Zeměpis - 6. A Tematické celky: - Přírodní obraz Země: systém přírodní sféry země: Atmosféra, Pedosféra, Biosféra - Společenské a hospodářské prostředí: Obyvatelstvo světa: Lidé na Zemi: Obyvatelstvo, Sídla 28. 3. ATMOSFÉRA – Počasí Obsah - Učitelka ukazuje žákům obrázky s různými druhy počasí a žáci určují, pro jaké roční období je dané počasí charakteristické. - Učitelka ukazuje žákům obrázky mraků a žáci určují, zda z mraku může pršet nebo ne - Žáci si povídají o počasí v Evropě a v různých podnebných pásech Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka Metody výuky: vysvětlování, popis, rozhovor Cíle - Žáci dokáží určit, zda bude z daného mračna pršet nebo ne - Žáci dokáží popsat jednotlivé typy počasí pro určitá roční období - Žáci dokáží popsat počasí v různých podnebných pásech Hodnocení: žádné 30. 3. ATMOSFÉRA – Klimadiagram Obsah výuky - Učitelka žákům vysvětluje, jak se vyznat v klimadiagramu a co všechno se z něj dá vyčíst (nejvyšší, nejnižší průměrné roční teploty, nejvyšší a nejnižší průměrné roční úhrny srážek, jak se vypočítá roční průměrný úhrn srážek a průměrná roční teplota apod.) - Společně s učitelkou žáci dávají dohromady, v čem se liší 2 klimadiagramy (Nigérie a Brno). Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka Metody výuky: vysvětlování, popis, rozhovor Cíle - Žák dokáže z klimadiagramu vyčíst úhrny srážek v jednotlivých měsících. - Žák dokáže určit měsíc s nejvyšším a nejnižším úhrnem srážek. - Žák dokáže vypočítat roční úhrn srážek. - Žák dokáže z klimadiagramu vyčíst roční průměrné tepoty v jednotlivých měsících. - Žák dokáže určit měsíc s nejvyšší a nejnižší průměrnou teplotou. - Žák dokáže vypočítat roční průměrnou teplotu. Hodnocení: žádné 4. 4. ATMOSFÉRA – Klimadiagram Obsah výuky - Žáci tvoří klimadiagram pro jim určený kraj v ČR podle dat, které jim poskytla učitelka. Forma výuky: Hodina základního typu – samostatná práce Metody výuky: práce s pracovním listem (s poskytnutými daty) Poskytnutá data žákům (zdroj: www. chmi.cz) Úhrn srážek za rok 2015 Kraj I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII. rok Praha a Středočeský 34 5 40 26 41 60 28 70 20 54 64 17 459 Jihočeský 46 8 46 28 64 68 30 42 42 64 74 20 531 Plzeňský 44 4 49 35 52 62 28 44 27 48 85 21 499 Karlovarský 72 9 51 49 26 74 56 73 39 52 106 31 640 Ústecký 49 7 50 50 28 92 46 87 28 65 71 19 591 Liberecký 95 11 61 41 35 82 48 72 34 55 134 29 696 Královéhradecký 71 10 58 23 49 62 30 59 21 58 103 25 569 Pardubický 56 10 54 20 47 47 37 88 25 44 87 22 536 Vysočina 59 9 43 20 49 49 38 77 38 64 85 22 552 Jihomoravský 34 12 36 16 41 32 35 92 31 49 36 16 430 Olomoucký 61 16 61 31 49 54 36 64 30 39 59 17 516 Zlínský 67 33 49 31 61 35 43 94 53 29 67 18 580 Moravskoslezský 67 34 52 41 76 51 40 47 42 38 53 17 558 Průměrné teploty v roce 2015 Kraj I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII. rok Praha a Středočeský 1,9 0,5 4,8 8,4 13,2 16,5 20,8 22,1 13,7 8,4 6,6 4,9 10,1 Jihočeský 0,8 -0,8 3,5 7,4 12,1 15,8 20,2 20,6 12,3 7,5 5,7 3,8 9,1 Plzeňský 1 -0,9 3,8 7,5 12,2 15,6 20,2 21 12,3 7,4 5,8 4,4 9,2 Karlovarský -0,1 -1,7 3 6,2 11,1 14,3 18,2 19,4 10,7 6,4 5,1 3,7 8,1 Ústecký 1,5 0 4,4 8 12,6 15,5 19,7 21,1 12,7 7,8 6,3 4,6 9,5 Liberecký 0,7 -0,4 3,7 6,8 11,6 14,8 18,7 20,7 12,3 7,6 5,3 3,7 8,8 Královéhradecký 0,8 0,2 4,1 7,7 12,3 15,8 19,8 21,6 13,4 8,1 5,3 3,5 9,4 Pardubický 0,9 0,1 4 7,8 12,3 16,1 20,3 21,6 13,3 8 5,6 3,6 9,5 Vysočina 0,5 -0,4 3,5 7,4 12 16,1 20,3 21,1 12,7 7,6 5,3 3,1 9,1 Jihomoravský 1,4 1 4,9 9,3 13,8 18,1 22 22,6 14,9 8,8 6,1 2,7 10,5 Olomoucký 0,3 0 3,8 7,9 12,2 16,1 20,1 21,4 13,7 7,8 5,1 2,5 9,3 Zlínský 0,6 0,2 4,1 8,1 12,8 17 20,7 21,5 14,1 8,4 5,4 2,6 9,6 Moravskoslezský 0,4 -0,2 3,7 7,6 11,9 15,9 19,9 20,9 13,6 7,6 5,7 3,3 9,2 Cíle: - Žák dokáže sestrojit klimadiagram z poskytnutých dat - Také cíle z minulé hodiny Hodnocení: (celkem 15 b) - Zda žáci práci v hodině stihli 1 b - Zda žáci správně popsali osy klimadiagramu 2 b - Zda správně použili barvy v klimadiagramu (srážky modře, teploty červeně) 2 b - Zda správně data zaznačili do klimadiagramu 2 b - Zda správně spočítali roční úhrn srážek 1 b - Zda správně spočítali roční průměrnou teplotu 1 b - Zda správně určili měsíc s nejvyšší a nejnižší průměrnou teplotou a nejnižší a nejvyšší měsíční úhrn srážek. 4 b - Hodnotíme celkovou estetiku a čitelnost klimadiagramu. 2 b 6. 4. PEDOSFÉRA – úvod, funkce půdy, využití půdy, půdní typy Obsah: - Učitelka žákům vysvětluje pojem pedosféra - Společně s žáky přichází na funkce půdy a možné způsoby využití půdy - Popisuje jim, jak se rozeznávají půdní typy a uvádí konkrétní příklady nejznámějších půdních typů. Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka Metody výuky: vysvětlování, popis, rozhovor Cíle: - Žáci vysvětlí pojem pedosféra - Žáci vyjmenují funkce půdy - Žáci uvedou možné způsoby využití půdy - Žáci vysvětli, podle čeho rozeznáváme půjdí typy - Žáci uvedou nejčastější půdní typy v ČR - Žáci určí, který půdní typ je nejúrodnější - Žáci vysvětlí pojem humus Hodnocení: žádné 11. 4. PEDOSFÉRA – půdní druhy Obsah - Žáci mají možnost si osahat 3 půdní typy a společně s učitelkou určují jejich charakteristické znaky Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka, samostatná práce Metody výuky: rozhovor, práce s přírodninami (s půdními druhy) Cíle: - Žáci pomocí 3 vzorků půdy rozeznají, která je písčitá, hlinitá a jílovitá - Žáci určí charakteristické znaky půdy u jednotlivých vzorků: zpracovatelnost, vsakování vody, obsah humusu, vhodnost pro rostliny. - Žáci vysvětlí rozdíly mezi půdními druhy - Žáci objasní rozdíl mezi půdním druhem a půdním typem Hodnocení: žádné 13. 4. PEDOSFÉRA – ohrožení půd Obsah - Učitelka společně s žáky přichází na různé způsoby, čím je půda ohrožena Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka, samostatná práce Metody výuky: rozhovor Cíle: - Žák uvede několik příkladů, čím je ohrožena půda - Žák vysvětlí pojmy eroze, desertifikace, zasolování - Žák vysvětlí jak může půdu ohrozit zemědělství (zhušťování půdního horizontu, chemická kontaminace, vypásání půdy, desertifikace) Hodnocení: žádné 18. 4. TEST PEDOSFÉRA, BIOSFÉRA – úvod, tropické deštné lesy Obsah: - Žáci si napíší test na pedosféru - Učitelka žákům vysvětluje pojem biosféra a šířková vegetační pásma (biomy). - Učitelka žákům povídá o tropických deštných lesech, ukazuje obrázky tohoto biomu a společně vyjmenovávají živočichy a rostliny, které zde žijí. - Žáci si nakreslí 3 živočichy žijící v tropických deštných lesích Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka Metody výuky: rozhovor, popis Cíle: - Žáci vysvětlí pojmy biosféra, šířková vegetační pásma (biomy) - Žáci popíší, jak vypadá tropický deštný les - Žáci na mapě najdou, kde se nacházejí tropické deštné lesy - Žáci vyjmenují 5 rostlin a 5 živočichů, kteří žijí v tropických deštných lesech. Hodnocení: PEDOSFÉRA – TEST (celkem 5 b) 1. Pedosféra je………………………PŮDNÍ OBAL ZEMĚ……………………………………………..1b 2. Který půdní typ je nejúrodnější…………………ČERNOZEM………………………….1b 3. Podle čeho rozeznáváme půdní druhy………………PŮDLE VELIKOSTI ZRN………………1b 4. Eroze půdy je 1b a) Tmavnutí půdy b) Odnos půdy z polí vodou a větrem c) Půda zničená činností člověka 5. Co je to HUMUS……ODUMŘELÉ ČÁSTI ROSTLIN A ŽIVOČICHŮ, NEJÚRODNĚJŠÍ ČÁST PŮDY…………1b 20. 4. BIOSFÉRA – savany, pouště Obsah - Učitelka žákům popisuje další 2 biomy - Učitelka žákům ukazuje obrázky ze savany a z pouště - Společně s žáky vyjmenovávají různé živočichy a rostliny ze savan a pouští Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka Metody výuky: rozhovor, popis Cíle: - Žáci popíší, jak vypadá savana a poušť - Žáci na mapě najdou, kde se nacházejí savany a pouště - Žáci vyjmenují 5 rostlin a 5 živočichů, kteří žijí v savanách. - Žáci vyjmenují 5 rostlin a 5 živočichů, kteří žijí v pouštích. - Žáci vysvětlí pojem oáza, duna Hodnocení: žádné 25. 4. BIOSFÉRA – středomoří, stepi Obsah - Žáci si napíší opakovací test na již probrané 3 biomy - Učitelka žákům popisuje další 2 biomy - Učitelka žákům ukazuje obrázky ze středomoří a stepi - Společně s žáky vyjmenovávají různé živočichy a rostliny ze středomoří a stepí Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka Metody výuky: rozhovor, popis Cíle: - Žáci popíší, jak vypadá středomoří a step - Žáci na mapě najdou, kde se nachází středomoří a step - Žáci vyjmenují 5 rostlin a 5 živočichů, kteří žijí ve středomoří. - Žáci vyjmenují 5 rostlin a 5 živočichů, kteří žijí ve stepích - Žáci vysvětlí pojmy: macchie, prérie, pampy, pusty Hodnocení: Biosféra – opakování (celkem 12 b) 1) Které biomy jsou na obrázku? 3 b savana ok trop les poušť 1.________SAVANA_____________ 2.__TROPICKÝ DEŠTNÝ LES___ 3.______POUŠŤ_____________ 2) O který biom se jedná? 3 b 1. Sucho, téměř žádné srážky, velké teplotní rozdíly mezi dnem a nocí: _______poušť________ 2. Střídání období sucha a dešťů, poměrně vysoké teploty: _________savana__________ 3. Léto: teplé, suché, zima: mírná, vlhká: _________středomoří (tvrdolisté stálezelené lesy)_____ 3) Který biom je zvýrazněn na mapě? _________tropické deštné lesy______________1 b images 4) Následující živočichy přiřaď k jednotlivým biomům: 3 b papoušek velbloud cikáda štír antilopa ještěrka aligátor pštros 5) Co je to MACCHIE? V kterém biomu se nachází? 2 b _____Nepůvodní křovinaté porosty Středomoří_____________________________________ ___Středomoří__________________________________ 27. 4. BIOSFÉRA – lesy mírného pásu, tundra, pustiny polárních oblastí, zadání tvorby plakátu Obsah - Učitelka žákům popisuje další 3 biomy - Učitelka žákům ukazuje obrázky z lesů mírného pásu, tundry a polárních oblastí - Společně s žáky vyjmenovávají různé živočichy a rostliny z lesů mírného pásu, tundry a polárních oblastí - Žáci mají za domácí úkol vypracovat plakát na jeden z biomů, který si sami vyberou - Žáci mají šanci dostat malou jedničku, pokud dokáží správně určit co je za biom na obrázcích. Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka Metody výuky: rozhovor, popis Cíle: - Žáci popíší, jak vypadají lesy mírného pásu, tundra, pustiny polárních oblastí - Žáci na mapě najdou, kde se nachází lesy mírného pásu, tundra, pustiny polárních oblastí - Žáci vyjmenují 5 rostlin a 5 živočichů, kteří žijí lesích mírného pásu, tundře, pustinách polárních oblastí - Žáci vysvětlí pojmy: permafrost, tajga - Žáci podle obrázků určí příslušný biom Hodnocení: Opakování biomy (celkem 5 bodů) LESY MÍRNÉHO PÁSU TUNDRA TROPICKÝ DEŠTNÝ LES SAVANA STŘEDOMOŘÍ 9. 5. BIOSFÉRA – test biomy, výšková stupňovitost Obsah - Žáci si napsali test na šířková vegetační pásma - Učitelka žákům vysvětluje rozložení rostlin (především stromů) vzhledem ke změně nadmořské výšky Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka Metody výuky: rozhovor, popis Cíle: - Žáci vlastními slovy vysvětlí, proč se mění vegetace se vzrůstající nadmořskou výškou - Žáci vyjmenují, jak jdou po sobě jednotlivé výškové stupně Hodnocení: Biosféra (biomy) – test (celkem 19 b) 1) Spoj, co k sobě patří: 5 b C 1. Nízká teplota, trvalá sněhová pokrývka, žádná flora a) TUNDRA E 2. Travnaté krajiny v mírném pásu, říká se jim obilnice světa b) TAJGA D 3. Léto teplé suché, zima mírná vlhká, žijí tu např. cikády a ještěrky c) PUSTINY POLÁRNÍCH OBLASTÍ B 4. Jehličnaté lesy ve studenějších oblastech (především v Rusku) d) STŘEDOMOŘÍ A 5. V subpolárním pásu, teplota většinou pod 10 °C, málo srážek, e) STEP Je zde permafrost 2) Který biom je zvýrazněn na mapě? 1 b SAVANY mapa savana 3) Vysvětli pojmy: 3 b BIOSFÉRA:_______Živý obal země_______________________________ PRÉRIE:_ ________Step v Severní Americe________________________________________ TAJGA:__________Jehličnaté lesy________________________________________________ 4) Jak se říká nepůvodním křovinatým porostům ve Středomoří? _______MACCHIE_____________1 b 5) Napiš tři živočichy, kteří jsou typickými zástupci tropických deštných lesů: 3 b OPICE, PAPOUŠEK, TUKAN, PRALESNIČKY, JAGUÁR…. 6) Napiš, pro které biomy jsou charakterističtí následující zástupci živočichů a rostlin: 5 b Sob_______TUNDRA________________________ Štír_______POUŠŤ________________________ Papoušek______TROPICKÉ DEŠTNÉ LESY____________________ Baobab_____SAVANY_______________________ Olivovník_______STŘEDOMOŘÍ_____________________ 7) Kde žijí tučňáci? 1 b a) na severní polokouli b) na jižní polokouli 16. 5. BIOSFÉRA – výšková stupňovitost Obsah - Učitelka dokončuje výklad o výškových stupních - Žáci si kreslí schéma rozložení jednotlivých lesů vzhledem k nadmořské výšce Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka Metody výuky: rozhovor, popis Cíle - Žáci vyjmenují, jak se se vzrůstající nadmořskou výškou mění jednotlivé typy lesa - Žáci vyjmenují, které výškové stupně se vyskytují v ČR Hodnocení: žádné 18. 5. TEST VÝŠKOVÁ STUPŇOVITOST, LIDÉ NA ZEMI – rozložení lidí na Zemi, hustota zalidnění Obsah - Žáci píší test na výškovou stupňovitost - Učitelka si s žáky povídá o rozložení obyvatelstva na Zemi a hustotě obyvatelstva Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka Metody výuky: rozhovor, výklad Cíle - Žáci s pomocí atlasu určí, kde je velká hustota obyvatelstva a proč - Žáci s pomocí atlasu popíší, kde se vyskytuje nejméně lidí a proč Hodnocení: Výšková stupňovitost – test (celkem 9 bodů) 1. Popiš typ krajiny do vynechaných míst. 6 b výšková stupňovitost slepý Od spodu: listnaté lesy, smíšené lesy, jehličnaté lesy, kosodřeviny, skály, led a sníh 2. Horní hranice lesa v České republice je___1200-1350_______________m n. m. 1 b 3. Sněžná čára je (vysvětli)_________hranice věčného ledu a sněhu________________________1 b 5. Do kterého vegetačního stupně patří Sněžka (1602 m n. m.)? ____subalpinský stupeň________1 b 23. 5. LIDÉ NA ZEMI – struktura obyvatelstva Obsah - Učitelka žákům popíše strukturu obyvatelstva podle pohlaví, věku, ras, jazyků, náboženství, vzdělání a zaměstnání. - Žáci vyplní pracovní list na téma struktura obyvatelstva. Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka, samostatná práce Metody výuky: rozhovor, výklad, práce s pracovním listem Cíle: - Žáci vyjmenují podle jakých skutečností můžeme obyvatelstvo rozlišovat do různých skupin - Žáci dokáží vyčíst informace o pohlaví a věku v jednotlivých věkových kategoriích z věkové pyramidy - Žáci dokáží najít v atlasu informace o jazykové struktuře obyvatelstva a náboženství - Žáci vědí, kde se vyskytuje obyvatelstvo bílé, žluté i černé rasy - Žáci vysvětlí pojem gramotnost, jazyková rodina, jazyková skupina Hodnocení: Pracovní list - Struktura obyvatelstva (celkem 18 b) POHLAVÍ A VĚK: Pozorně si prohlédni VĚKOVOU PYRAMIDU a odpověz na otázky: 3 b vp čr 1. V kategorii od 0-4 let se narodilo více: a) mužů b) žen 2. Podle věkové pyramidy se vyššího věku dožívají spíše: a) muži b) ženy 3. Která věková kategorie je nyní nejpočetnější? ______35-39 let_______________ RASY: Podívej se do učebnice na stranu 78 a napiš: 3 b 1. Na kterém kontinentu převládá negroidní (černá) rasa?_____Afrika__________________ 2. Jaké rasy jsou Arabové (žijící v severní Africe a jihozápadní Asii)?____bílé_____________ 3. Jaké rasy jsou Indiáni? ____žluté_______________________- JAZYKY: Otevři atlas na straně 28-29 a zodpověz následující otázky: 2 b 1. V Jižní Americe převládají _____románské__________ jazyky. 2. V Austrálii převládají _____germánské____________ jazyky. Nyní otevři atlas na straně 51 a zodpověz následující otázky: 5 b 1. Do románských jazyků patří: 1) ______španělština____________ 2) _______portugalština___________ 3) _______italština___________ 2. Angličtinu a němčinu řadíme do ____germánských_______________ jazyků. 3. Polština, čeština a ukrajinština a ruština patří do _______slovanských_________ jazyků. NÁBOŽENSTVÍ: Otevři atlas na straně 28 a odpověz na následující otázky 5 b 1. V severní Africe žijí převážně _____muslimové_____________ . 2. V Evropě převažuje _____křesťanství____________ stejně jako v ____jižní________ Americe. 3. V Indii žijí hlavně ______hinduisté_______________ a v Číně _____budhisté_______________ . 25. 5. LIDÉ NA ZEMI - sídla Obsah - Učitelka žákům ukazuje obrázky jednotlivých typů lidských obydlí a lidských sídel a povídá si s nimi o charakteristikách lidských sídel. Forma výuky: Hodina základního typu – hromadná výuka Metody výuky: rozhovor, výklad Cíle: - Žáci vysvětlí rozdíl mezi domem a bytem - Žáci uvedou několik příkladů obydlí ve světě - Žáci vysvětlí rozdíl mezi městem a vesnicí - Žáci vysvětlí rozdíl mezi přechodným a trvalým sídlem - Žáci vysvětlí pojem aglomerace Hodnocení: žádné Test ze všech 15 hodin, celkem 15 bodů Atomsféra - z daného klimadiagramu: 3 b 1. vypočítej celkový roční úhrn srážek: cca 1415 mm za rok 2. Urči, který měsíc má nejvyšší průměrnou teplotu. červenec a srpen 3. Který měsíc má nejnižší úhrn srážek. březen Pedosféra 3 b 4. Pedosféra je______půdní obal Země_______________ 5. Podle čeho rozeznáváme půdní druhy __________podle zrnitostního složení________ 6. Který půdní typ je nejúrodnější: a) Hlinitá b) Písčitá c) Černozem d) Hnědozem Biosféra 6 b 7. Který šířkový vegetační pás je na obrázku? trop les TROPICKÝ DEŠTNÝ LES 8. Prérie se nacházejí: a) v Severní Americe b) v Jižní Americe 9. Co je to macchie?_____nepůvodní křoviny ve Středomoří______________________ 10. Vypiš 3 živočichy žijící v savanách____žirafa_____, _____slon____, _____antilopa______ 11. Který biom je zvýrazněn na mapce? Tropický deštný les 12. Kaktus je typický pro který biom?__________poušť____________ Struktura obyvatelstva 3 b 13. S pomocí atlasu urči, do jaké jazykové skupiny patří ruština._________slovanské jazyky___ 14. S pomocí atlasu urči, jaké náboženství převládá v Indii.___hinduisté____ 15. S pomocí atlasu vypiš 3 státy s nejnižší gramotností na světě. __Nigérie, Čad, Jižní Súdán____