Seminář z didaktiky geografie 2 Soňa Krömrová, 400559 Cvičení č. 5 1. část: Ročník: 6. Období: 3. Čtvrtletí Učivo: Litosféra, atmosféra Cíle: Žák… · Definuje pojem litosféra · Vlastními slovy popíše vznik a vývoj Země · Vyjmenuje vrstvy, ze kterých se skládá Země a popíše jejich vlastnosti · V atlasu světa vyhledá příklad litosférických desek · Definuje zemětřesení · S porozuměním používá pojmy: zlom, hypocentrum, epicentrum, seismograf, Richterova stupnice, tsunami · Vysvětlí co je sopečná činnost a popíše, jak vzniká · S porozuměním používá pojmy: vulkán, magma, láva, sopečný kužel, sopouch, magmatický krb, gejzír · Objasní pojem přírodní katastrofa a seznámí se se zásadami chování při vybraných přírodních katastrofách · Vyjmenuje vnější a vnitřní přírodní činitele a objasní jejich působení na zemský povrch · S porozuměním používá pojmy: vrása, vrásnění, vrásové pohoří, sedlo, koryto, kerná pohoří, zlom, sopečné hory, sesuv, propast · Rozliší typy pohoří podle vzniku · S porozuměním používá pojmy: zvětrávání, koryto, říční údolí, kaňon, naplavenina, půdní sesuv, ledovcové údolí, půdní eroze · Člení zemský povrch dle nadmořské výšky, podle rozdílu nadmořských výšek · Vymezí rozdíl mezi horizontální a vertikální členitostí · Podle obrázku popíše oceánské dno · S porozuměním používá pojmy: pevninský šelf, pevninský svah, oceánská pánev, středooceánský hřbet, ostrov, poloostrov, záliv, hlubokooceánský příkop · Definuje pojem atmosféra a určí zastoupení jednotlivých plynů v ní · Objasní ochranné funkce atmosféry · Vyjmenuje vrstvy atmosféry a jejich vlastnosti · Definuje počasí · Vyjmenuje prvky, ze kterých vycházíme při charakteristice počasí · Objasní vznik větru · Na mapě ukáže směr a oblasti výskytu pasátů a monzunů · S porozuměním používá pojmy: monzun, cyklona · Vysvětlí rozdíl mezi podnebím a počasím · Na mapě lokalizuje jednotlivé podnebné pásy · Vlastními slovy vysvětlí, co způsobuje změny podnebí a jaké mají důsledky Pozn.: Tučně zvýrazněné značí nejdůležitější cíle. Obsah: Litosféra – vznik a vývoj Země, stavba zemského tělesa, zemětřesení a sopečná činnost, vznik pohoří, vnější a vnitřní přírodní činitelé, tvary zemského povrchu, geomorfologie oceánského dna Atmosféra – složení atmosféry, vrstvy atmosféry a jejich vlastnosti, počasí, vznik větru, podnebí Země 2. část – aktivity ve výuce: Ústní zkoušení 1 krát 20 bodů Písemné zkoušení 5 krát 50 bodů Aktivita v hodině v každé hodině 10 bodů Orientace na mapě 2 krát (v rámci ústního zkoušení) 0 bodů Pracovní listy 5 krát 10 bodů Dobrovolná aktivita (referát, prezentace) 1 krát 10 bodů Sledování videonahrávky/dokumentu 4 krát 0 bodů 3. část – čtvrtletní test: 1) co jsou litosférické desky? a) malé kousky litosféry, které se nepohybují b) velké části litosféry, které stojí na místě c) velké části litosféry, které se velmi pomalu pohybují 2) zemětřesení měříme přístrojem: a)seismografem b) chvěnígrafem c) seismonosem 3) vyvřelé horniny vznikly: a) z rozrušených hornin a jejich ukládáním b) z magmatu, které se vylilo na povrch nebo utuhlo pod povrchem c) přeměněním usazených hornin za pomoci vysoké teploty 4) Které útvary vznikají působením vody? a) pobřežní útesy, poušť, píseční přesypy b) přehrady, lomy c) jeskyně s krápníkovou výzdobou, koryta, kaňony 5) Spoj k sobě pojmy a jejich výškový rozdíl: Pahorkatina do 600 m Velehornatina do 300 m Rovina nad 600 m Hornatina do 30 m Vrchovina do 150 m 6) O kterém typu oblačnosti je řeč? Je často nenápadná. Pozorujeme šedou, jednolitou pokrývku oblohy. Může přinášet méně vydatné, ale déle trvající srážky. __________________ 7) Jak spočítáš průměrnou denní teplotu? 8) Vysvětli, co jsou monzuny. 9) Co je to zvětrávání a čím je způsobeno? 10) Atmosféra je _______ ____ _____ 11) S pomocí atlasu vyhledej a pomocí zeměpisné šířky vymez 3 základní podnebné pásy 12) Popiš stavbu Země (pomocí nákresu) 13) Popiš části oceánského dna Vypracování: 1) co jsou litosférické desky? a) malé kousky litosféry, které se nepohybují b) velké části litosféry, které stojí na místě c) velké části litosféry, které se velmi pomalu pohybují 2) zemětřesení měříme přístrojem: a)seismografem b) chvěnígrafem c) seismonosem 3) vyvřelé horniny vznikly: a) z rozrušených hornin a jejich ukládáním b) z magmatu, které se vylilo na povrch nebo utuhlo pod povrchem c) přeměněním usazených hornin za pomoci vysoké teploty 4) Které útvary vznikají působením vody? a) pobřežní útesy, poušť, píseční přesypy b) přehrady, lomy c) jeskyně s krápníkovou výzdobou, koryta, kaňony 5) Spoj k sobě pojmy a jejich výškový rozdíl: Pahorkatina do 600 m Velehornatina do 300 m Rovina nad 600 m Hornatina do 30 m Vrchovina do 150 m 6) O kterém typu oblačnosti je řeč? Je často nenápadná. Pozorujeme šedou, jednolitou pokrývku oblohy. Může přinášet méně vydatné, ale déle trvající srážky. Slohovitá oblačnost 7) Jak spočítáš průměrnou denní teplotu? T1 + T2 +2x T3/3 8) Vysvětli, co jsou monzuny. Proudy měnící se s ročními obdobími, letní (z oceánu na pevninu) a zimní (z pevniny na oceán) 9) Co je to zvětrávání a čím je způsobeno? Rozrušování hornin způsobené vodou, větrem či organismy 10) Atmosféra je vzdušný obal Země 11) S pomocí atlasu vyhledej a pomocí zeměpisné šířky vymez 3 základní podnebné pásy mírný (30 – 60°), teplý (0-30°) a polární (60-90°) 12) Popiš stavbu Země (pomocí nákresu) vnitřní a vnější jádro, spodní a svrchní plášť, zemská kůra 13) Popiš části oceánského dna