Inkluze v primárním vzdělávání

Edukace v inkluzivní škole/třídě - plánování

Edukace v inkluzivní škole

Úspěšnost inkluze se pojí s jejími základními hodnotami zdůrazňujícími lidskou důstojnost člověka (respekt), jeho práva a odlišnost jako normalitu. Ve škole přijímající a oceňující diversitu nemůže být  začlenění dětí vnímáno pouze jako nějaký doplněk běžné školy, ale jako mise, součást hodnot školy, což se musí promítnout do její každodenní činnosti. Za postačující nelze považovat pouhé pojmenování hodnot, ale i přijetí kolektivem školy a danou komunitou. Vize a principy školy jsou pak součástí každodenní praxe.

Oporou při studiu vám bude kapitola 5 publikace Inkluze v teorii a praxi a další podpůrné materiály.

 

Diagnostika vzdělávacích potřeb žáků

Chápe-li učitel význam diagnostické činnosti, pak ji cíleně aplikuje v praxi. Najde si na ni čas, neboť tato investice je v konečném důsledku ziskem pro jednotlivce, učitele i kolektiv třídy. Ve svém portfoliu, které si vedete postupně najdete mnoho diagnostických nástrojů a informací k diagnostické činnosti učitele v praxi. V tomto semináři se zamyslíme více nad diagnostikou klimatu třídy a autodiagnostikou učitele. K diagnostice klimatu třídy je vám k dispozici odkaz na nový nástroj (dotazník Naše třída již znáte ze 3. ročníku).

U  žáků, jejichž mateřským jazykem není čeština, musíme k diagnostice přistupovat opatrně. Měla by nás jednak  zajímat míra znalosti vyučovacího jazyka, jednak bychom měli těmto žákům diagnostické nástroje přizpůsobit, aby porozuměli textům. Zjišťování konkrétních znalostí a dovedností ve vyučovacích předmětech může limitovat neznalost jazyka.

 

 

Plánování a řízení edukačního procesu

Hodnocení žáků v inkluzivní škole

Hodnocení v inkluzivním vzdělávání by mělo podporovat v maximáně možné míře rozvoj osobnosti každého dítěte komplexně s akcentem na jeho cíle. V podmínkách inkluzivního vzdělávání hodnocení žáků pojímáme jako informaci ve zpětné vazbě o úrovni dosažených výsledků v různých složkách osobnosti žáka a o probíhajícím procesu učení pro všechny účastníky edukačního procesu, aby společně (za aktivní účasti a součinnosti) citlivě organizovali další učení k maximálně možným výsledkům žáka při respektování jeho osobnostních charakteristik. Takové hodnocení se vyznačuje určitými vlastnostmi (viz studijní text).

Na praxích během studia se setkáváte s hodnocením učitelů a sami jste také těmi, kteří hodnotí. Soustřeďte svoji pozornost na respektování charakteristických znaků komplexního rozvíjejícího hodnocení a svoje zkušenosti vyhodnoťte v úkolu 6.