Zeměpis ČR - pololetí Příprava 15 hodin. Téma - Česká Republika. Neučil bych to podle modelu druhého stupně od vzdáleného k blízkému, ale více se mi zamlouvá od blízkého ke vzdálenému. Proto bych to začal učit opačně 1. Hodina – Moje rodné město (Zlín) 2. hodina – můj okres a vztah se sousedními okresy 3. -4 hodina můj kraj a vztah s okolními kraji (Přeshraniční spolupráce ?) 5.-11 Česká Republika – obecná charakteristika – 5. Základní údaje a informace –velikost, zřízení, národnosti, stručná historie území 6. Povrch a ochrana přírody 7. vodstvo a podnebí 8. Půda a biota 9. Nerostné suroviny a Geologie 10. - 11. obyvatelstvo a sídla 12. Česká republika ve vztahu s okolními státy – přeshraniční spolupráce, vztahy, pozitiva, problem, volná hranice 13. – 14. ČR a EU postavení, možnosti, přínos pro náš život, negativa… 15. ČR a státy mimo EU Otázky - kolik obyvatel žije v rodném městě. - Vyjmenuj tři města ze Zlínského okresu a pět dalších měst ze Zlínského kraje. - Ke slepé mapě Zlínského kraje přiřaď k tečkám tyto města - Srovnej velikostně Zlín a Prahu. - jak se jmenuje řeka protékající Zlínem. - Vyjmenuj další tři důležité řeky v kraji - Napiš v pěti větách zajímavá místa, která jsou turisticky atraktivní a vyhledávaná Otázky na celou ČR Přiřad názvy krajům k jednotlivým územím. napiš jména vyznačených řek na slepé mapě. Napiš názvy alespoň tří pohoří a dvou nížin v ČR a přiřad ke slepé mapě. vyzna 50. rovnoběžku a 15. poledník Napiš dvě nejčastější dopravní spojení, jak se dostat ze Zlína do Prahy. Napiš 5 charakteristik jedinečných pro ČR. Ve kterých oblastech by jsi nejsnáze hledal uplatnění, jako horník? – aspoň dvě Vypiš alespoň pět středních škol, učilišť nebo gymnázií. Proč je ČR nazývána dopravní křižovatkou? Proč je nazývána srdcem Evropy? S jakými státy sousedí? Aktivity 1 . hodnocená aktivita Vytvořit referát, krátkou prezentaci, pro své spolužáky na předem rozdělená témata – Přiblížit jeden z krajů ČR Zajímavosti o hlavním městě. Zajímavosti o rodném městě Zajímavosti z okresu ČR a Německo ČR a Slovensko ČR a Polsko ČR a Rakousko ČR a EU ČR a NATO ČR a …. Žáci si nabízená témata, nebo mohou po domluvě si zvolit téma vlastní. Strukturu bych nechal co nejvíce volnou, aby se projevila jejich vlastní kreativita. Pokud by potřebovali více upřesnit nebo pomoc, pak bych poskytl základní strukturu, jak by to mělo vypadat. Součástí témata, bude také vybrat základní info, které si mají poté jeho spolužáci zapsat do sešitu. 2. hodnocená aktivita Orientace na slepé mapě ČR - Schopnost určit kde se nachází který kraj a okresy v sousedství místa bydliště. Největší, předem určené řeky ČR. Naznačit pohoří v ČR a alespoň pět největší vrcholů. 3. hodnocená aktivita – průběžná Čtvrtletní test 2 průběžné testy na odučenou látku. 2x slepá mapa 4. pololetní test Bude se skládat z dvou známek – první bude obecný test znalostí, druhá otázka bude volná, a žáci budou psát co je nejvíce zaujalo na posledním čtvrletí, které zeměpisné téma a oněm se rozepíší. (základní informace, proč si to vybrali, a popis) 5. dobrovolné – vlastní iniciativa v Zeměpise - průběžné úkoly, které mohou být podle situace hodnocené