5. Cvičení Navrhnout systém hodnocení pro jedno určené pololetí Aktivity (během jednoho pololetí): - Orientace na mapě – časté opakování, zkoušení průběžné během celého pololetí; u tabule v rámci ústního zkoušení, orientace ve slepé mapě (1) – v rámci orientaci žáky dokáží na mapě vyhledat příslušné řeky na území ČR, sídla, polohu pohoří a jiné - Písemné zkoušení – v závislosti na probírané látce – po několika hodinách – jednou za tři týdny (1) – několik menších testů během pololetí, obsáhlejší test po čtvrtletí (pololetí) - Ústní zkoušení – na známky méně často, ale v lavicích každou hodinu – přeptávání na probranou látku, diskuze o nové látce (1) - Postery – rozdělení žáků do několika skupin, alespoň 2 postery během pololetí všechny skupiny (2) - Dobrovolné aktivity – na zlepšení známky; prezentace, referáty (2) - Hry – tvorba nejen učitele, ale také žáky (3) - Domácí úkoly – mohou být často, ale pouze nějaké jednodušší, složitější úkoly méně časté (3) - Řešení geografických úloh (2) Váha jednotlivých aktivit je označena body – číslem 1 jsou označeny aktivity, které mají největší váhu v hodnocení. Zeměpis, 9. ročník – učivo: Česká republika - Plocha, poloha ČR, státní symboly (1. hodina) - ČR Evropská unie (2. hodina) - ČR a zahraniční spolupráce (3. hodina) - Povrch ČR (4. hodina) - Vodstvo ČR (5. hodina) - Podnebí ČR (6. hodina) - Půda a biota ČR (7. hodina) - Ochrana přírody (8. hodina) - Hospodářství ČR - průmysl a zemědělství ČR (9. hodina) - Obyvatelstvo a sídla ČR (10. hodina) - Administrativní členění ČR (11. hodina) - Naše obec, náš kraj – místo kde žijeme, studujeme (12. hodina) - Přírodní, hospodářské a kulturní poměry našeho kraje (13. hodina) - Možnosti rozvoje našeho kraje (kraje, ve kterém žijeme) (14. hodina) - Čtvrtletní test (15. hodina) Čtvrtletní test: - Test bude obsahovat jak otevřené otázky, tak uzavřené. - Slepá mapa – zaznačení do mapy vybraných pojmů (řeky, pohoří, sídla, nádrže aj.) - Otevřené otázky na kraj, ve kterém žijeme/studujeme: o Jaká pohoří najdeme ve Zlínském kraji? o Z jakých okresů se skládá Zlínský kraj? Jaká jsou okresní města? o Popiš polohu Zlínského kraje v rámci ČR. o Jaké znáš nejvýznamnější vodní toky na území Zlínského kraje? o Která řeka protéká městem Kroměříž? Kterými dalšími městy tato řeka protéká? o Jaké památky UNESCO najdeme v tomto kraji? Jaké jiné památky UNESCO v ČR znáš? - Doplnění do tabulky: plodiny/kraj - Doplň text: o Počet obyvatel ČR je ________________. Nejkratší státní hranici má ČR s _______________. Měří přibližně ________ km. Nejsevernějším bodem ČR je _______________. Česká republika se osamostatnila v roce ________. - Vytvoř správné trojice: o Typ krajiny původní lesy nadmořská výška a) pahorkatiny ____bukové 600-900 m b) vrchoviny ____smrkové nad 900 m c) hornatiny ____dubovo-bukové do 300 m d) roviny ____dubové 300-600 m - Kde se těží černé uhlí? Co to je? Co o něm víš? - Vytvoř správné trojice: a) Krkonoše __ Plechý __ 1376 m b) Šumava __ Sněžka __ 970 m c) Bílé Karpaty __ Velká Javořina __ 1602 m - Na slepé mapě přibližně načrtni hranice krajů ČR a napiš jejich názvy. - Ke každému kraji napiš cokoliv, co ho charakterizuje (nerostné bohatství, hory, firmy, školy).