Uvod do předmětu
Milí studenti,
v tomto semestru absolvujete předmět, který navazuje zejména na školní pedagogiku ve druhém ročníku a pedagogickou diagnostiku ve 3. ročníku - předměty, v nichž jste poznávali základní diagnostické metody a nástroje; na předměty Asistentské praxe v 1. - 3. ročníku, v nichž jste se seznamovali s prostředím školní třídy, žáky, jejich odlišnostmi, potřebami a prací asistentů ve třídě a dále pak na předmět souvislá pedagogická praxe I, v jehož rámci jste získávali první zkušenosti s výukou pod vedením cvičných učitelů. Metodicky je předmět provázán s předměty speciální pedagogiky v 6. a 7. semestru.
V tomto předmětu byste měli zúročit všechny získané znalosti, dovednosti a zkušenosti, abyste byli schopni ve třídách všem žákům zabezpečit vhodné podmínky pro jejich rozvoj v maximálně možné míře a k prospěchu kvality jejich života. Co vše vás tedy čeká?
Cíl předmětu
V souladu s požadavky na inkluzivní vzdělávání je naším cílem připravit vás na práci s žáky s rozmanitými vzdělávacími předpoklady, potřebami a schopnostmi a směřovat vás k vytváření vhodných podmínek i strategií výuky pro jejich vzdělávání ve školách hlavního vzdělávacího proudu. V předmětu bude důsledně propojována teorie s praxí s cílem vybavit vás znalostmi, ale i dovednostmi práce s heterogenní populací žáků.
Výstupy předmětu
• Studenti se seznámí s teoretickým konceptem inkluzivního vzdělávání, jeho hodnotami a principy
• Studenti se seznámí s legislativními opatřeními a strategií státu pro rozvoj inkluze ve vzdělávání
• Seznámí se s modelem kvality inkluzivní školy – tedy možnými oblastmi a dimenzemi rozvoje kvality inkluze ve škole
• Teoretická východiska uplatní při tvorbě vhodných strategií výuky a jejich implementaci v praxi na souvislé pedagogické praxi (propojení teorie s praxí)
• Principy inkluze uplatní při plánování výuky a volbě vhodných strategií výuky pro cílovou skupinu žáků
Organizace výuky: dvouhodinový blok jedenkrát za 14 dní
Ukončení předmětu:
• kolokvium, 2 kredity
• doložení práce, která se bude prolínat se souvislou pedagogickou praxí II.
Obsah práce:
a) diagnostika třídy – potřeb žáků
b) stanovení cílů: společných, individuálních pro rozvoj žáků
c) plány vyučovací hodiny s ohledem na rozmanité potřeby žáků (diferenciace, metod, obsahu, strategií, hodnocení…)
d) reflexe realizovaných hodin z hlediska stanovených cílů a potřeb žáků