5. třída 5.4 ČLOVĚK A JEHO SVĚT V tematickém okruhu Místo, kde žijeme se žáci učí poznávat své nebližší okolí, orientovat se v něm a cítit se v něm bezpečně. Postupně poznávají nejbližší okolí místa bydliště a školy a dále své znalosti rozšiřují o důležitá místa v obci, regionu, zemi. žák by měl ¾ popsat polohu svého bydliště na mapě, začlenit svou obec (město) do příslušného kraje ¾ orientovat se na mapě České republiky, určit světové strany ¾ znát region, ve kterém bydlí, jeho pamětihodnosti, zvláštnosti a zajímavosti ¾ sdělit a popsat poznatky a zážitky z vlastních cest Téma : Zlínský kraj - pro žáky ze Zlína Zlínský kraj je jeden ze 14 krajů v ČR, hranice se Slovenskem důležitá města jsou – Zlín, Vsetín, Kroměříž, Uherské Hradiště – Která místa žáci navštívili v kraji (10) – Luhačovice, Podzámecká a Květná zahrada Kroměříž, Hostýn, Velehrad, Zoo Lešná, hrad Lukov, zámek Vizovice, zámek Vsetín, „Pustevny“, Skanzen v Rožnově Řeky: Morava; Bečva – (Vsetínská a Rožnovská Bečva) Dřevnice; Olšava – Pohoří : Hostýnsko-Vsetínské vrchy, Beskydy, Bílé Karpaty, Nížiny : Horno a Dolno-moravský úval – velice úrodné Firmy – Hamé, Kontinental, Jelínek, Kmotr, Raciola Univerzita Tomáše Bati 8. třída učivo systém přírodní sféry na regionální úrovni − přírodní oblasti vztah příroda a společnost − principy a zásady ochrany přírody a životního prostředí, chráněná území přírody, globální ekologické a environmentální problémy lidstva Očekávané výstupy uvést na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí ČESKÁ REPUBLIKA Očekávané výstupy: - vymezit a lokalizovat území místní krajiny a oblasti (regionu) podle bydliště nebo školy - charakterizovat přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu - vyhledat na mapách jednotlivé kraje České republiky a charakterizovat hospodářské poměry, přírodní zvláštnosti a kulturní zajímavosti Učivo - místní region − zeměpisná poloha, kritéria pro vymezení místního regionu, rozloha a ohraničení vzhledem k okolním regionům - regiony České republiky − územní jednotky státní správy a samosprávy, krajské členění, kraj místního regionu, spolupráce se sousedními státy Téma : Zlínský kraj - pro žáky ze Zlína Zlínský kraj vznik 1.1. 2000 a patří do něj okresy – Zlín, Vsetín, Kroměříž a Uherské Hradiště. Sousedí s krajem – Jihomoravský, Olomoucký a Moravsko-Slezský Na východě má společnou hranici se Slovenskem – přeshraniční spolupráce Více než půl milionu obyvatel, bohužel stále maličko klesá – odchod za prací čtvrtý nejmenší kraj v ČR Která místa žáci navštívili v kraji (10) – Luhačovice, Podzámecká a Květná zahrada Kroměříž, Hostýn, Velehrad, Zoo Lešná, hrad Lukov, zámek Vizovice, zámek Vsetín, „Pustevny“, Skanzen v Rožnově… Města – Zlín – průmyslové centrum, krajská nemocnice, funkcionalistická architektura ( baťovi domky a průmyslový areál) , Tescoma Luhačovice – lázně na léčbu dýchacích cest a zažívání Uherské Hradiště – historické centrum, centrum folklóru Horní Slovácko, Vsetín – Valašská kultura, zámek, (zaniklá zbrojovka) Kroměříž – historické město – zámek, zahrady Kunovice – Hamé, výroba malých letadel Otrokovice – Pneumatiky Napajedla - Fatra Průmysl – Potravinářský – Hamé, Raciola, Jelínek, pivovar Uherský Brod, Kmotr Chemický – Fatra Napajedla, pneumatiky – Otrokovice, Zlín (Continental, Barum, Mitas) Pohoří : Hostýnsko-Vsetínské vrchy( Hostýn, Lukov, Vizovický zámek) , Beskydy (Pustevny) Bílé Karpaty, Javorníky, Chřiby (Buchlov) Nížiny : Horno a Dolno-moravský úval – velice úrodné (cukrová řepa, ječměn, pšenice, řepka olejka,…) Řeky: Morava (ze severu k jihu – protéká Kroměříží, Otrokovicemi, Uherským hradištěm a Starým Městem Bečva – Vsetínská – Velké Karlovice, Vsetín, Valašské Meziříčí - Rožnovská Bečva – Rožnov pod Radhoštěm, Valašské Meziříčí Dřevnice – Slušovice, Zlín, Otrokovice Olšava – Bojkoivce, Uherský Brod, Uherské Hradiště