ÚKOL Č.4 SROVNÁNÍ NĚMECKÉHO JAZYKA A ZEMĚPISU Dívala jsem se do ŠVP a zjistila jsem, že německý jazyk je nutno vyučovat na druhém stupni třikrát až čtyřikrát týdně, v případě, že se jedná o první cizí jazyk. Zeměpisu je v týdnu o mnohem méně. V šestém ročníku se vyučuje zeměpis pouze jedenkrát týdně. Od sedmého ročníku se počet hodin o jednu navýší. Díky tomuto vidím zásadní rozdíl v přístupu učitele k žákům. Jsem – li učitel zeměpisu, nemůžu žáky tak dobře znát, jako učitel němčiny, a proto se mi bude hůře se žáky pracovat. Německý jazyka a zeměpis mají také něco společného. Tím myslím především Reálie. Žáci se tam učí základní informace o německy mluvících zemí. Učí se tam přírodní podmínky, kulturu a také ty nejdůležitější informace o významných místech. Je to jako regionální geografie, která se soustředí pouze na určité země. V tomto předmětu se žáci setkávají i s mapami. Často jsou totiž informace o zemi doplněny mapami, ve kterých vidíme jejich hranice, nejdůležitější města, řeky, či jezera. Zeměpis a německý jazyk nejde tak dobře propojit jako třeba dějepis a zeměpis, ale i přesto můžeme najít pár aktivit, které spojují němčinu a zeměpis. Tím mám na mysli tzv. CLIC. Jedná se o metodu, kdy vyučujeme předmět prostřednictvím cizího jazyka, takže žák si osvojuje znalosti a dovednosti v obou předmětech současně. To by mohlo probíhat tak, že bychom vyučovali látku ze zeměpisu a vybraná slovíčka bychom říkali žákům v němčině. Žáci se tím naučí nová slovíčka a zároveň se látka pro ně stává zajímavější, a proto si ji také více zapamatují.