eduard Hofmann Po přečtení kapitoly budou studenti umět: üvyhodnotit školské dokumenty a na jejich základě připravit zeměpisné kurikulum pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět; üsprávně posoudit význam zeměpisného učiva pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět; üzpracovávat zeměpisnou charakteristiku místa bydliště a vyhledávat k ní vhodné zdroje; üzařadit nabyté vědomosti do výuky na základě regionálního principu; üvyužívat mezipředmětových vazeb s ostatními přírodovědnými, společenskovědními předměty a výchovami; üpoužívat vhodné metody a formy výuky. üŽáci se učí pozorovat a pojmenovávat věci, jevy a děje, jejich vzájemné vztahy a souvislosti; utváří se tak jejich prvotní ucelený obraz světa. ü üPoznávají sebe i své nejbližší okolí a postupně se seznamují s místně i časově vzdálenějšími osobami i jevy a se složitějšími ději. üUčí se vnímat lidi a vztahy mezi nimi, všímat si podstatných věcných stránek i krásy lidských výtvorů a přírodních jevů, soustředěně je pozorovat a přemýšlet o nich. üNa základě poznání sebe a svých potřeb a porozumění světu kolem sebe se žáci učí vnímat základní vztahy ve společnosti, porozumět soudobému způsobu života, jeho přednostem i problémům, chápat současnost jako výsledek minulosti a východisko do budoucnosti. ü üPři osvojování poznatků a dovedností ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět se žáci učí vyjadřovat své myšlenky, poznatky a dojmy, reagovat na myšlenky, názory a podněty jiných !!! ü Člověk a jeho svět a zeměpisné učivo Dnešní geografie překračuje svou původní řeckou definici „psaní o Zemi“; je to věda, která nám pomáhá lépe chápat a chránit naši rodnou modrou planetu. Jinými slovy: geografie klade stále větší důraz na pochopení, jak lidé mění svět k lepšímu i k horšímu. Geografové by se měli podílet na vysvětlení, předvídání a řízení globálních důsledků místních a regionálních poměrů a problémů. (Almanach geografie.) Co je to geografie? Zeměpis je integrující předmět o vzájemných vtazích mezi mezi lidskou společností a přírodními složkami a procesy. Snaží se rozpoznat odlišnosti a podobnosti mezi kulturou, politickým systémem, ekonomikou, krajinou a prostředím na lokální, regionální a globální úrovni. Co je to zeměpis? PRO POCHOPENÍ ÚLOHY ZEMĚPIU JE NAUČIT SE: „ZEMĚPISNĚ (GEOGRAFICKY) MYSLET“ Základem pro geografické myšlení je umění kladení správných geografických otázek, které jsou, např.: ? F:\cr-foto\3.den\24.JPG Kde to je? Jaké to je? Proč je to tam? Jak to vzniklo? Jaký to má vliv? Jak by to mělo být uzpůsobeno vzájemnému užitku člověka a přírody? K fotografiím můžeme přiřadit např. následující otázky: Co je to za místo? Jak to víš? Jaké znaky vidíš? C je pro toto místo typické? Co zde mohou lidé dělat? Jak je toto místo spjaté s jinými místy? Čím se liší, nebo je naopak podobné místu, kde žiješ, a proč? Jak se mění a proč? Jaké by to bylo žít na tomto místě? Co se ti na tomto místě líbí? http://i.idnes.cz/11/032/vidw/JB39b74b_jap.jpg http://www.chelemendik.sk/pictures/3730b.jpg Kde na tyto otázky budeme hledat odpovědi? Regionální princip Společným jmenovatelem výuky na prvním stupni ZŠ je používání několika pedagogických principů např. „Od blízkého k vzdálenému“; „Od abstraktního ke konkrétnímu“ atd. Všechny tyto principy spojuje tzv. „regionální princip“, což v praxi znamená používání místní krajiny pro vysvětlení abstraktních prvků a k objasnění jevů vzdálenějších. Regionální kabinet Co to je??? katastralni Katastrální mapa uzemni Územní plán DVĚ MOŽNOSTI POSTUPU K VYUŽITÍ MÍSTA 1.OD GEOGRAFICKÉ CHARAKTERISTIKY – UVĚOMUJEME SI, CO V OKOLNÍ KRAJINĚ FUNGUJE A JAK TO VYPADÁ viz dále. 2. 2. 2. 2.OD CÍLŮ VÝUKY – HLEDÁME VHODNÁ MÍSTA, NA KTERÝCH MŮŽEME NĚCO UKÁZAT, PŘIBLÍŽIT – PAK CÍLENĚ DOHLEDÁME JEJICH CHARAKTERISTIKU – např. charakter vodního toku, půdní odkryv, odkryv hornin, změna ve využití ploch – nová výstavba, kritický pohled na různé části obce a okolí…- viz např. krajinotvorné prvky) 3. 3. 3. Vzniká na základě vlastní práce s různými zdroji informací Poloha, rozloha Přírodní poměry Geologická stavba; 2.2 Reliéf; 2.3 Klimatické poměry; 2.4 Půdy; 2.5 Rostlinstvo a živočišstvo; 2.6 Ochrana přírody Společenské poměry Historický vývoj; 3.2 Obyvatelstvo a sídla; 3.3 Hospodářství; 3.4 Školství a kultura; 3.5 Sport; 3.6 Rekreace a cestovní ruch; 3.7 Životní prostředí; 3.8 SWOT analýza obce – silné a slabé stránky VLASTIVĚDA MORAVSKÁ K oběma způsobům vede dlouhá cesta Můžeme začít např. s přípravami na výuku – viz modelová příprava, kolonka: Využití místa Terénní výuka MÍSTO, KDE ŽIJEME Očekávané výstupy - 1. období – žák: - vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí Z - plán místa bydliště, mentální mapa, náčrt, plánek třídy, školního dvora -začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě) -Z - nástěnná mapa, turistická mapa – spolu s legendou mapy - rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost Z - pohled z okna, letecký snímek, panoramatický, topografický náčrt – www.mapy.cz, www.crr.cz Očekávané výstupy - 2. období - žák - určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu Z – práce s různými druhy map, plánů a leteckých snímků - určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě Z – práce na procvičování světových stran, buzola, buzola a mapa, třída - vycházka - rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí Z – práce s tematickými mapami – legenda apod. - vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického Z – vycházka po městě, fotografování budov, práce s kronikou -zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích Z – zeměpisná črta, zážitek z prázdnin !?!? -rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam