CVIČENÍ Č. 6 – NONVERBÁLNÍ PRVKY V UČEBNICÍCH ZEMĚPISU Zeměpis – Lidé a hospodářství Strana Číslo obrázku Obsah obrázku Realističnost Souvislost s textem Popisek Typ vizuálního prvku Didaktická funkce nonverb. prvků 4 1 Hrad Karlštejn R1 S4 P1 T5.1 transformační 2 Hrobka Schwarzenbergů R1 S4 P1 T5.1 transformační 3 Český Krumlov R1 S4 P1 T5.1 transformační 4 Telč R1 S4 P1 T5.1 transformační 5 5 Země v dlaních R2 S1 P1 T5.1 dekorativní 6 Osvětlené kontinenty R1 S2 P2 T5.1 organizační 7 Uprchlíci v Africe R1 S2 P2 T5.1 organizační 8 Mrakodrapy v NY R1 S2 P2 T5.1 organizační 6 9 Spojnicový graf vývoje obyvatel R3 S3 P3 T3.1 interpretační 10 Kartogram přirozeného přírustku R3 S4 P4 T2.1 interpretační 7 11 Schéma migrace R3 S3 P4 T6.2 interpretační 12 Uprchlíci na lodi R1 S2 P2 T5.1 organizační 13 Kartodiagram uprchlických tras R3 S4 P4 T2.2 interpretační 8 14-18 Fotky dětí různých ras R1 S4 P2 T5.1 reprezentativní 19 Sloupcový graf s jazyky ve světě R3 S4 P4 T3.1 dekorativní 9 20 Kartogram rozmístění náboženství R3 S4 P4 T2.1 interpretační 21 Koláčový graf zastoupení náboženství R3 S4 P4 T3.1 interpretační 22 Velehrad R1 S3 P2 T5.1 dekorativní 23 Budhistický chrám R1 S3 P2 T5.1 dekorativní 24 Budhistická pagoda R1 S3 P2 T5.1 dekorativní 25 Lidé v Mekkce R1 S3 P2 T5.1 dekorativní 10 26,27 Věkové pyramidy (rozvoj/nerozvoj) R3 S4 P4 T3.1 transformační 28-30 Lidé v různém věku (produktivita) R1 S4 P2 T5.1 dekorativní 11 31 Město s paneláky R1 S3 P2 T5.1 trasformační 32 Horská osada R1 S3 P2 T5.1 trasformační 33 Neobydlené hory R1 S3 P2 T5.1 trasformační 34 Kartogram zalidnění R3 S4 P4 T2.1 interpretační 12 35 Hustě osídlené město R1 S3 P3 T5.1 organizační 36 Chatrče v pralese R1 S3 P2 T5.1 organizační 37 Chatrče u moře R1 S4 P2 T5.1 organizační 38 Chatrče ve velehorách R1 S4 P2 T5.1 transformační 39 Rekreční středisko Maledivy R1 S4 P3 T5.1 dekorativní 13 40 Venkovské sídlo R1 S4 P2 T5.1 reprezentativní 41 Pyramida sídel v ČR R3 S3,4 P4 T5.1 interpretační 42 Sídlo v přírodě R1 S3 P2 T5.1 reprezentativní V této učebnici se vyskytuje nepřeberné množství dekorativních prvků, jako jsou symboly, značky apod. – na každé straně jich je průměrně 5, všechny slouží spíše ke zpřehlednění učiva. U obrázků postrádám funkci S5 – kdy je pod obrázkem otázka nebo zadání úkolu. Nenašla jsem v učebnici takovýto ani jeden. Použitý zdroj: CHALUPA, Petr a Dana HÜBELOVÁ. Zeměpis: doporučujeme pro 9. ročník základní školy nebo kvarty víceletého gymnázia. 2. vyd. Brno: Nová škola, 2012. ISBN 978-80-7289-349-2.