Diagnostika žáků
Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. - 5. ročníků ZŠ
1. Teoretická východiska
U jazyků, které používají alfabetický princip zápisu spočívá vývoj gramotnosti na dvou klíčových dovednostech. Jde za prvé o vědomou a pohotovou manipulaci se slovy na úrovni fonémů (fonematické povědomí) a za druhé o znalosti písmen abecedy. S těmito základními dovednostmi mohou děti začít vytvářet své první grafické reprezentace jazyka. Nejprve pochopí korespondence mezi grafémy a fonémy, a pak je použijí pro budování svého čtenářského a pisatelského lexikonu. Vztah mezi fonematickým povědomím a znalostí písmen je základem pro rozvoj gramotnostních dovedností. Orální a vizuální obraz se vyvíjí odlišně, ale je mezi nimi velmi těsný vztah. Má-li dítě slabé fonematické povědomí, pravděpodobně bude obtížněji zvládat psaní. Autoři testů jsou Markéta Caravolas, Ph.D. a PhDr. Jan Volín, Ph.D.
2. Využití testů:
Slouží dvěma účelům:
a) Umožnit učitelům rychle zhodnotit globální čtenářské a pisatelské dovednosti žáků ve třídě a identifikovat žáky s potížemi.
b) Umožnit učitelům, speciálním pedagogům a školním psychologům získání podrobného diagnostického profilu dětí z hlediska jejich analytického uchopení zápisu řeči, rychlosti rozpoznávání slov a jejich komponentů, chápání čteného, ortografických dovedností a jejich fonematického povědomí.
3. Obsah testové baterie:
Skládá se z osmi testů, které vyšetřují různé aspekty čtení, psaní a fonematického povědomí. Čtyři jsou zadávány skupinově, čtyři individuálně. Všechny testy obsahují instrukce, zácvičné položky, pokyny k zadávání a tabulky a komentáře k interpretaci výsledků. Součástí Baterie diagnostických testů jsou také zvukové nahrávky testovacích položek pro Pravopisný test,1 Pravopisný test 2, Psaní pseudoslov, Elize hlásek a Transpozice hlásek. Nahrávky slouží jako pomůcka pro zadávání testů. Provedení testů trvá dvacet až šedesát minut.
3.1 Testy čtenářských dovedností: test čtení s porozuměním, test rychlého čtení, čtení pseudoslov
3.2 Testy pisatelských dovedností: pravopisný test 1, pravopisný test 2, psaní pseudoslov.
3.3 Testy fonematického povědomí: elize hlásek, transpozice hlásek.
4. Odkaz na zdroj:
Caravolas. M., Volín, J. (2005). baterie diagnoastických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. ročníků ZŠ. Praha: IPPP ČR, Testcentrum, s.r.o.
Feuersteinovo instrumentální obohacování - FIE
Reuven Feuerstein (1921–2014), žák Jeana Piageta, s nímž nesouhlasil v pohledu na zrání kognitivních struktur (podle Piageta je vývoj kognitivních funkcí výslednicí zrání a zkušeností s okolním světem) přichází s názorem, že klíčová je interakce mezi lidmi. Tuto interakci označoval jako zkušenost zprostředkovaného učení a připisoval jí hlavní roli v procesu vývoje kognitivních funkcí. Podle Feuersteina je mentální vývoj dětí i dospělých možné ovlivnit a akcelerovat. Je autorem monografie Miluješ mě! Nepřijímej mě, jaký jsem (You love me! Don´t accept me as I am), v níž zřetelně popisuje svůj přístup k dětem s nedostatečně rozvinutými poznávacími dovednostmi. Spolu s André Reyem sestavil diagnostický materiál, který se používá pro tzv. dynamické hodnocení učebního potenciálu (LPAD = Learning Potential/Propensity Assessment Device), Postupně vznikly soubory pracovních listů, tzv. instrumenty, tedy Feuersteinovo instrumentální obohacování (Feuerstein´s Instrumental Enrichment = FIE).
Doktorka Váňová o metodě píše (Komenský, 140 (1): „Světově proslulý pedagog a psycholog sestavil ucelený systém pracovních listů, které rozvinou řešitelovy poznávací funkce, jeho schopnost projít učením v souvislostech a dají mu jistotu, že zvládne problémy, se kterými se setká. Metoda přináší umění vytvořit si strategii řešení úkolu, upevňuje sebedůvěru, odstraňuje z naší práce impulzivitu a strach z chyby, rozvíjí vyjadřování a respektování jiného názoru a pomůže nám lépe se orientovat ve vlastním životě.“
Existují dvě řady instrumentů: řada Standard (FIE Standard), která je pro populaci zhruba od 8 let věku, a později profesorem Feuersteinem vytvořená řada Basic (FIE Basic) – ta je určena pro děti od 3 let výše.
Řada Standard je tvořena 14 instrumenty, které na sebe postupně navazují, jejich obsah se nevztahuje ke školním předmětům. Názvy některých jsou např. Uspořádání bodů, Orientace v prostoru, Porovnávání, Analytické vnímání, Kategorizace, Vztahy v čase, Instrukce. Je určena pro kohokoliv zhruba od 8 let věku: dětem; dospělým (včetně seniorů); jedincům s učebními problémy (špatný prospěch, poruchy učení apod.); nadaným a všem ostatním, kteří mají zájem.
Basic (11 instrumentů) přináší dětem vstup do naší kultury, do vzdělání. Učí je procesu, obsahu a zaměřuje se také na emoční a sociální oblast. Basic zajišťuje rozvoj sféry fyzické, neurologické, kognitivní a sociální a akceleruje potenciál člověka. U normálně se rozvíjejícího dítěte můžeme stimulovat vyšší výkonnost a vyšší úrovně funkčnosti za současného obohacování jeho rozvoje. Když se objeví znaky rizikového vývoje, můžeme a měli bychom předcházet těmto možným rizikům. A v tom nám může Basic zásadně pomoci. V těchto instrumentech se s dětmi dostaneme k uvědomění si podstaty jazyka, kresby, tedy znázorňování světa kolem nás, čísel a operací s nimi, rozpoznávání emocí, jeden z instrumentů z této řady se například jmenuje „Od empatie k činnosti“ atd. Feuerstein pracuje se skutečností, že děti přicházejí na svět s bohatým potenciálem odezvy. A že ho rozvíjejí prostřednictvím nejen své kapacity, ale i svého okolí. Ačkoliv bývá tendence vztahovat tento rozvoj k přirozenému procesu, pokud nastává, jsou mnohé situace a okolnosti, kdy tomu tak není.
Metodu zastřešuje Feuersteinův institut (www.icelp.info), který sídlí v Jeruzalémě (Izrael), ve světě pak existuje zhruba 70 jeho poboček, tzv. Autorizovaných tréninkových center (ATC). Rozvoji metody v České republice se věnuje doc. Věra Pokorná (zhruba od r. 2001), v roce 2012 vzniklo ATC při PdF UK, o jehož rozvoj a fungování se osobně snaží doktorka Eva Váňová spolu s dalšími kolegy.
Literatura
Feuerstein R., Rand Y., & Feuerstein R. S. (2006). You love me! … don´t akcept me as I am. Jerusalem: ICELP.
Lebeer J. (2006). Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: Portál.
Málková G. (2008). Umění zprostředkovaného učení. Praha: Togga.