Cvičení č. 4 Mezipředmětové vazby Zadání cvičení: „Vystihnete stručně návaznosti Vašich předmětů. „Jazykáři“ si najdou charakteristiku metody CLIL. Viz Bc práce Kateřiny Štíhlové.“ Ačkoliv bych byla raději, kdybych si mohla dát jinou oborovou kombinaci, i nadále studuji učitelství zeměpisu společně s ruským jazykem a literaturou. Možná by se mohlo zdát, že tyto dva předměty si nejsou příliš podobné. Což je v podstatě pravda. Ale tak jak do ruského jazyka můžeme zapracovat geografické termíny, tak i naopak – v zeměpisu při popisu polohy Ruska můžeme například zmínit ruské reálie. Na základních školách je od 7. tříd povinné studium druhého cizího jazyka. Většinou se jedná o německý nebo ruský jazyk. Na většině škol mají žáci na výběr právě z těchto dvou cizích jazyků. Znamená to tedy, že ne všichni žáci na ZŠ se naučí ruské písmo, azbuku. Výhodu v tomto mají žáci ZŠ Morkovice, kde není možnost výběru cizího jazyku a tak všichni žáci mají jako 2. studovaný jazyk právě ruštinu. Integrování cizího jazyka do předmětu nejazykového je tzv. metoda CLIL. Jedná se o jeden z typů bilingvního vzdělávání. Tedy v našem případě jde o využití ruského jazyka k výuce zeměpisu, zároveň však využívá zeměpis pro výuku ruského jazyka. Jedná se o to jazykové osvojování při výuce zeměpisu a obsah zeměpisu je pak využíván v hodinách ruštiny především pro zásoby, terminologie. V hodinách využívaných metodou CLIL, dochází k osvojování učiva v cizím jazyce. Vše se děje v logické posloupnosti. Využití ruského jazyka v zeměpisu neznamená, že celá hodině bude probíhat v tomto jazyce. Metoda CLIL může mít několik podob. Osvojení nové látky a zadávání úkolů zeměpisu je vedeno v českém jazyce. Organizační pokyny však mohou být vedeny také na ruském jazyce. Žáci mají k dispozici ruské texty, ale odpovídají v jazyce českém. Mluvíme pravděpodobně o žácích 8. a 9. tříd. V 7. třídách je ruský jazyk ještě novým předmětem. V tomto ročníku se žáci učí azbuku a základní slovíčka a slovní spojení. Učitel se však může rozhodnout ro jiný postup, například, že do hodin zapojí více právě ruský jazyk. Myslím si ale, že právě u ruského jazyka, který žáci na ZŠ ještě příliš neovládají, není vhodné přílišné zapojení. Na této jazykové úrovni očekáváme od žáků pouze osvojení a zapamatování pojmů a jednoduchých vět.