Navržení systému hodnocení pro jedno určené pololetí 6. ročník Váha známek: A – nejdůležitější známka B – důležitá známka C – doplňková známka Každý žák bude během jednoho pololetí ústně zkoušen. Známka bude mít váhu A. Žáci budou psát v průběhu jednoho pololetí 2 čtvrtletní práce. Výsledná známka bude mít A hodnotu. Během pololetí žáci budou psát několik (cca 5-6) průběžných testů, za něž dostanou známky B hodnoty. Žáci za domácí úkol dostanou několik dobrovolných úkolů, pokud úkol žáci splní a bude v pořádku, dostanou známku 1 hodnoty C. Dále známky této hodnoty mohou žáci dostat za aktivitu v hodině nebo za domácí dobrovolný referát. Litosféra – Atmosféra – Hydrosféra Litosféra – VVC 1. hodina – LITOSFÉRA – ÚVOD Žák seřadí vrstvy litosféry, tak jak po sobě následují. Žák vlastními slovy popíše, co je to litosféra. Žák vlastními slovy charakterizuje jednotlivé vrstvy litosféry. Žák objasní termín litosférická deska, pevninský šelf, pevninský svah, oceánská pánev, středooceánský hřbet a hlubokooceánský příkop. Žák načrtne schéma mořského dna. 2. hodina – ZEMĚTŘESENÍ A SOPEČNÁ ČINNOST Žák vlastními slovy vysvětlí, co je to zemětřesení, jak vzniká a jaké může mít následky. Žák objasní proces sopečné činnosti. 3. hodina – VZNIK POHOŘÍ Žák vyjmenuje způsoby, jakými mohou vznikat pohoří. Žák vlastními slovy popíše procesy vniku pohoří. Žák načrtne schéma vzniku pohoří vrásněním a kernou činností. 4. hodina – PŘÍRODNÍ ČINITELÉ PŮSOBÍCÍ NA HORNINY Žák vyjmenuje přírodní činitele, kteří působí na horniny. Žák popíše, jakým způsobem jednotliví činitelé působí na horniny. Žák definuje pojem koryto, horní tok, střední tok, dolní tok, delta. 5. hodina – POVRCH ZEMĚ Žák svými slovy charakterizuje typy reliéfu - roviny, pahorkatiny, vrchoviny, hornatiny a velehory, typy krajin - nížiny a vysočiny. Žák objasní způsob, dle kterého určujeme typy reliéfu. 6. hodina – TEST LITOSFÉRA, ATMOSFÉRA – ÚVOD Žák vlastními slovy vysvětlí, co je to atmosféra. Žák popíše, z čeho se skládá vzduch. Žák objasní význam atmosféry. 7. hodina – POČASÍ Žák vlastními slovy vysvětlí, co je to počasí. Žák objasní, jakými meteorologickými prvky se počasí charakterizuje. Žák napíše návrh na proces, díky kterému by se mohly ozónové díry zmenšit. Žák popíše počasí během roku v ČR. 8. hodina – PODNEBÍ Žák vlastními slovy vysvětlí, co je to podnebí. Žák popíše princip změny ročních období v ČR. Žák objasní rozmístění podnebných pásu na Zemi. 9. hodina – CELKOVÝ OBĚH VZDUCHU V ATMOSFÉŘE Žák vyjmenuje činitele, kteří ovlivňují stálé proudění vzduchu. Žák popíše princip proudění vzduchu na Zemi. 10. hodina – TEST ATMOSFÉRA – HYDROSFÉRA – ÚVOD Žák vlastními slovy vysvětlí, co je to hydrosféra. Žák popíše oběh vody v přírodě. 11. hodina – OCEÁNY A MOŘE Žák na mapě určí, kde se nacházejí oceány – Tichý, Atlantský, Indický, Severní ledový a Jižní. Žák rozliší, jaký je rozdíl mezi mořem a oceánem, mezi průlivem a průplavem. Žák objasní pojmy – ostrov, břežní čára, pobřeží, záliv, poloostrov, průliv, průplav. 12. hodina – POHYBY MOŘSKÉ VODY Žák vlastními slovy vysvětlí pohyby mořské vody – vlnění, příliv a odliv, oceánské proudy. Žák objasní vznik oceánských proudů. 13. hodina – VOSTVO NA PEVNINĚ Žák vyjmenuje termíny, které se týkají vodního toku – pramen, přítok, říční síť, povodí, úmoří, průtok. Tato fakta použije při orientaci na mapě ČR. Žák vyjmenuje vodstvo na pevnině. Žák definuje vznik jezer. Žák určí rozdíl mezi umělou vodní nádrží a přírodní vodní nádrží. Konkretizuje příklady. Žák popíše vznik bažin. 14. hodina – LEDOVCE, PODPOVRCHOVÁ VODA Žák vyjmenuje 2 typy ledovců. Žák objasní vznik ledovců. Žák vyjmenuje druhy podpovrchové vody. 15. Hodina – TEST – LITOSFÉRA, ATMOSFÉRA, HYDROSFÉRA Jméno a příjmení: Datum a třída: Počet bodů:………../24 TEST – LITOSFÉRA, ATMOSFÉRA, HYDROSFÉRA 1. Spoj, co k sobě patří. (1b) Litosféra vodní obal Země Hydrosféra vzdušný obal Země Atmosféra zemská kůra + část zemského svrchního pláště 2. Zakroužkuj nesprávnou dopověď: (1b) Země se skládá ze 3 základních vrstev. Jsou to: A zemská kůra C zemská půda B zemské jádro D zemský plášť 3. Napiš, která vrstva Země se skládá ze železa a niklu.(1b) ……………………………………………………… 4. Najdi v atlase nejhlubší místo oceánu. Napiš jeho název a hloubku. (1b) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 5. Napiš možné důsledky zemětřesení. (1b) ................................................................................................... ............................................... 6. Vyhledej v atlase sopky na území Evropy. Napiš alespoň 3. (1b) ................................................................................................... ................................................ 7. Nakresli schéma vrásy a zlomu. (2b) 8. Zakroužkuj všechny přírodní činitelé, kteří rozrušují povrch Země. (1b) Dešťová voda zvířata kořeny rostlin Led teplota vzduchu automobily Vítr lidé Měsíc 9. V atlase vyhledej řeku, která ústí do moře deltou. Napiš alespoň 1. (2b) ................................................................................................... ..................................... 10. Zakroužkuj všechny správné dopovědi. (1b) Podle členění povrchu podle výškových rozdílů v krajině rozeznáváme tyto typy reliéfu: Roviny pahorkatiny vrchoviny nížiny Vysočiny velehory hornatiny 11. Napiš, z jakých plynů je tvořen vzduch (min. 3). (1b) ………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 12. Jaké je dnes venku počasí? Charakterizuj ho používanými meteorologickými prvky. (2b) ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................ 13. Spoj, co k sobě patří. (1b) Počasí mírný, polární, tropický Podnebí okamžitý stav atmosféry Podnebný pás dlouhodobý stav počasí 14. Pomocí atlasu vyhledej a napiš alespoň 2 ostrovy, 2 zálivy, 2 průlivy, 2 průplavy. (3b) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………….. 15. Popiš, jak vzniká příliv a odliv. (2b) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………. 16. Pomocí atlasu vyhledej, jak jakému úmoří patří tyto české řeky – Labe, Odra, Morava. (2b) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………….. 17. Napiš příklad pevninského a horského ledovce. (1b) ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… TEST – LITOSFÉRA, ATMOSFÉRA, HYDROSFÉRA - ŘEŠENÍ 1. Spoj, co k sobě patří. (1b) Litosféra vodní obal Země Hydrosféra vzdušný obal Země Atmosféra zemská kůra + část zemského svrchního pláště 2. Zakroužkuj nesprávnou dopověď: (1b) Země se skládá ze 3 základních vrstev. Jsou to: A zemská kůra C zemská půda B zemské jádro D zemský plášť 3. Napiš, která vrstva Země se skládá ze železa a niklu.(1b) zemské jádro 4. Najdi v atlase nejhlubší místo oceánu. Napiš jeho název a hloubku. (1b) Mariánský příkop – 10 994 m 5. Napiš možné důsledky zemětřesení. (1b) Sesuvy půdy, řícení budov, smrt lidí, tsunami 6. Vyhledej v atlase sopky na území Evropy. Napiš alespoň 3. (1b) Hekla, Vesuv, Etna 7. Nakresli schéma vrásy a zlomu. (2b) Vrása zlom 8. Zakroužkuj všechny přírodní činitelé, kteří rozrušují povrch Země. (1b) Dešťová voda zvířata kořeny rostlin Led teplota vzduchu automobily Vítr lidé Měsíc 9. V atlase vyhledej řeku, která ústí do moře deltou. Napiš alespoň 1. (2b) Dunaj 10. Zakroužkuj všechny správné dopovědi. (1b) Podle členění povrchu podle výškových rozdílů v krajině rozeznáváme tyto typy reliéfu: Roviny pahorkatiny vrchoviny nížiny Vysočiny velehory hornatiny 11. Napiš, z jakých plynů je tvořen vzduch (min. 3). (1b) Kyslík, oxid uhličitý, dusík, vzácné plyny 12. Jaké je dnes venku počasí? Charakterizuj ho používanými meteorologickými prvky. (2b) Sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, srážky, tlak vzduchu, vítr 13. Spoj, co k sobě patří. (1b) Počasí mírný, polární, tropický Podnebí okamžitý stav atmosféry Podnebný pás dlouhodobý stav počasí 14. Pomocí atlasu vyhledej a napiš alespoň 2 ostrovy, 2 zálivy, 2 průlivy, 2 průplavy. (3b) ostrov – Island, Sicílie, záliv – Mexický, Perský, průliv – Beringův, Giblartar, průplav – Suezský, Panamský 15. Popiš, jak vzniká příliv a odliv. (2b) Působením gravitační síly Měsíce a Slunce. 16. Pomocí atlasu vyhledej, jak jakému úmoří patří tyto české řeky – Labe, Odra, Morava. (2b) Labe – Severní moře, Odra – Baltské moře, Morava – Černé moře 17. Napiš příklad pevninského a horského ledovce. (1b) Horský – Alpy, Himaláje Pevninský – Arktida, Antarktida Hodnocení: 24-21 1 20-16 2 15-9 3 8-4 4 3-0 5