Atmosféra K 3-5 – 1. stupeň ZŠ Vzduch je materiál, který nás obklopuje a zabírá místo a jehož pohyb cítíme jako vítr. Cíle: Žák vysvětlí pojem vzduch. Klíčové pojmy: vzduch, vítr Tematický celek: Rozmanitost přírody (Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět) - Učivo: voda a vzduch – výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení, proudění vzduchu, význam pro život Počasí se vždy mění a může být popsáno měřitelnými veličinami jako teplota, směr větru, rychlost větru a srážky. Velké masy vzduchu s určitými vlastnostmi se pohybují skrz povrch Země. Pohyb a vztah těchto mas se používá pro předpověď počasí. Cíle: Žák charakterizuje počasí, žák vysvětlí základní princip předpovědi počasí. Klíčové pojmy: počasí, teplota, směr větru, rychlost větru, srážky, pohyb mas vzduchu, předpověď počasí Tematický celek: Rozmanitost přírody (Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět) - Učivo: voda a vzduch – výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení, proudění vzduchu, význam pro život K 6-8 – 2. stupeň ZŠ Země je většinou kámen. Tři čtvrtiny povrchu je pokryto relativně tenkou vrstvou vody (část je zmražená) a celá planeta je obklopena poměrně tenkou vrstvou vzduchu. Cíle: Žák stručně popíše jednotlivé sféry Země. Klíčové pojmy: zemský povrch, atmosféra Tematický celek: Přírodní obraz země, Regiony světa - Učivo tematického celku Přírodní obraz země: o krajinná sféra – přírodní sféra, společenská a hospodářská sféra, složky a prvky přírodní sféry o systém přírodní sféry na planetární úrovni – geografické pásy, geografická (šířková) pásma, výškové stupně o systém přírodní sféry na regionální úrovni – přírodní oblasti - Učivo tematického celku Regiony světa: o světadíly, oceány, makroregiony světa – určující a porovnávací kritéria; jejich přiměřená charakteristika z hlediska přírodních a socioekonomických poměrů s důrazem na vazby a souvislosti (přírodní oblasti, podnebné oblasti, sídelní oblasti, jazykové oblasti, náboženské oblasti, kulturní oblasti) ATMOSFÉRA – 2., 3. odstavec Skleníkové plyny v atmosféře (oxid uhličitý a vodní pára) propouští sluneční světlo, ale nepropouští infračervené záření ze zahřátého zemského povrchu. Když se objem skleníkových plynů zvýší, zachytí se více zemské energie v atmosféře a Země vyzařuje více světelné energie do vesmíru až do té doby, dokud se znovu nevyrovná světelné energii absorbované ze Slunce. Cíle: Žák uvede příklady skleníkových plynů. Žák popíše princip skleníkového efektu a popíše jeho důsledky. Žák rozlišuje a porovná složky a prvky přírodní sféry a jejich vzájemnou souvislost. Žák porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou společnost. Žák uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí Klíčové pojmy: skleníkové plyny, sluneční světlo, infračervené záření Tematický celek: Přírodní obraz Země (Vzdělávací obor: Zeměpis (geografie)) - Učivo: krajinná sféra (složky a prvky krajinné sféry), systém přírodní sféry na planetární úrovni Tematický celek: Životní prostředí (Vzdělávací obor: Zeměpis (geografie)) - Učivo: Vztah příroda a společnost (globální ekologické a environmentální problémy lidstva) V minulosti se podnebí občas změnilo náhle – např. díky sopečné erupci nebo dopadu velkého kamene (meteoritu) z Vesmíru. Cíle: Žák vysvětlí, co je to podnebí. Žák popíše, k jakým změnám může docházet. Žák stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí. Klíčové pojmy: podnebí, náhlá změna podnebí Tematický celek: Rozmanitost přírody (Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět) - Učivo: ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody (živelné pohromy a ekologické katastrofy); rizika v přírodě (mimořádné události způsobené přírodními vlivy a ochrana před nimi) K 6-8 – 2. stupeň ZŠ Na zemi se nachází několik druhů klimatu, které lze definovat průměrnou teplotou, srážkami, vlhkostí, tlakem vzduchu a prouděním vzduchu, rozdílných v místě a čase. Cíle: Žák definuje klima pomocí jeho základních popisných prvků. Klíčové pojmy: teplota, srážky, vlhkost, tlak vzduchu, proudění vzduchu Tematický celek: Přírodní obraz Země - Učivo: krajinná sféra – přírodní sféra, společenská a hospodářská sféra, složky a prvky přírodní sféry Atmosféra se skládá z dusíku, kyslíku a ze stopového množství vodní páry, uhlíku a jiných plynů. Cíle: Žák vysvětlí základní složení atmosféry. Klíčové pojmy: dusík, kyslík, vodní pára, uhlík, plyny Tematický celek: Přírodní obraz Země - Učivo: krajinná sféra – přírodní sféra, společenská a hospodářská sféra, složky a prvky přírodní sféry K 9-12 – SŠ Rostliny na Zemi a ve vodě mění zemskou atmosféru tak, že ji čistí od uhlíku a využívají ho k výrobě cukrů a volného kyslíku. Tento proces je zodpovědný za obsah kyslíku ve vzduchu. Cíle: Žák chápe význam rostlin pro zemskou atmosféru. Klíčové pojmy: rostliny, cukry, volný kyslík