Paradigma inkluzivního vzdělávání
Paradigma inkluzivního vzdělávání
V semináři se seznámíte se základními pojmy: segregace, integrace, inkluze, inkluzivní vzdělávání. Poznáte dva základní modely inkluze a řešení inkluze v zahraničí.
Na inkluzivní vzdělávání nahlížíme jako na vzdělávání, začleňující všechny děti/žáky/studenty dané komunity do běžných škol hlavního vzdělávacího proudu, v nichž jsou jim pracovníky škol ve spolupráci s danou komunitou vytvářeny takové podmínky pro kvalitní vzdělávání, které v maximální míře respektují jejich odlišnosti, podporují jejich rozvoj a přispívají k jejich individuaci ve všech oblastech kvalit života žáka, tj. zdraví somatického, psychického, sociálního, duchovního rozvoje a seberozvoje.
Za inkluzivní školu považujeme školu hlavního vzdělávacího proudu, v níž je uskutečňováno inkluzivní vzdělávání. To se děje skrze implementaci hodnot, jako je rovnost (spravedlnost), respektování odlišnosti a principů participace (účast, zapojení, spolurozhodování) na životě třídy, školního společenství a komunity, spolupráce, sounáležitosti v praxi V tomto přístupu je zdůrazňována aplikační dimenze inkluze, v níž nejde o pouhé pojmenování hodnot inkluze, ale o jejich zavádění do praxe.
Oporou při studiu vám bude text v kapitole 2 publikace Inkluze v teorii a praxi a další podpůrné materiály.