RÁMEC PRO SEBEHODNOCENÍ PODMÍNEK VZDĚLÁVÁNÍ POHLED A: VYTVÁŘENÍ ŠKOLNÍ KULTURY A KLIMATU PODPORUJÍCÍCH INKLUZI A1 "TVORBA ŠKOLNÍHO SPOLEČENSTVÍ (ŽÁKŮ, PEDAGOGŮ a RODIČŮ)" Kritérium Hodnocení A 1.1 "Každý žák (zástupce žáka) je ve škole vítán (jsou vytvořeny podmínky pro to, aby se každý mohl cítit dobře)" 1 2 3 4 5 6 7 A 1.1.1 Informace o škole jsou dostupné každému (včetně respektu k mateřskému jazyku či postižení) A 1.1.2 Společné prostory školy vypovídají o všech členech školního společenství - nevyzdvihují pouze vybrané osoby A 1.1.3 Žáci mohou spolurozhodovat o vzhledu a zařízení své učebny A 1.1.4 "Přístup ke škole i pohyb v ní je umožněn i osobám s postižením, znevýhodněním" A 1.1.5 "Existuje podpora pro žáky, kteří mají zejména na počátku docházky do školy problémy orientovat se ve školní budově" A 1.1.6 Škola má vypracovanou strategii postupu a podpory při přijímání nových žáků A 1.1.7 "Učitelé po čase zjišťují, jak se noví žáci ve škole, třídě cítí" A 1.1.8 Zákonný zástupce žáka se může zúčastnit výuky 8 Σ A 1.2 Žáci si navzájem pomáhají 1 2 3 4 5 6 7 A 1.2.1 Žáci si navzájem spontánně pomáhají v rámci své třídy A 1.2.2 Žáci si navzájem pomáhají ve společných prostorách školy A 1.2.3 Vzájemná pomoc mezi žáky je vyučujícími podporována a je žákům umožňována (i ve vyučovacích hodinách) A 1.2.4 Žáci se učí využívat různé příspěvky jednotlivců i skupin pro společný výstup 4 Σ A 1.3 "Pracovníci školy se vzájemně podporují, pomáhají si a spolupracují v pedagogické činnosti" 1 2 3 4 5 6 7 A 1.3.1 "Pedagogičtí pracovníci spolupracují v plánování vyučovacích hodin, při přípravě projektů a dalších akcí pro žáky" A 1.3.2 "Pedagogičtí pracovníci si mezi sebou vyměňují zkušenosti, informace a materiály " A 1.3.3 Učitelé učí někdy týmově (např. ve dvojici a / nebo v projektech) A 1.3.4 Pedagogičtí pracovníci společně reflektují proces výuky a její výsledky A 1.3.5 "Pedagogičtí pracovníci spolupracují při řešení vzniklých problémů ve třídě, ve škole " A 1.3.6 "Učitelé spolupracují při podpoře žáků, jejichž mateřským jazykem není čeština" 6 Σ A 1.4 Pracovníci školy a žáci se vzájemně respektují 1 2 3 4 5 6 7 A 1.4.1 "Žák je oslovován svým jménem (k oslovování je použito jméno, s nímž žák souhlasí)" A 1.4.2 "Mají-li žáci problém, řeší ho ve spolupráci s pedagogy, vedením školy" A 1.4.3 Ve třídě jsou formulována společně žáky a učiteli pravidla společného soužití A 1.4.4 Pravidla chování žáků jsou viditelně umístěna A 1.4.5 Pravidla jsou respektována a pracuje se s nimi A 1.4.6 Jednání učitele a žáka je založeno na partnerském vztahu (vzájemném respektu) A 1.4.7 S pravidly a postupy při jejich porušování jsou seznámeni rodiče 7 Σ A 1.5 Mezi učiteli a rodiči/zákonnými zástupci žáků je partnerský vztah 1 2 3 4 5 6 7 A 1.5.1 "Existují různé příležitosti, při nichž mohou rodiče diskutovat jak o pokroku svého dítěte, tak o obavách s ním spojených " A 1.5.2 "Pokud jsou rodiče něčím znepokojeni, škola se tím včas zabývá" 2 Σ A 1.6 Je minimalizováno nebezpečí šikany 1 2 3 4 5 6 7 A 1.6.1 "Škola realizuje na 1. stupni program, který přispívá k prevenci a řešení šikany" A 1.6.2 "Žáci a žákyně vědí, na koho se obrátit, pokud zažijí šikanu" A 1.6.3 Žáci rozumí pojmu šikana A 1.6.4 Učitelé rozumí pojmu šikana 4 Σ A2 HODNOTOVÝ SYSTÉM UZNÁVAJÍCÍ A PODPORUJÍCÍ INKLUZI A 2.1 Dosahování maximálních výsledků se očekává od všech žáků 1 2 3 4 5 6 7 A 2.1.1 Všichni žáci jsou pedagogy podporováni k dosahování velmi dobrých výsledků (i žáci s jiným mateřs. jazykem) A 2.1.2 Žáci jsou podporováni v oceňování práce a výsledků ostatních spolužáků A 2.1.3 "Pedagogičtí pracovníci nepoužívají ""nálepky"" k vyjádření výkonu žáka (zejména nízkého výkonu)" A 2.1.4 Žáci posuzují svůj pokrok v učení A 2.1.5 Pedagogičtí pracovníci podporují samostatnost žáků 5 Σ A 2.2 Odlišnosti mezi žáky jsou v procesu výuky využívány ke vzájemnému obohacovování 1 2 3 4 5 6 7 A.2.2.1 "Rozmanitost je vnímána jako příležitost obohacující a podporující učení, ne jako problém " A.2.2.2 "Každý je vnímán jako osobnost, která může naučit ostatní důležité věci, bez ohledu na své učební výsledky či postižení" A 2.2.3 "Žáci zařazení do kategorie ""žáci se SVP"" nejsou vnímáni jako homogenní skupina" A 2.2.4 "Učitelé se snaží posilovat sebedůvěru žáků, kteří ji mají nízkou" 4 Σ A 2.3 Pracovníci školy vytvářejí optimální podmínky pro výchovu a vzdělávání každého žáka 1 2 3 4 5 6 7 A 2.3.1 "Při hodinách jsou jasně pojmenovávány cíle, kterých mají žáci dosáhnout; jsou individualizovány (rychlost, výkon, obsah)" A 2.3.2 "Hodnocení práce žáka provádí učitel ve spolupráci s žákem a používá ho pro jeho další učení, tj. vyhodnocuje se jeho osobní pokrok vzhledem ke stanoveným osobním cílům " A 2.3.3 Učitelé přizpůsobují vzdělávací proces individuálním potřebám žáků A 2.3.4 Učitelé zahrnují do reflexe vyučovací hodiny pohled žáků A 2.3.5 Pro žáky s postižením a znevýhodněním jsou k dispozici vhodně přizpůsobené pomůcky a pracovní materiál A 2.3.6 "Pokud není ve škole bezbariérový přístup, je součásti plánu pro úpravu podmínek školy" 6 Σ 46 RÁMEC PRO SEBEHODNOCENÍ PODMÍNEK VZDĚLÁVÁNÍ POHLED B: PRINCIPY MAXIMÁLNÍ ÚČASTI B1 CESTA KE ŠKOLE PRO VŠECHNY B 1.1 Všichni pedagogičtí pracovníci školy mají stejné podmínky pro přijetí i odborný růst 1 2 3 4 5 6 7 B 1.1.1 Všichni pedagogičtí pracovníci se mohou zúčastňovat dalšího vzdělávání a tím pracovat na svém odborném růstu B 1.1.2 Respekt k rozmanitosti žáků je podstatným kritériem pro přijímání zaměstnanců 2 Σ B 1.2 Škola se snaží přijmout všechny žáky ze spádové oblasti 1 2 3 4 5 6 7 B 1.2.1 Začleňování všech žáků ze spádové oblasti je prezentováno jako součást ŠVP B 1.2.2 "Škola vyhodnocuje, jak široké spektrum žáků je schopna efektivně vzdělávat " 2 B 1.3 "Škola vytváří třídy tak, že je zřejmé, že respektuje stejně všechny žáky" 1 2 3 4 5 6 7 B 1.3.1 "Skupiny v jednotlivých třídách jsou občas měněny, aby se podporovala sociální soudržnost" B 1.3.2 Škola se snaží o co nejrovnoměrnější rozdělení dětí do tříd z hlediska jejich výsledků nebo postižení B 1.3.3 "Pokud jsou žáci na některé předměty spojováni podle svých schopností, je to v zájmu jejich rozvoje" B 1.3.4 "Pokud jsou žáci na některé předměty spojováni podle svých schopností, mají rovné příležitosti ke změně skupiny" 4 Σ B 1.4 Další vzdělávání pomáhá učitelům pracovat s rozmanitostí žáků 1 2 3 4 5 6 7 B 1.4.1 "Učitelé jsou vzděláváni v tom, jak efektivně používat a řídit kooperativní učení a spolupráci žáků obecně" B 1.4.2 "Učitelé se vzdělávají v tom, jak podporovat partnerské učení - vzájemné vyučování dětí " B 1.4.3 "Učitelé a asistenti se učí, jak využívat moderní technologie při výuce všech žáků včetně žáků se SVP" B 1.4.4 Učitelé a asistenti se vzdělávají v podpoře a rozvíjení vnitřní motivace žáků B 1.4.5 Učitelé a asistenti se vzdělávají v podpoře a rozvíjení osobnostní a sociální výchovy žáků B 1.4.6 Učitelé se vzdělávají v oblasti rovných příležitostí pro postižené a znevýhodněné žáky B 1.4.7 "Učitelé a asistenti se učí, jak čelit šikaně včetně rasismu, diskriminace podle pohlaví a homofobie" B 1.4.8 "Učitelé a asistenti se učí, jak konzistentně a důsledně reagovat na projevy nekázně " B 1.4.9 Asistenti mají pedagogické vzdělání Σ B 1.5 Každý žák má možnost účastnit se volnočasových aktivit školy 1 2 3 4 5 6 7 B 1.5.1 "Všechny školní akce jsou dostupné všem žákům bez ohledu na jejich výsledky, postižení nebo zázemí (s možnou výjimkou sankce za porušení pravidel chování)" B 1.5.2 "Sportovní akce zahrnují aktivity, kterých se může účastnit každý, nehledě na dovednosti nebo postižení" 2 Σ 19/Jan RÁMEC PRO SEBEHODNOCENÍ PODMÍNEK VZDĚLÁVÁNÍ POHLED C : PODPORA A ROZVOJ NEDISKRIMINUJÍCÍ PRAXE C1 ORGANIZACE SPOLEČNÉHO UČENÍ C 1.1 Výchova a vzdělávání respektuje rozmanitost žáků 1 2 3 4 5 6 7 C 1.1.1 Učitelé dávají žákům možnost objevovat ve výuce něco nového C 1.1.2 "V hodinách učitelé reflektují rozdílnosti ve znalostech žáků - využívají individualizace, diferenciace" C 1.1.3 "Při hodinách je zohledněna rozdílná rychlost a schopnost, se kterou žáci plní úkoly" C 1.1.4 Žáci mají v hodinách možnost uplatňovat různé styly učení C 1.1.5 "Hodiny obsahují aktivity, které mohou být vykonávány individuálně, ve dvojicích, skupinách a celou třídou" C 1.1.6 "V hodinách se vyskytují rozmanité aktivity včetně diskuse, výkladu, psaní, kreslení, řešení problému, využívání knihovny, audiovizuální techniky, praktických činností a ICT" C 1.1.7 "Žákům je umožněno zaznamenávat si svou práci různými způsoby, např. užitím mateřského jazyka s překladem, kresbou, fotografií nebo audio záznamem" C 1.1.8 "Učitelé v hodinách staví na jazykových zkušenostech, které žáci získávají mimo školu" C 1.1.9 "Učební pomůcky, učební texty a učebnice reflektují zázemí a zkušenosti různých skupin žáků" 9 Σ C 1.2 Výchova a vzdělávání rozvíjí porozumění odlišnostem 1 2 3 4 5 6 7 C 1.2.1 "Žáci jsou motivováni a vedeni k prozkoumávání názorů a pohledů, lišících se od jejich vlastních" C 1.2.2 "Žákům jsou poskytovány možnosti, aby mohli pracovat s žáky, kteří jsou od nich rozdílní ve smyslu zázemí, etnicity, postižení, znevýhodnění nebo pohlaví" C 1.2.3 "Vzdělávací program explicitně pojmenovává porozumění rozdílům a vyrovnávání příležitostí v oblasti znevýhodnění (zázemí, kultur, etnik, genderu, náboženství...) a postižení" 3 Σ C 1.3 Žáci se aktivně angažují ve svém vlastním učení 1 2 3 4 5 6 7 C 1.3.1 "Materiální vybavení (třídní knihovničky, vystavené materiály…) umožňuje samostatné učení" C 1.3.2 "Žáci jsou učeni, jak si mají dělat poznámky z výkladu, knih, vlastních úvah a jak si organizovat práci" C 1.3.3 "Žáci jsou učeni, jak mají svou práci prezentovat v mluvené, psané a jiné formě, individuálně nebo ve skupinách" C 1.3.4 "Žáci jsou podporováni v tom, aby ústně či písemně shrnuli, co se naučili" C 1.3.5 "S žáky učitel nebo asistent konzultuje podporu, kterou potřebují" Σ C 1.4 Sebehodnocení a hodnocení stavu znalostí a dovedností i pokroku každého žáka podporuje jeho rozvoj a je v souladu s jeho vzdělávacími potřebami a zájmy 1 2 3 4 5 6 7 C 1.4.1 Používané způsoby hodnocení umožňují všem žákům reflektovat jejich znalosti a dovednosti - informativní funkce hodnocení C 1.4.2 Používané způsoby hodnocení podporují rozvoj všech žáků - motivační funkce hodnocení C 1.4.3 Zpětná vazba obsahuje informace k zlepšení výkonu žáka - korektivní funkce hodnocení C 1.4.4 Existují příležitosti pro hodnocení procesů a výsledků skupinové práce C 1.4.5 V průběhu procesu učení je hojně využíváno formativního hodnocení C 1.4.6 Hodnocení učitele je doplňováno sebehodnocením žáka a naopak 6 Σ C 1.5 "K tomu, aby se učili všichni žáci, přispívá i přístup k domácím úkolům " 1 2 3 4 5 6 7 C 1.5.1 Existují příležitosti plnit domácí úkoly různými způsoby C 1.5.2 "Jsou zadávány takové úkoly, aby mohly být splněny bez pomoci rodičů" C 1.5.3 Žáci dostávají při plnění domácích úkolů příležitosti ke spolupráci C 1.5.4 "Žáci mají u domácích úkolů určitou možnost volby, aby je mohli plnit na základě svých znalostí a zájmů, které tím rozvíjejí" C 1.5.5 "Žáci mají možnosti plnit domácí úkoly v prostorách školy, před vyučováním, během polední přestávky, po vyučování" 5 Σ 28 Σ Oblasti RÁMCE kritérií indikátorů A1 Tvorba školního společenství 6 31 A2 Hodnotový systém uznávající a podporující inkluzi 3 15 B1 Cesta ke škole pro všechny 5 19 C1 Organizace společného učení 5 28 Celkem 19 93 ##### Sheet/List 2 ##### RÁMEC PRO SEBEHODNOCENÍ PODMÍNEK VZDĚLÁVÁNÍ POHLED A: VYTVÁŘENÍ ŠKOLNÍ KULTURY A KLIMATU PODPORUJÍCÍCH INKLUZI A1 "TVORBA ŠKOLNÍHO SPOLEČENSTVÍ (ŽÁKŮ, PEDAGOGŮ)" Kritérium Hodnocení A 1.1 "Každý žák (zástupce žáka) je ve škole vítán (jsou vytvořeny podmínky pro to, aby se každý mohl cítit dobře)" 1 2 3 4 5 6 7 A 1.1.1 Informace o škole jsou dostupné každému (včetně respektu k mateřskému jazyku či postižení) A 1.1.2 Společné prostory školy vypovídají o všech členech školního společenství - nevyzdvihují pouze vybrané osoby A 1.1.3 Žáci mohou spolurozhodovat o vzhledu a zařízení své učebny A 1.1.4 "Přístup ke škole i pohyb v ní je umožněn i osobám s postižením, znevýhodněním" A 1.1.5 "Existuje podpora pro žáky, kteří mají zejména na počátku docházky do školy problémy orientovat se ve školní budově" A 1.1.6 Škola má vypracovanou strategii postupu a podpory při přijímání nových žáků A 1.1.7 "Učitelé po čase zjišťují, jak se noví žáci ve škole, třídě cítí" A 1.1.8 Zákonný zástupce žáka se může zúčastnit výuky 8 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování A 1.2 Žáci si navzájem pomáhají 1 2 3 4 5 6 7 A 1.2.1 Žáci si navzájem spontánně pomáhají v rámci své třídy A 1.2.2 Žáci si navzájem pomáhají ve společných prostorách školy A 1.2.3 Vzájemná pomoc mezi žáky je vyučujícími podporována a je žákům umožňována (i ve vyučovacích hodinách) A 1.2.4 Žáci se učí využívat různé příspěvky jednotlivců i skupin pro společný výstup 4 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování A 1.3 "Pracovníci školy se vzájemně podporují, pomáhají si a spolupracují v pedagogické činnosti" 1 2 3 4 5 6 7 A 1.3.1 "Pedagogičtí pracovníci spolupracují v plánování vyučovacích hodin, při přípravě projektů a dalších akcí pro žáky" A 1.3.2 "Pedagogičtí pracovníci si mezi sebou vyměňují zkušenosti, informace a materiály " A 1.3.3 Učitelé učí někdy týmově (např. ve dvojici a / nebo v projektech) A 1.3.4 "Pedagogičtí pracovníci spolupracují při řešení vzniklých problémů ve třídě, ve škole " A 1.3.5 "Učitelé spolupracují při podpoře žáků, jejichž mateřským jazykem není čeština" 5 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování A 1.4 Pracovníci školy a žáci se vzájemně respektují 1 2 3 4 5 6 7 A 1.4.1 "Žák je oslovován svým jménem (k oslovování je použito jméno, s nímž žák souhlasí)" A 1.4.2 "Mají-li žáci problém, řeší ho ve spolupráci s pedagogy, vedením školy" A 1.4.3 Ve třídě jsou formulována společně žáky a učiteli pravidla společného soužití A 1.4.4 Pravidla chování žáků jsou viditelně umístěna A 1.4.5 Pravidla jsou respektována a pracuje se s nimi A 1.4.6 Jednání učitele a žáka je založeno na partnerském vztahu (vzájemném respektu) A 1.4.7 S pravidly a postupy při jejich porušování jsou seznámeni rodiče 7 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování A 1.5 Mezi učiteli a rodiči/zákonnými zástupci žáků je partnerský vztah 1 2 3 4 5 6 7 A 1.5.1 "Existují různé příležitosti, při nichž mohou rodiče diskutovat jak o pokroku svého dítěte, tak o obavách s ním spojených " A 1.5.2 "Pokud jsou rodiče něčím znepokojeni, škola se tím včas zabývá" 3 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování A 1.6 Je minimalizováno nebezpečí šikany 1 2 3 4 5 6 7 A 1.6.1 "Škola realizuje na 1. stupni program, který přispívá k prevenci a řešení šikany" A 1.6.2 "Žáci a žákyně vědí, na koho se obrátit, pokud zažijí šikanu" A 1.6.3 Žáci rozumí pojmu šikana 3 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 A2 HODNOTOVÝ SYSTÉM UZNÁVAJÍCÍ A PODPORUJÍCÍ INKLUZI A 2.1 Dosahování maximálních výsledků se očekává od všech žáků 1 2 3 4 5 6 7 A 2.1.1 Všichni žáci jsou pedagogy podporováni k dosahování velmi dobrých výsledků /i žáci s jiným mateřs. jazykem) A 2.1.2 Žáci jsou podporováni v oceňování práce a výsledků ostatních spolužáků A 2.1.3 "Pedagogičtí pracovníci nepoužívají ""nálepky"" k vyjádření výkonu žáka (zejména nízkého výkonu)" A 2.1.4 Žáci posuzují svůj pokrok v učení A 2.1.5 Pedagogičtí pracovníci podporují samostatnost žáků 6 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování A 2.2 Odlišnosti mezi žáky jsou v procesu výuky využívány ke vzájemnému obohacovování 1 2 3 4 5 6 7 A.2.2.1 "Rozmanitost je vnímána jako příležitost obohacující a podporující učení, ne jako problém " A.2.2.2 "Každý je vnímán jako osobnost, která může naučit ostatní důležité věci, bez ohledu na své učební výsledky či postižení" A 2.2.3 "Žáci zařazení do kategorie ""žáci se SVP"" nejsou vnímáni jako homogenní skupina" A 2.2.4 "Učitelé se snaží posilovat sebedůvěru žáků, kteří ji mají nízkou" 4 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování A 2.3 Pracovníci školy vytvářejí optimální podmínky pro výchovu a vzdělávání každého žáka 1 2 3 4 5 6 7 A 2.3.1 "Při hodinách jsou jasně pojmenovávány cíle, kterých mají žáci dosáhnout; jsou individualizovány (rychlost, výkon, obsah)" A 2.3.2 "Hodnocení práce žáka provádí učitel ve spolupráci s žákem a používá ho pro jeho další učení, tj. vyhodnocuje se jeho osobní pokrok vzhledem ke stanoveným osobním cílům " A 2.3.3 Učitelé přizpůsobují vzdělávací proces individuálním potřebám žáků A 2.3.4 Učitelé zahrnují do reflexe vyučovací hodiny pohled žáků A 2.3.5 Pro žáky s postižením a znevýhodněním jsou k dispozici vhodně přizpůsobené pomůcky a pracovní materiál A 2.3.6 "Pokud není ve škole bezbariérový přístup, je součásti plánu pro úpravu podmínek školy" 7 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 47 RÁMEC PRO SEBEHODNOCENÍ PODMÍNEK VZDĚLÁVÁNÍ POHLED B: PRINCIPY MAXIMÁLNÍ ÚČASTI B1 CESTA KE ŠKOLE PRO VŠECHNY B 1.1 Všichni pedagogičtí pracovníci školy mají stejné podmínky pro přijetí i odborný růst 1 2 3 4 5 6 7 B 1.1.1 Všichni pedagogičtí pracovníci se mohou zúčastňovat dalšího vzdělávání a tím pracovat na svém odborném růstu B 1.1.2 Respekt k rozmanitosti žáků je podstatným kritériem pro přijímání zaměstnanců B 1.1.3 Škola má cíle v oblasti rovnoměrného zastoupení zaměstnanců (v jejich rozmanitosti) 3 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování B 1.2 Škola se snaží přijmout všechny žáky ze spádové oblasti 1 2 3 4 5 6 7 B 1.2.1 Začleňování všech žáků ze spádové oblasti je prezentováno jako součást ŠVP B 1.2.2 "Škola vyhodnocuje, jak široké spektrum žáků je schopna efektivně vzdělávat " 1 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování B 1.3 "Škola vytváří třídy tak, že je zřejmé, že respektuje stejně všechny žáky" 1 2 3 4 5 6 7 B 1.3.1 "Skupiny v jednotlivých třídách jsou občas měněny, aby se podporovala sociální soudržnost" B 1.3.2 Škola se snaží o co nejrovnoměrnější rozdělení dětí do tříd z hlediska jejich výsledků nebo postižení B 1.3.3 "Pokud jsou žáci na některé předměty spojováni podle svých schopností, je to v zájmu jejich rozvoje" B 1.3.4 "Pokud jsou žáci na některé předměty spojováni podle svých schopností, mají rovné příležitosti ke změně skupiny" 4 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování B 1.4 Další vzdělávání pomáhá učitelům pracovat s rozmanitostí žáků 1 2 3 4 5 6 7 B 1.4.1 "Učitelé jsou vzděláváni v tom, jak efektivně používat a řídit kooperativní učení a spolupráci žáků obecně" B 1.4.2 "Učitelé se vzdělávají v tom, jak podporovat partnerské učení - vzájemné vyučování dětí " B 1.4.3 "Učitelé a asistenti se učí, jak využívat moderní technologie při výuce všech žáků včetně žáků se SVP" B 1.4.4 Učitelé a asistenti se vzdělávají v podpoře a rozvíjení vnitřní motivace žáků B 1.4.5 Učitelé a asistenti se vzdělávají v podpoře a rozvíjení osobnostní a sociální výchovy žáků B 1.4.6 Učitelé se vzdělávají v oblasti rovných příležitostí pro postižené a znevýhodněné žáky B 1.4.7 "Učitelé a asistenti se učí, jak čelit šikaně včetně rasismu, diskriminace podle pohlaví a homofobie" B 1.4.8 "Učitelé a asistenti se učí, jak konzistentně a důsledně reagovat na projevy nekázně " B 1.4.9 Asistenti mají pedagogické vzdělání Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování B 1.5 Každý žák má možnost účastnit se volnočasových aktivit školy 1 2 3 4 5 6 7 B 1.5.1 "Všechny školní akce jsou dostupné všem žákům bez ohledu na jejich výsledky, postižení nebo zázemí (s možnou výjimkou sankce za porušení pravidel chování)" B 1.5.2 "Sportovní akce zahrnují aktivity, kterých se může účastnit každý, nehledě na dovednosti nebo postižení" 2 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování RÁMEC PRO SEBEHODNOCENÍ PODMÍNEK VZDĚLÁVÁNÍ POHLED C : PODPORA A ROZVOJ NEDISKRIMINUJÍCÍ PRAXE C1 ORGANIZACE SPOLEČNÉHO UČENÍ C 1.1 Výchova a vzdělávání respektuje rozmanitost žáků 1 2 3 4 5 6 7 C 1.1.1 Učitelé dávají žákům možnost objevovat ve výuce něco nového C 1.1.2 "V hodinách učitelé reflektují rozdílnosti ve znalostech žáků - využívají individualizace, diferenciace" C 1.1.3 "Při hodinách je zohledněna rozdílná rychlost, hybnost, šikovnost se kterou žáci plní úkoly" C 1.1.4 Žáci mají v hodinách možnost uplatňovat různé styly učení C 1.1.5 "Hodiny obsahují aktivity, které mohou být vykonávány individuálně, ve dvojicích, skupinách a celou třídou" C 1.1.6 "V hodinách se vyskytují rozmanité aktivity včetně diskuse, výkladu, psaní, kreslení, řešení problému, využívání knihovny, audiovizuální techniky, praktických činností a ICT" C 1.1.7 "Žákům je umožněno zaznamenávat si svou práci různými způsoby, např. užitím rodného jazyka s překladem, kresbou, fotografií nebo audio záznamem" C 1.1.8 "Učitelé v hodinách staví na jazykových zkušenostech, které žáci získávají mimo školu" C 1.1.9 "Učební pomůcky, učební texty a učebnice reflektují zázemí a zkušenosti různých skupin žáků" 9 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování C 1.2 Výchova a vzdělávání rozvíjí porozumění odlišnostem 1 2 3 4 5 6 7 C 1.2.1 "Žáci jsou motivováni a vedeni k prozkoumávání názorů a pohledů, lišících se od jejich vlastních" C 1.2.2 "Žákům jsou poskytovány možnosti, aby mohli pracovat s žáky, kteří jsou od nich rozdílní ve smyslu zázemí, etnicity, postižení, znevýhodnění nebo pohlaví" C 1.2.3 "Vzdělávací program explicitně pojmenovává porozumění rozdílům a vyrovnávání příležitostí v oblasti znevýhodnění (zázemí, kultur, etnik, genderu, náboženství...) a postižení" 3 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování C 1.3 Žáci se aktivně angažují ve svém vlastním učení 1 2 3 4 5 6 7 C 1.3.1 "Materiální vybavení (třídní knihovničky, vystavené materiály…) umožňuje samostatné učení" C 1.3.2 "Žáci jsou učeni, jak si mají dělat poznámky z výkladu, knih, vlastních úvah a jak si organizovat práci" C 1.3.3 "Žáci jsou učeni, jak mají svou práci prezentovat v mluvené, psané a jiné formě, individuálně nebo ve skupinách" C 1.3.4 "Žáci jsou podporováni v tom, aby ústně či písemně shrnuli, co se naučili" C 1.3.5 "S žáky učitel nebo asistent konzultuje podporu, kterou potřebují" Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování C 1.4 Sebehodnocení a hodnocení stavu znalostí a dovedností i pokroku každého žáka podporuje jeho rozvoj a je v souladu s jeho vzdělávacími potřebami a zájmy 1 2 3 4 5 6 7 C 1.4.1 Používané způsoby hodnocení umožňují všem žákům reflektovat jejich znalosti a dovednosti - informativní funkce hodnocení C 1.4.2 Používané způsoby hodnocení podporují rozvoj všech žáků - motivační funkce hodnocení C 1.4.3 Zpětná vazba obsahuje informace k zlepšení výkonu žáka - korektivní funkce hodnocení C 1.4.4 Existují příležitosti pro hodnocení procesů a výsledků skupinové práce C 1.4.5 V průběhu procesu učení je hojně využíváno formativního hodnocení C 1.4.6 Hodnocení učitele je doplňováno sebehodnocením žáka a naopak 6 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování C 1.5 "K tomu, aby se učili všichni žáci, přispívá i přístup k domácím úkolům " 1 2 3 4 5 6 7 C 1.5.1 Existují příležitosti plnit domácí úkoly různými způsoby C 1.5.2 "Jsou zadávány takové úkoly, aby mohly být splněny bez pomoci rodičů" C 1.5.3 Žáci dostávají při plnění domácích úkolů příležitosti ke spolupráci C 1.5.4 "Žáci mají u domácích úkolů určitou možnost volby, aby je mohli plnit na základě svých znalostí a zájmů, které tím rozvíjejí" C 1.5.5 "Žáci mají možnosti plnit domácí úkoly v prostorách školy, před vyučováním, během polední přestávky, po vyučování" 5 Σ Na základě čeho jsme určili svoji polohu na stupnici 1 - 7 Prostředky k dalšímu zlepšování 28 Σ Oblasti RÁMCE kritérií indikátorů A1 Tvorba školního společenství 6 30 A2 Hodnotový systém uznávající a podporující inkluzi 3 17 B1 Cesta ke škole pro všechny 5 19 C1 Organizace společného učení 5 28 Celkem 19 94