CLIL je zkratka pro anglický výraz „Content and Language Integrated Learning“. Do českého jazyka se tento výraz překládá jako integrovaná výuka cizího jazyka a nejazykového předmětu. Jedná se o jeden z typů bilingvního vzdělávání. Metoda využívá cizí jazyk k výuce obsahu odborného předmětu, zároveň však využívá odborný předmět pro výuku cizího jazyka. Tato metoda je velmi úspěšná pro zlepšování se v učení cizích jazyků a ostatních předmětů a je pro žáky smysluplnější a zajímavější (Hanušová a Vojtková, 2011)[1] Angličtina Očekávané výstupy POSLECH S POROZUMĚNÍM žák: CJ-9-1-01 rozumí informacím v jednoduchých poslechových textech, jsou-li pronášeny pomalu a zřetelně CJ-9-1-02 rozumí obsahu jednoduché a zřetelně vyslovované promluvy či konverzace, který se týká osvojovaných témat Učivo slovní zásoba – rozvíjení dostačující slovní zásoby k ústní i písemné komunikaci vztahující se k probíraným tematickým okruhům a komunikačním situacím; práce se slovníkem tematické okruhy – domov, rodina, bydlení, škola, volný čas, kultura, sport, péče o zdraví, pocity a nálady, stravovací návyky, počasí, příroda a město, nákupy a móda, společnost a její problémy, volba povolání Je proto nezbytné, aby všechny možné výstupy byly co nejvíce zjednodušeny. Aby žáci byli dostatečně seznámeni s nejdůležitějšími pojmy Zároveň je dobré, pokud bude využito velkého množství názorných pomůcek, obrázků, či videí. Je dobré pokud žáci budou doslova vidět mluvené slovo. Na své praxi jsem se dohodl se svou cvičnou učitelkou, že si jednu hodinu zkusím odučit v anglickém jazyce. 7B zrovna probírá Velkou Británii, tak je to o důvod navíc, vyzkoušet anglický jazyk v zeměpise. Pro tuto výuku jsem si již zarezervoval učebnu s promítačkou, abych tak mohl svůj výklad co nejvíce vizuálně podpořit. Žáci jsou zvyklý, že učitel v anglickém jazyce používá výhradně angličtinu, proto doufám, že nebude problém s porozuměním. Pouze bude potřeba vysvětlit konkrétní zeměpisné pojmy. Učit VB v angličtině má také velké výhody z hlediska použití určitých členů v anglickém jazyce. Na velkém množství příkladů mohu dětem demonstrovat a zvýraznit, kde jsou a kde nejsou členy používány. ________________________________ [1] HANUŠOVÁ, Světlana a VOJTKOVÁ, Naděţda. CLIL v české školní praxi. 1. vydání. Brno : Studio Arx, 2011. 103 s. ISBN 978-80-86665-09-2.