0Q96A8DI teoretická a společenská východiska březen 2015 0Q96A8DI teoretická a společenská východiska březen 2015 1. cíle současného školství ...Kčemu má sloužit dnešní škola? 2. situace v čr ...Splňují tyto cíle školy v CR? 3. cesta k naplnění cílů ...jak lze tyto cíle naplnit? 4. argumentace ...Proč ještě je důležitá změna/cesta? 5. inspirace ...jak na to? 1. cíle současného školství čemu má sloužit dnešní škola? OFICIÁLNÍ ÚROVEŇ • Národní program rozvoje vzdělávání v CR, tzv. Bílá kniha • Rámcové vzdělávací programy • Školní vzdělávací programy NEOFICIÁLNÍ ÚROVEŇ x * • očekávání a poptávka klientů školy (rodiče, žáci) • potřeby lokální i globální vývoj společnosti, změna paradigmat ? PROMĚNA ? pohledu na úlohu/cíle školy OD: vědomosti, informace, výkon l<: měkké dovednosti, klíčové kompetence, "příprava na život"... O rP/3 ...Splňují tyto cíle školy v ČR? tří až čtyř-kolejný systém základního školství: v ^ ZS; praktické ZS; speciální ZS; víceletá gymnázia znaky systému: selekce, exkluze, segregace, diskriminace Je možné, aby současný školský systém splňoval cíle, které od něj zúčastnění aktéři očekávají? Ine "/ přesto, že jsme přesvědčení o kvalitě mnohých specializovaných škol, považujeme tento systém za cestu, která nenaplňuje cíle a potřeby, které jsou na základní 3. CESTA K NAPLNENÍ CILU ...Jak lze tyto cíle naplnit? SELEKTIVNĚ/INTEGRATIVNÍ PŘÍSTUP - současný stav Í- souběžně existující specializované proudy zákl. školství • týká se určitých skupin dětí (ohrožené nevyužitím maxima jejich potenciálu) • není možné, aby naplňoval požadované cíle INKLUZIVNÍ PŘÍSTUP - cesta • do běžné základní školy chodí všechny děti • podoba (inkluzivní) základní školy se liší od podoby většiny součastných základních Škol • inkluzivní škola přirozeně naplňuje cíle, očekávání a potřeby kladené na současné základní školství NIKOLIV OBSAHEM, ALE FORMOU! ^.argumentace ...Proč ještě je důležitá změna/cesta PRÁVNÍ VÝCHODISKA ... mezinárodní i národní závazky; 2007 D.H. vs. ČRT 2014 proces infringementu * if* \ '*' PEDAGOGICKÁ VÝCHODISKA ... učitelská profese - učitelská expertíza, mistrovství; vnitřní diferenciace, individualizace je i pro "neinkluzivní" vzdělávání v současnosti nezbytnost HISTORICKO-SPOLECENSKO-ETICKA VÝCHODISKA ... další logická etapa vývoje; hodnoty společnosti 21. stol.; vyústění procesu vývoje, lidská práva, etické otázky selekce EKONOMICKÁ VÝCHODISKA ě .„"levnější" varianta studie a vyčíslení Světové banky k selektivnímu systému; klesá konkurenceschopnost (PISA); produkce pasivní pracovní síly + POTŘEBY SPOLEČNOSTI, LIDÍ, "PŘEŽITÍ" V BUDOUCNU * - * INSPIRACE „Ja/r na tö? www.mapaferovychskol.cz www.ferovaskola.cz www.llp.cz www.inkluze.cz www.varianty.cz www.cosiv.cz www.inkluze.upol.cz www.inkluzivniskola.cz 1. cíle současného školství ...Kčemu má sloužit dnešní škola? 7. situace v čr ...Splňují tyto cíle školy v CR? 3. cesta k naplnění cílů ...jak lze tyto cíle naplnit? 4. argumentace ...Proč ještě je důležitá změna/cesta? 5. inspirace ...jak na to? 0Q96A8DI teoretická a společenská východiska březen 2015