PedF, katedra geografie 1 Strategické řízení a prostorové plánování Projektové řízení PedF, katedra geografie 2 Regionální rozvoj v praxi * Pokud chceme aplikovat regionální rozvoj v praxi, je nutné využívat místního potenciálu => viz Endogenní rozvoj. * Politické, ekonomické, sociální, kulturní, přírodní a environmentální předpoklady tvoří základ rozvoje území! * * Aplikace v praxi -> prostorové/regionální plánování. PedF, katedra geografie 3 Prostorové plánování • * Krajinné plánování – „botton down“ – deduktivní metoda. * * Strategické plánování – „botton down“ – deduktivní metoda. • * Komunitní plánování – „bottom up“ – induktivní metoda. * * Územní plánování – kombinace botton up a down. * * * Co je výsledkem těchto procesů? PedF, katedra geografie 4 Regionální management P1010544 image strategické řízení Management * Skupina lidí, řízení procesů, odborná disciplina, teorie a praxe. * * = řídící činnost, kdy subjektem řídícím i řízeným jsou lidé jako jednotlivci nebo určité sociální skupiny. * * = řízení procesů se silným podílem lidí. * •Pozor na význam: * Čeština = řízení * Angličtina ≠control PedF, katedra geografie 5 Funkce managementu 1.Plánování 2. 2.Organizování 3. 3.Vedení 4. 4.Kontrola • PedF, katedra geografie 6 Typy managementu * Nejnižší stupeň – Management prvního stupně řeší vztahy přímo mezi zaměstnanci. Manažeři na tomto stupni dohlížejí na plnění práce. * Střední stupeň – Do managementu druhého stupně patří rozličná skupina vedoucích pracovníků – „middle management“. * Nejvyšší stupeň – Management z nejvyššího stupně managementu podniku usměrňuje chod celého systému, manažeři částečně přebírají odpovědnost za vlastníky podniku a mají na ně velmi úzké vazby - „top management“. PedF, katedra geografie 7 Management •Základní činnosti manažera: • Østrategie organizace či úseku, Øorganizační struktura, Øpravidla práce, Øtechnické a prostorové uspořádání, Øvlastní plánování a řízení procesů, Øvnější vztahy, Øpersonální problematika. PedF, katedra geografie 8 •MOTTO • •„Strategie je určení základních dlouhodobých cílů subjektu, způsobu jejich dosažení a alokace zdrojů nezbytných pro uskutečnění těchto cílů". • • •Jedna z nejstarších definic strategie od A. Chandlera. PedF, katedra geografie 9 PedF, katedra geografie 10 * Strategie – z řeckého strategos (generál) + agein (vést). Označoval umění a vědu, jak řídit vojenské operace. * * Strategie jako přirozený výběr – subjekty jsou vystavené mohutnému tlaku prostředí a jsou nuceny se ustavičně přizpůsobovat vnějším změnám. * Strategie jako plán – vzniká jako výsledek systematických forem plánování. * Strategie jako posloupnost dílčích kroků – je adaptivním přístupem, který na rozdíl od přirozeného výběru je důsledně řízený. * Strategie jako kultura – je přístup, který je založený na zkušenostech, invenci, předpokladech a představách reprezentantů subjektu. * Strategie jako politika – vzniká po množství vnitřních střetů, ve kterých aktéři (jednotlivci nebo skupiny) vyjednávají o svých zájmech (lobují) a přijímají kompromisy. * Strategie jako vize – jí dominuje jednotlivec nebo skupina, která disponuje určitou vizí, kam se subjekt může, resp. by se měl dostat. Proces strategického řízení 1. 1.Strategická analýza 2. 2.Strategický výběr (návrh strategie) 3. 3.Implementace (realizace) strategie * PedF, katedra geografie 11 Strategická analýza * Vytváří výchozí poznatkovou základnu umožňující pochopení problémů strategie v organizaci (v našem případě v obci). * Účelem strategické analýzy tedy je formulovat klíčové vlivy na současný a budoucí vývoj obce a možnosti, jaké jsou z hlediska prostředí (vnitřního i vnějšího) a kvalifikací obce dostupné. * * Strategická analýza by měla vždy být účelová, svým pojetím dynamická a charakterem problémově orientovaná! PedF, katedra geografie 12 Strategický výběr * Klíčová – invenční, tvůrčí – fáze procesu. * 1.Identifikujeme základní atributy (podstatné znaky) strategického záměru – kde jsme a kam se chceme dostat? 2. 2.Hledání, vytváření a formulování možných variant cest k dosažení globálního cíle strategie. 3. 3.Zhodnocení variant a výběr strategických možností – stanovení strategických cílů a cest jejich dosažení. * * PedF, katedra geografie 13 Implementace strategie * Převod strategie do praxe. * Způsob realizace postupů a metod stanovených v taktické fázi, * úkoly, které je třeba provést, * manažerskou zodpovědnost za úspěšné uvedení strategie do praxe, * odpovědnost jednotlivých organizačních útvarů obce, * způsob informačního zabezpečení procesu, * zdrojové zajištění realizace celé strategie, vč. případných změn v současném mechanizmu financování, * personální zajištění procesu (stávajícími pracovníky, přeškolením pracovníků, novými lidmi – zpravidla jde o jejich kombinaci), * způsob provádění monitoringu průběhu realizace a dosažených výsledků strategického plánu, * využití strategie pro zlepšování resp. vytváření image obce. PedF, katedra geografie 14 Strategické řízení ve veřejné správě * Úroveň státu, kraje, obce. * Hranice strategického rozhodování jsou určovány více politickými podmínkami než stavem prostředí, dále omezeními investičního kapitálu a svobody manažerů při změně strategie. * Rozhodování je silně politicky ovlivněno! * * Strategické řízení ve veřejných službách – např. zdravotnictví a společenská zařízení poskytovaná místní správou mohou mít ze strategického hlediska problémy, protože jim nemusí být umožněno ze svých služeb generovat výnosy, které je následně možno investovat do vývoje. * Strategická rozhodnutí mají jako dominantní formu snahu o vyšší efektivitu a udržení, případně zlepšení služeb při omezených nákladech. PedF, katedra geografie 15 Strategické řízení na lokální úrovni * Základní teoretická, systémová a metodická východiska strategického řízení a plánování platí pro úroveň kraje a obce, stejně jako pro všechny jiné úrovně řízení. * * Obec jako subjekt (organizace) funguje na samosprávném principu. * * Vykonává řadu rozhodovacích aktů v přímé a přenesené působnosti. * * V řídicí struktuře obce proto dochází ke koexistenci dvou typů managementu – managementu voleného a managementu profesionálního. PedF, katedra geografie 16 Management volený * Zastupitelstvo * Rada * Hejtman * Primátor * Starosta * Náměstci hejtmana, primátora * Místostarosta * * Volený manažer není pro výkon své funkce předem speciálně odborně vzděláván. Volený management rozhoduje o orientaci a cestách rozvoje obce a v jeho kompetenci jsou všechna závažná rozhodnutí včetně schvalování rozpočtu. PedF, katedra geografie 17 Management profesionální * Ředitel úřadu resp. tajemník. * Vedoucí útvarů – odborů, oddělení. * Profesionální manažer je na výkon své funkce dlouhodobě odborně připravován. * * Profesionální management samostatně rozhoduje ve věcech fungování obce a její správy a v jeho kompetenci jsou prakticky * všechna správní rozhodnutí. * * Profesionální management také připravuje a předkládá dokumenty (mezi něž patří i Strategický plán rozvoje obce), pro jejichž schválení má rozhodovací pravomoc jen volený management. PedF, katedra geografie 18 Strategické plánování * = přístup (soubor dílčích metod a technik), jež může být použit v řadě lidských činností, přičemž jednou z nich je oblast regionálního rozvoje. * * = systematický způsob jak organizovat změny a vytvářet v celé společnosti široký konsenzus a společnou vizi pro lepší (socio)ekonomickou budoucnost. * * = proces promyšleného, do budoucnosti hledícího a dlouhodobého usměrňování nějaké činnosti, oblasti. * * * Zásadním výstupem strategického plánování je Strategický plán. PedF, katedra geografie 19 Proč strategicky plánují také obce? * Protože si vzájemně konkurují - především o nové investice, pracovní místa, obyvatele a návštěvníky. * * Protože to zlepšuje jejich pozici při získávání vnějších (zejména dotačních) zdrojů. * * Protože jim to pomáhá sladit představy rozhodujících aktérů jejich rozvoje a dosáhnout vyšší synergie. * * Protože to je způsob jak můžou aktivně ovlivňovat vlastní budoucnost. * PedF, katedra geografie 20 Strategický plán rozvoje * Komplexní sociálně ekonomický plán rozvoje obce zahrnující směry a úkoly rozvoje finanční povahy, financované z předpokládaných dostupných finančních zdrojů, jakož i úkoly nefinanční povahy, jako jsou organizační úkoly, politická podpora, politiky, nástroje a rovněž doporučení pro vyšší orgány k podpoře obce (mikroregionu) apod. * * Komplexní rozvojový nástroj logicky propojených a vzájemně podmíněných socioekonomických aspektů obce/města. * Proces formulace toho, čeho chci dosáhnout, popis způsobů, kterými chci definovaný cíl či cíle naplnit a jejich realizace. PedF, katedra geografie 21 Strategický plán rozvoje * Hlavním cílem zpracování strategického plánu rozvoje obce je navrhnout pro stanovené období strategického plánu promyšlenou množinu opatření na podporu ekonomického a sociálního rozvoje obce realizovatelnou dostupnými finančními zdroji (včetně zdrojů EU) pro toto období. •Strategický plán musí obsahovat: * Definovaný cíl – čeho chceme dosáhnout. * Způsoby, jakým cíle chceme dosáhnout (nástroje, projekty). * Jak budou způsoby, kterými chceme cíle dosáhnout, zajištěny zdroji (finančními, lidskými). * Realizační infrastrukturu strategického plánu – materiální a institucionální. * PedF, katedra geografie 22 * definuje společné zájmy města, jejich obyvatel a podnikatelských subjektů; * bydlení a podnikání ve městě; * koordinuje vynakládání veřejných investic z hlediska územního a funkčního; * definuje dlouhodobé záměry hospodářské a sociální politiky města; * posiluje vědomí sounáležitosti k městu a regionu a odpovědnost za jeho rozvoj u místních obyvatel a podnikatelů. Co strategický plán řeší? PedF, katedra geografie 23 * Dlouhodobost – plánování v dlouhodobém horizontu (10–15 let), nicméně realizace změn v horizontu kratším (tj. realizace vlastních projektů) (3–5 let). * Komplexnost a selektivnost – strategické plánování rozvoje území je komplexním procesem, nutná systémová provázanost, nicméně strategický plán nemůže řešit veškeré aspekty sociálně-ekonomického rozvoje, proto je nevyhnutelná selekce prioritních problémů a prioritních směrů rozvoje. * Provázanost – nutná vnitřní provázanost jednotlivých kroků v procesu strategického plánování; rozhodnutí učiněná ve prospěch určité aktivity mají nepochybně zprostředkovaný dopad na činnosti jiné. Základní principy SP PedF, katedra geografie 24 * Soustavnost – strategické plánování je neustálým procesem, kontinuální hodnocení změn vstupních podmínek a dosavadních výsledků tohoto procesu, modifikace jednotlivých dílčích kroků na základě změněné výchozí situace. * Otevřenost – jednak vůči veřejnosti (jejím podnětům i kritice), jednak vůči novým stimulům a impulsům během přípravy, projednávání, nebo po schválení v době realizace některých strategických směrů vytyčených ve strategického plánu. * Reálnost – stanovení reálně dosažitelných cílů jednak z hlediska finančního, jednak z pohledu ekonomických a sociálních podmínek. Základní principy SP PedF, katedra geografie 25 PedF, katedra geografie 26 Soustava strategických a programových dokumentů pro podporu regionálního rozvoje ČR Strategické obecné zásady Společenství Strategie udržitelného rozvoje ČR Strategie regionálního rozvoje ČR Strategie hospodářského růstu Národní rozvojový plán Strategie rozvoje kraje Regionální programy rozvoje Sektorové politiky a programy s regionálními prvky ROP Tématické operační programy Národní strategický referenční rámec Program rozvoje kraje Kraj Česká republika Evropská unie Legislativa •Zákon 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje v § 3 odst. 2 a 3 vymezuje: • Østrategii regionálního rozvoje jako střednědobý dokument, na období 3–7 let, který formuluje přístup státu k podpoře regionálního rozvoje, poskytuje potřebná východiska a stanovuje rozvojové cíle a zásady pro vypracování regionálních programů rozvoje; Østátní program regionálního rozvoje jako střednědobý dokument, který stanoví zaměření podpory regionálního rozvoje pro jeden nebo společně pro více podporovaných regionů. • •Jiná časová určení a definice v tomto zákoně nejsou. Zajímavé je, že strategie je zde uváděna jako střednědobý dokument, program stejně tak. PedF, katedra geografie 27 Koncepční dokumenty na státní úrovni ØKomplexní koncepce: vStrategie regionálního rozvoje vStrategie hospodářského růstu vStrategie udržitelného rozvoje vStátní politika územního rozvoje (v oblasti územního plánování) vZa velmi obecnou koncepci lze považovat i např. programové prohlášení vlády ØSektorové koncepce (obvykle koncepce v gesci ministerstev), např.: vStrategie rozvoje lidských zdrojů ČR vStrategie rozvoje terciárního vzdělávání vStátní informační a komunikační politika vNárodní inovační strategie České republiky vA desítky dalších … ØRůznorodé dokumenty ostatních složek státní správy. PedF, katedra geografie 28 Programové dokumenty ČR k realizaci politiky hospodářské, sociální a územní soudržnosti EU (HSÚS) ØPolitika HSÚS EU založena na principu programování. ØProjekty realizovány v návaznosti na problémy identifikované ve strategických dokumentech. ØÚroveň EU – Nejvyšším strategickým dokumentem Strategické obecné zásady Společenství (SOZS) – definovány priority politiky HSS v období 2007–2013; pro období 2014–2020 dokument Evropa 2020. ØDohoda o partnerství – vzniká sladěním NRP a SOZS, vymezuje podobu realizace politiky HSÚS, popisuje strategické cíle, způsob řízení a koordinace politiky HSÚS v České republice, představuje systém finančních toků fondů EU v ČR a představuje operační programy pro realizaci politiky HSÚS. PedF, katedra geografie 29 Koncepční dokumenty na krajské úrovni —Komplexní koncepce: ◦Strategie rozvoje ◦Program rozvoje ◦ —Hlavní sektorové koncepce (obvykle zpracovávané na úrovni odborů). — —Dílčí sektorové koncepce. — —Odborné studie – podkladové analýzy pro strategické rozhodování. PedF, katedra geografie 30 Komplexní strategické dokumenty kraje —Strategie rozvoje kraje je dlouhodobý koncepční dokument, který formuluje přístup kraje k podpoře rozvoje jeho územního obvodu. Stanovuje strategické cíle rozvoje kraje jako celku a jeho funkčních částí, hlavní cesty k jejich dosažení a poskytuje potřebná východiska a základní rámec pro vypracování programu rozvoje kraje a strategických plánů rozvoje měst nebo jiných územních celků kraje. —Program rozvoje kraje je střednědobým koncepčním. Konkretizuje strategické cíle a rozvojové aktivity ve formě konkrétních opatření a projektů, určuje jejich nositele a stanoví způsob financování a implementace. Ø PedF, katedra geografie 31 Nejčastější sektorové dokumenty krajů ØStrategie rozvoje hospodářství ØProgram rozvoje cestovního ruchu ØDopravní koncepce ØPlán vodovodů a kanalizací ØKoncepce zdravotnictví ØKoncepce ochrany přírody ØPlán odpadového hospodářství ØEnergetická koncepce ØStrategie rozvoje lidských zdrojů ØStrategie udržitelného rozvoje (x) Øa další … • •Pozn. Použita nejběžnější označení bez ohledu na metodickou správnost. • PedF, katedra geografie 32 Problémy strategického plánování ØNejednotná terminologie. ØV praxi chybné a nelogické postupy. ØŘada nevyřešených metodických otázek (hierarchizace, vazby, aktualizace, vyhodnocování). ØDeformace zaměření dokumentů možnostmi financování z fondů EU. ØNedostatečná provázanost mezi strategickým a finančním plánováním. ØProblém transparentnosti a zapojení aktérů. PedF, katedra geografie 33 * Dlouhodobá strategie – s horizontem naplnění delším než 10 let. * * Střednědobá strategie – s horizontem 5–10 let. Nečastěji programy. * * Krátkodobé strategie – předpokládají realizaci většiny nástrojů v horizontu do 5 let, respektive jsou zpracovávány na jedno volební období. Často se označují jako tzv. Akční plány. Jaký plán vytvořit? PedF, katedra geografie 34 •Zásadně období přesahující 1 volební období. • •Doporučuje se orientovat časové období SP minimálně na léta 2014–2020 (shodně s programovacím obdobím EU) a nebo období delší (10 let). • •Nezbytnost víceletých rozpočtových výhledů veřejných rozpočtů obcí. • •Dvouleté klouzavé akční plány. Časovost strategického plánu PedF, katedra geografie 35 1.Analytická část – analýza řešeného území. 2. 2.Syntetická část – syntéza dosažených analytických výsledků a definování strategické vize/vizí. 3. 3.Návrhová část – formulace postupných konkrétních kroků, které povedou k naplnění vize. 4. 4.Realizační část – formulace konkrétních projektů. Obsahová stránka SP PedF, katedra geografie 36 Jak probíhá proces tvorby plánu? * Krok 1: Organizace a příprava * Krok 2: Zkoumání prostředí * Krok 3: Analýza SWOT * Krok 4: Kritické oblasti a strategická vize * Krok 5: Strategický plán * Krok 6: Akční plán * Krok 7: Implementace * Krok 8: Monitorování a aktualizace PedF, katedra geografie 37 KROK 1: Organizace a příprava * Výběr externího konzultanta, * založení pracovní, expertní skupiny, * orientační schůze pro členy skupiny, * přijetí harmonogramu procesu, * zpracování základních požadavků, * shromáždění relevantních podkladů. PedF, katedra geografie 38 KROK 2: Analýza území * Kvalitně zpracovaná analýza představuje hlavní zdroj informací o řešeném území. * * Nestačí ale pouze informace shromáždit nebo popsat, je nutné vždy jednotlivé získané informace kriticky zhodnotit, zařadit do celkového kontextu sledování a zhodnotit jejich význam. * * Využití syntézy! PedF, katedra geografie 39 KROK 2: Analýza území * Analýza by měla umět na základě výpovědi lokálních aktérů zhodnotit klíčové aspekty rozvoje území na základě veřejně dostupných statistických dat a dalších zdrojů informací. * * Každá kapitola musí být ukončena jasně formulovaným závěrem, ve kterém autoři shrnou a zdůrazní podstatné zjištění, která mají vliv na budoucí rozvoj řešeného území. PedF, katedra geografie 40 Profil města * Identifikační údaje * Geografická poloha * Historie * Vnější vztahy * Obyvatelstvo (pohyb obyv., věková a vzdělanostní struktura) * Podnikání (počet, odvět. struktura subjektů, pracovní síla, nezaměstnanost) * Kvalita života (bytová politika, dopravní dostupnost, vybavenost službami) * Kultura, vzdělání a volnočasové aktivity * Technická infrastruktura * Cestovní ruch * Životní prostředí PedF, katedra geografie 41 Profil města PedF, katedra geografie 42 KROK 3: Analýza SWOT * Metoda, pomoci které je možno identifikovat silné (ang: Strengths) a slabé (ang: Weaknesses) stránky, příležitosti (ang: Opportunities) a hrozby (ang: Threats), spojené s určitým projektem, typem podnikání, podnikatelským záměrem, politikou (ve smyslu opatření) apod. * Jedná se o metodu analýzy užívanou především v marketingu, ale také např. při analýze a tvorbě politik (policy analysis). * * Vyvinuta Albertem Humphreym v 60. a 70. letech 20. st. PedF, katedra geografie 43 Jak vytvořit analýzu SWOT? I. * Jádro metody spočívá v klasifikaci a ohodnocení jednotlivých faktorů, které jsou rozděleny do čtyř základních skupin: faktory vyjadřující SILNÉ nebo SLABÉ STRÁNKY jako vnitřní faktory a faktory vyjadřující PŘÍLEŽITOSTI a HROZBY jako vnější faktory * * Podstata celé analýzy spočívá v zamyšlení se a v nalezení co nejvíce charakteristik a příkladů v rámci každé skupiny a v jejich vzájemném porovnání. PedF, katedra geografie 44 Jak vytvořit analýzu SWOT? II. * Analýza SWOT vychází z předpokladu, že projekt dosáhne strategického úspěchu maximalizací předností a příležitostí a minimalizací nedostatků a hrozeb! * * Analýza SWOT tedy umožňuje formulovat kvalitní projekt: * rozvojem silných stránek; * odstraněním slabých stránek; * využitím budoucích příležitostí; * vyhnutím se rizikům. PedF, katedra geografie 45 KROK 4: Analýzy SWOT SWOT- analýza Interní analýza Silné stránky Slabé stránky E x t e r n í a n a l ý z a Příležitosti S-O-Strategie: Vývoj nových metod, které jsou vhodné pro rozvoj silných stránek společnosti (projektu). W-O-Strategie: Odstranění slabin pro vznik nových příležitostí. Hrozby S-T-Strategie: Použití silných stránek pro zamezení hrozeb. W-T-Strategie: Vývoj strategií, díky nimž je možné omezit hrozby, ohrožující naše slabé stránky. Výhody analýzy SWOT * Rychlost a relativní jednoduchost. * * Poměrně nízké náklady. * * Vysoká výstižnost. * * (V ideálním případě) vyčerpávající a objektivní charakteristika. * * Proti obvyklým analytickým metodám prezentuje vyváženě pohled na minulost a současnost (ex post) a pohled na budoucnost (ex ante) analyzovaného objektu. PedF, katedra geografie 47 KROK 4: Strategická vize * Dohoda o strategické vizi * * Vize rozvoje území na cca 10–25 let. * * Jak bude území vypadat za 10, 25 let? * – PedF, katedra geografie 48 Mise x Vize * Stručná formulace vize, poslání a hodnot zaručuje městu nejen to, že má jasnou představu o sledovaných cílech, ale také usnadňuje sdílení této představy s ostatními lidmi. * Jedním z hlavních úkolů člověka stojícího v čele jakékoliv organizace, je udávat směr, kterým se mají ostatní ubírat. * V Česku se však můžeme běžně setkat s různými označeními: * Vize, poslání, hodnoty. * Vize, mise, hodnoty. * Poslání firmy. * atp. PedF, katedra geografie 49 Mise x Vize * * Vize shrnuje to čím chce město/společnost být. Soustředí se na budoucnost. Je zdrojem inspirace. Poskytuje jasná rozhodovací kritéria. * * * Mise nám říká co je cílem společnosti nebo rozvoje města. Soustředí se na přítomnost. Definuje cílové skupiny a kritické oblasti. Informuje o tom jak dobří chceme být. * * * PedF, katedra geografie 50 * Přechod mezi klasifikací problémů a vlastní strategií představuje vize rozvoje. * * Vize by měly být používány jako obecné představy o budoucím rozvoji. * Neměly být na rozdíl od předcházejícího syntetického shrnutí jednotlivých analýz konkrétní, ale měly by umožňovat maximálně široký, obecně formulovaný směr rozvoje, který je akceptovatelný pro celé řešené území. Vize PedF, katedra geografie 51 * Formulace vize je možná na základě dvou přístupů: 1.Vymezení vize na základě dominujících směrů rozvoje. 2.Třídění na škále od optimistické přes reálnou až po pesimistickou vizi. * * V praxi dochází často ke kombinaci obou zvolených metod. * * — * Formulovat vizi bez jasného souhlasu místních představitelů je prakticky nemyslitelné! * * Vize PedF, katedra geografie 52 * Vize musí splňovat následující aspekty: * 1.Vize musí být časově ohraničená. 2. 2.Prostorový aspekt – konkrétně definované území, kde vize bude uplatňována. 3. 3.Věcný aspekt – co je obsahem vize jaké tematické oblasti atd. 4. * Vize PedF, katedra geografie 53 Vize * Stručná formulace vize zaručuje regionu/městu nejen to, že má jasnou představu o sledovaných cílech, ale také usnadňuje sdílení této představy s ostatními lidmi. * * Kam chceme, aby se region/město rozvíjel/o? * * Jak by region/město měl/o vypadat v roce 2025? * PedF, katedra geografie 54 Mise * Říká tedy, jací bychom chtěli nyní být, měla by ukazovat pole působnosti města a odkazovat na její základní hodnoty. Na rozdíl od vize se mise soustředí na přítomnost či nejbližší budoucnost. * * Kdo jsme? * Co děláme? * Proč to děláme? * V čem jsme dobří a proč? * Pro koho tu jsme? * Kdo nebo co za námi stojí? * * PedF, katedra geografie 55 Mise x Vize * Sedněte si v klidu, koukejte třeba z okna, a pořádně se zamyslete. Co to vlastně tvoříte? * * Jestliže se Vám to podařilo, pokuste se to definovat na papír. * * Co jste si definovali, zkraťte na 140 znaků. * * Popište, co jste tím mysleli. * PedF, katedra geografie 56 Mise x Vize * Zkuste zamyslet kde chcete být za řekněme 5 let. Víte? Skvěle! * Nejdříve se zamysleme nad tím, co si myslíme že jsme schopni dosáhnout. * Můžeme být největší a nejlepší? * Můžeme vyniknout jenom v něčem? Je lepší malý nebo velký cíl? * * Jestliže se Vám to podařilo, pokuste se to definovat na papír. * Co jste si definovali, zkraťte na 500 znaků. * Popište, co jste tím mysleli. PedF, katedra geografie 57 KROK 5: Vytvoření strategie * Vlastní jádro dokumentu. * Strategie představuje návrh budoucího stavu a stanovuje cíle, které chceme prostřednictvím připraveného strategického dokumentu dosáhnout. Strategie stanovuje úkoly, odpovídá na otázku jaké cíle si v řešeném území klademe. * Využití analýzy SWOT: * Pasivní přístup – vhodné použít v regionech, které nemají velký objem disponibilního kapitálu. * Aktivní přístup – navržení intervencí v regionu, které povedou ke kvalitativnímu zlepšení situace v dané oblasti. PedF, katedra geografie 58 Jak správně definovat problémy? * Nástroj – strom cílů. * * Strom cílů formuluje vzájemnou souvislost mezi jednotlivými dílčími cíly a obecně formulovanými problémy a umožňuje dobře navázat na jednotlivá dílčí hodnocení. * * Při klasifikaci v rámci stromu cílů je vhodné postupovat výhradně podle toho, jaký význam má to které hodnocení a vždy vyhodnotit nejvýznamnější dopad problému a podle toho celé téma klasifikovat. PedF, katedra geografie 59 Strom cílů PedF, katedra geografie 61 * Naplnění strategie je možné pouze prostřednictvím jednotlivých programů/oblastí a na ně navazujících opatření a případně podopatření, které je vhodné pro naplnění strategie postupně realizovat. * * Programy/oblasti a opatření představují soubor nástrojů, které by měly vést k dosažení kýženého cílového stavu v řešeném území. * * Maximálně 3–6 specifických programů/oblastí. KROK 5: Vytvoření strategie PedF, katedra geografie 62 Programy/oblasti * Program = oblast = kritická oblast = problémová oblast = klíčová oblast. * Nejednotná terminologie, nutné však zachovávat jednotnou terminologii v celé strategii! * * Doporučená struktura: * Popis stavu * Globální cíl * Specifické cíle * Strategie * Seznam opatření * Finanční rámec PedF, katedra geografie 63 * Popis stavu představuje stručné shrnutí klíčových problémů, které považujeme za nutné řešit a odstraňovat * * Globální cíl programu je celkový cíl programu, který vyplývá z popsané strategie a je vyjádřením cílů, které chceme realizací takového opatření dosáhnout. Globální cíl vždy velmi těsně navazuje na vypracovanou strategii. * Specifické cíle představují podrobnější rozpracování globálního cíle a vytvářejí již konkrétní rámec pro vlastní formulaci programu, stanovují již zcela konkrétní a hodnotitelé cíle, které chceme v řešeném území zaměřením na tento program dosáhnout. PedF, katedra geografie 64 Jak správně nastavit cíle? * Slovní popis účelu, jehož má být dosaženo. * „Nová hodnota – předmět, produkt nebo služba, která je výsledkem projektu a je reprezentována popisem určitého stavu, jenž má v budoucnosti existovat.“ * * Cíle by měly dodržovat pravidlo SMART: * S (Specific) – specifický a konkrétní. * M (Measurable) – měřitelné. * A (Assignable) – přidělitelné pouze jednomu programu. * R (Realistic) – dosažitelné. * T (Time-bound) – časově ohraničené. * I (Integrated) – integrované s dalšími cíly. * PedF, katedra geografie 65 Globální cíl (goal) * Všechny opatření musí začínat jasnou definicí cílů a určením specifik výsledků. * * Určuje celkový směr a jeho konečný výsledek. * Je v něm obsažena strategická potřeba. * Shrnuje nejdůležitější informace o programu. * Podrobněji rozpracováván do hierarchické struktury dílčích cílů. PedF, katedra geografie 66 Dílčí, specifické cíle (Objectives) * Konkretizují globální cíl. * Jasný a jednoznačný popis vlastností programu. • •Charakteristika cílů: Øpopis výstupu, který má být vytvořen; Øočekávaný časový rámec dosažení výstupu; Øměřítka, podle kterých se bude cíl považován za splněný; Øpodmínky, zpřesňují informace o způsobu splnění. • PedF, katedra geografie 67 Opatření * Opatření již představuje zcela konkrétní nástroj strategického rozvoje. * Seznam opatření se vypracovává v maximálním rozsahu 3–5 opatření pro každý program. * Doporučená struktura opatření: * Název opatření. * Předmět podpory. * Operační cíle opatření. * Forma podpory. * Koneční příjemci. * Územní zaměření podpory. * Návrh dílčích aktivit. PedF, katedra geografie 68 * Název opatření je označení opatření, které by mělo vystihovat podstatu navrhovaných aktivit. Jednotlivá opatření se zpravidla třídí desetinným systémem, takže opatření 3.2. představuje opatření patřící do okruhu třetího navrhovaného programu a je v pořadí tohoto programu uvedeno jako druhé. * Předmět podpory je návrh okruhů činností, které budou podporovány a to bez ohledu na to, kdo je konečným příjemcem podpory nebo z jakých zdrojů je podpora zajišťována. * Operační cíle opatření mohou stanovovat podrobnější cíle, které si klademe za úkol dosáhnout pomocí realizace nebo podpory prostřednictvím tohoto opatření. PedF, katedra geografie 69 KROK 6: Aktivity – Akční plány * Aktivita = projekt/projektový záměr. * * Seznam aktivit se vypracovává v maximálním rozsahu 5–8 aktivit pro každé opatření. * * Doporučená struktura aktivity: * Název aktivity. * Předmět podpory. * Forma podpory. * Koneční příjemci. * Územní zaměření podpory. * PedF, katedra geografie 70 Východiska * Hledáte prostředky na provozní a projektovou činnost školy! * * Podpora formou fundraisingu. * * V roce 2014 byla v ČR k dispozici přes 2 500 dotačních titulů. * * Vždy se jedná o externí podporu subjektu (žadatele) a tudíž o veřejnou podporu! PedF, katedra geografie 71 • •Co je to projekt •a projektové řízení? PedF, katedra geografie 72 Projekt - definice dle ČSN ISO * Dle ČSN ISO 21 500 je projekt jedinečný proces sestávající z řady koordinovaných a řízených činností s daty zahájení a ukončení, prováděný pro dosažení předem stanoveného cíle, který vyhovuje specifikovaným požadavkům, včetně omezení daných časem, náklady a zdroji. * * * Projekt je sekvence činností mající jeden začátek a jeden konec, přidělené zdroje a směřující k vytvoření určitých produktů. S vytvořením produktů je vždy spojeno riziko. PedF, katedra geografie 73 Životní cykly v projektu Shodnout se na problému I. Shodnout se na cíli II. PŘÍNOSY A HLAVNÍ VÝSTUPY PROJEKTU. ZDROJE/OMEZENÍ, PROSTŘEDÍ Popis stavu III. Určit cestu IV. AKCE, RIZIKA PedF, katedra geografie 74 Fáze projektu • • •Příprava * •Plánování * •Realizace * •Ukončení * •Vyhodnocení Proč projekt realizovat? Co chceme projektem dosáhnout? CO, JAK, S KÝM, KDY, ZA KOLIK Vytvoření produktů Akceptace zákazníkem Vnitřní ukončení a úprava interních metodik PedF, katedra geografie 75 Typy projektu * Investiční (tvrdé) = dle zákona o účetnictví č. 563/1991 Sb. = dlouhodobý majetek. * Dlouhodobý hmotný majetek – pozemky, stavby, samostatné movité věci a soubory movitých věcí nebo základní stádo a tažná zvířata. Věci se samostatným technicko-ekonomickým určením s dobou použitelnosti delší než jeden rok a v ocenění jedné položky převyšující částku 40.000,- Kč bez DPH. * * Dlouhodobý nehmotný majetek – majetek dobou použitelnosti déle než 1 rok. Věci se samostatným technicko-ekonomickým určením s dobou použitelnosti delší než jeden rok a v ocenění jedné položky převyšující částku 60.000,- Kč bez DPH. * * Neinvestiční (měkké) – vše co není investice. * PedF, katedra geografie 76 • •Plánování projektu •Jakost projektu dle ČSN ISO 21 500 PedF, katedra geografie 77 Pět kroků projektu •CO Specifikace dodávek •JAK Cesta jejich vytvoření •S KÝM Kdo je udělá a jak bude řízen •KDY Kdy vzniknou •ZA KOLIK Kolik to bude stát PedF, katedra geografie 78 Plánujeme projekt 1) * Přesně definovat CO se má udělat. * Tj. definovat produkty projektu * Aspekt věcný - definuje, co bude existovat. * Aspekt procesní říká, jaké činnosti budou vykonány. (Pozn.: Vhodné pouze když neumíme nadefinovat produkt, např. provedení konzultace.) * Vždy je potřebné definovat metriky (kritéria kvality)! PedF, katedra geografie 79 Cíle projektu * Nová hodnota – předmět, produkt nebo služba, která je výsledkem projektu a je reprezentována popisem určitého stavu, jenž má v budoucnosti existovat. * * cíl by měl dodržovat pravidlo SMART: * •S (Specific) – specifický a konkrétní •M (Measurable) – měřitelné •A (Assignable) – přidělitelné pouze jednomu projektu • a subjektu •R (Realistic) – dosažitelné •T (Time-bound) – časově ohraničené •I (Integrated) – integrovaný • PedF, katedra geografie 80 Globální cíl (Goal) * Všechny projekty musí začínat jasnou definicí cílů projektu a určením specifik výsledků. * * Určuje celkový směr a jeho konečný výsledek. * Je v něm obsažena strategická potřeba. * Shrnuje nejdůležitější informace o projektu. * Podrobněji rozpracováván do hierarchické struktury dílčích cílů. PedF, katedra geografie 81 Dílčí, specifické cíle (Objectives) * Konkretizují globální cíl. * Jasný a jednoznačný popis vlastností projektu. • •Charakteristika cílů: Øpopis výstupu, který má být vytvořen; Øočekávaný časový rámec dosažení výstupu; Øměřítka, podle kterých se bude cíl považován za splněný; Øpodmínky, zpřesňují informace o způsobu splnění. • PedF, katedra geografie 82 Plánujeme projekt 2) * Naplánovat JAK vzniknou jednotlivé výstupy z plánu CO * * Tj. jaké činnosti a v jaké logické posloupnosti vytvoří produkty projektu. * Do postupu nezanášet hledisko času či disponibility zdrojů!! * Není-li vzor: ODZADU! PedF, katedra geografie 83 Projektový graf - příklad PedF, katedra geografie 84 Plánujeme projekt 3) * Naplánovat, S KÝM se dílčích cílů a celkového cíle dosáhne. * Tj. v jakých strukturách bude projekt organizován. * Jaké zdroje budeme potřebovat. * A jak tyto zdroje obsadíme lidmi. PedF, katedra geografie 85 Organizační struktury * * Útvarové (odbory městského úřadu) – horizontální. • • * Věcné (týmový aspekt, určeno pro projekt napříč odbory) – vertikální. PedF, katedra geografie 86 externí subjekt PedF, katedra geografie 87 Pozice na úrovni města Vedení projektu Řešitelský tým Pracovní tým Řídící komise - pracovníci odborů, oddělení - externí osoby - zástupci partnera, sponzora - manažer projektu - administrátor - ekonomka, účetní - statutární zástupce - vedoucí odboru - manažer projektu - pracovníci odborů, oddělení - pracovníci zřízených organizací PedF, katedra geografie 88 Další kroky plánování * víme CO * víme JAK * víme S KÝM KDY znamená určit: * datum zahájení činnosti * datum ukončení činnosti PedF, katedra geografie 89 Harmonogram * Rozvržením aktivit projektu do časové řady vznikne harmonogram projektu (časový plán). * Dostatečnou pozornost věnujte propočtu délky trvání projektu (mnohé administrativní úkony trvají déle, než by se mohlo na první pohled zdát). * Na harmonogram posléze navazuje konstrukce finančního plánu a rozpočtu projektu. * Protože projekty ze své podstaty zahrnují určité riziko, je dobré s ním počítat a naplánovat rezervy časové a finanční. PedF, katedra geografie 90 Síťové grafy (hranově nebo uzlově definované) Příklad KDY: Ganttův graf Příklad KDY: Ganttův graf Klíčová aktivita/rok (2010) I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII. Výběr a analýza témat vhodných ke komplexnímu zpracování Odborné přírodovědné zpracovávání šesti témat Didaktické a metodické zpracovávání přírodovědných témat Recenzování učebních textů k tématům Pilotní ověřování na partnerských školách Zpracování připomínek recenzenta učitelů partnerských škol Tutorovaný e-learningový kurz a jeho aktivní provozování Návrh, zpracování a spravování webových stránek projektu Vybavení mobilní laboratoře Provedení kurzů a workshopů Zpracování souborného učebního textu Překlad učebního textu vybraného tématu do anglického jazyka Zpracování příručního anglicko-českého slovníku Tvorba interaktivního a multimediálního textu Organizace závěrečné odborné konference Tvorba harmonogramu * Nerealistické odhady = hrob projektu! * Časové rezervy jednotlivých kroků. * Buffer časových rezerv na konci projektu. * Započítání disponibility pracovníků ŘT, PT i ostatních zdrojů. * Milníky nebo prémie za zkrácení? PedF, katedra geografie 94 Plánujeme projekt 5) * Stanovit ZA KOLIK se projekt zrealizuje * čld - člověkoden * člm - člověkoměsíc * člr - člověkorok * * odhady pracnosti ilust_penize_denik-galerie PedF, katedra geografie 95 Odhady kapacit * 2 cesty jak odhadovat kapacity : • * Zhora dolů * analogie * delfská věštírna * * Z dola nahoru * vysčítáváním na základě metrik a výkazů práce, shromážděných na předchozích projektech. PedF, katedra geografie 96 Co je to fundraising? * Komplexní systematická činnost, jejímž cílem je zajistit pro organizaci finanční či jiné prostředky k financování jejich veřejně prospěšných aktivit (jde nejen o projekty, ale i provoz). • •Proč systematická? * Úspěšně získávat prostředky lze jen v případě, když budeme: •náležitě připraveni, •soustavně vyhodnocovat reálný stav našich činností, •soustavně sledovat vnější prostředí a přizpůsobovat se mu, •kontrolovat a pravidelně vyhodnocovat fund. aktivity, • učit se z našich chyb a zlepšovat se. PedF, katedra geografie 97 Možnosti fundraisingu * SPONZORING = poskytování finanční podpory výměnou za propagaci sponzora v souvislosti s vlastní činností. * * DAR = hmotné či nehmotné statky poskytnuté jednostranně bez protihodnoty. * * VÍCEZDROJOVÉ FINANCOVÁNÍ = způsob financování rozložením závislosti na více zdrojích a subjektech. * * MECENÁŠSTVÍ = téměř výhradní podpora umění individuálními dárci za účelem zajištění svobodné tvorby umělce. PedF, katedra geografie 98 Rozpočet projektu * Základem je co nejpodrobněji zpracovaný rozpočet projektu. * Nutnost rozdělení nákladů na uznatelné a neuznatelné dle podmínek programu. * DPH – uznatelný náklad pro neplátce (nemožnost odpočtu daně na vstupu). * Nutno přihlížet na potřebnost (oprávněnost) nákladů vzhledem k výstupům projektu (někdy je určení jednodušší, někdy komplikovanější). PedF, katedra geografie 99 Uznatelné x neuznatelné náklady * Uznatelné náklady „lze uplatňovat“ nejdříve od doby registrace projektu (za předpokladu, že tyto náklady byly prokazatelně proplaceny konečným příjemcem). Výjimka se vztahuje na náklady k projektové dokumentaci. * * Dle typu projektů (investiční, neinvestiční) jsou některé druhy nákladů omezovány (limit X % z celkových nebo uznatelných nákladů projektu). * * Neuznatelné náklady nejsou podporovány (např. DPH u plátců, pokuty a penále, nákup osobních vozů, náklady na opravu a údržbu strojů a zařízení, ostatní daně a správní poplatky, úroky z úvěru). PedF, katedra geografie 100 Specifika jednotlivých programů * Každý dotační titul má svá finanční specifika, kterými se musíme řídit nebo nám mohou pomoci. * * Patří mezi ně – např.: * min. a max. výše celkových uznatelných nákladů, * množství peněz alokovaných na výzvu (-> kalkulace naší „šance“), * % podpory z různých zdrojů (liší se dle typu žadatelů). PedF, katedra geografie 101 Vícezdrojový charakter financování PedF, katedra geografie 102 Postup plánování •1) Nejprve je nutné mít vypracován plán CO, vytvořen projektový graf (plán JAK) a plán S KÝM. •2) Hrubý odhad délek trvání jednotlivých činností (tj. etap, kroků, úkonů). •3) Pak odhadovat spotřeby práce v člověkodnech nebo člověkoměsících. 4) Tento postup je potřebné iterativně opakovat ve vazbě na již vytvářený projektový tým a dostupnost klíčových zdrojů. 5) Zohledňovat požadavky top managementu a zákazníka na trojimperativ projektu. 6) Finální produkt vzniká jako kompromis mezi optimálním a možným. PedF, katedra geografie 103 • •Projektové řízení v praxi aneb •krátký návod jak připravit projekt. PedF, katedra geografie Biotechnologický inkubátor Obecný projektový cyklus * Konceptuální návrh * * Definice projektu * * Produkce * * Operační období * * Vyřazení projektu PedF, katedra geografie 105 Konceptuální návrh * Formulace základních záměrů, hodnocení přínosů a dopadů realizace projektu, odhady nákladů a času potřebného na vlastní realizaci, předběžná analýza rizik. • * Příprava projektu. * Proč projekt realizovat? * Co chceme projektem dosáhnout? * • •Výstup => Projektový záměr PedF, katedra geografie 106 Konceptuální návrh – přípravná fáze * Příprava projektu. * Proč projekt realizovat? * Co chceme projektem dosáhnout? * Jakým způsobem bude výstupů a výsledků projektu dosaženo? * * Informace o dotacích. * Získání dostatečného množství informací (podmínky programu, text výzvy, hodnotící tabulka). * Seznámení se s programovými dokumenty (operační program, prováděcí dokument, výzva, příručka pro žadatele a příručka pro uživatele) * Prostudovat hodnotící tabulku! PedF, katedra geografie 107 * Předběžné zjištění/ověření přijatelnosti žadatele. * * Konzultace projektového záměru. * * Akceptace podmínek čerpání dotace (povinnost archivovat dokumentaci, respektování zásad výběrových řízení, podrobit se kontrolám celé řady oprávněných orgánů a institucí, atd.). * * Předběžná představa o zajištění finančního krytí projektu. PedF, katedra geografie 108 Projektový záměr * ...“záměr“ znamená popis produktu projektu, jeho znaky a jak se mají tyto znaky měřit nebo posuzovat. (ISO 21 500) * * Převedení požadavků zákazníka a ostatních zainteresovaných stran na činnosti, které se mají provádět pro dosažení cílů projektu a pro organizování těchto činností. * * Záměr rozpracovává strategii, součástí dokumentu záměru projektu jsou cíle a způsob jejich dosažení, určené ve strategii. PedF, katedra geografie 109 Projektový záměr * Soulad projektového záměru se zvoleným dotačním programem. * Cílové skupiny. * Lokalizace projektu. * Předběžné zhodnocení projektového záměru dle hodnotící tabulky. * Analyzovat vstupní podmínky a obhájit výsledky a výstupy projektu. * Udržitelnost projektu a naplnění závazných a monitorovacích ukazatelů. PedF, katedra geografie 110 Zadání pro Vás 1.Ředitel školy Vám dal za úkol inovovat výuku zeměpisu. 2. 2.Vytvořte projekt formou projektového záměru, kde budete řešit zlepšení výuky. 3. 3.Pro plánování použijte tuto prezentaci, připravený formulář a své znalosti. * PedF, katedra geografie 111 Desatero úspěšného žadatele * Definování projektu * Konzultace projektu * Posouzení svých možností * Výběr zpracovatele * Začít včas * Kontrola zpracovatele * Dodržovat pravidla pro předkládání žádostí * Finanční krytí projektu * Výběr dodavatele * Udržitelnost • •Rada na závěr – konzultovat, konzultovat, konzultovat ! PedF, katedra geografie 112 Krok 7: Implementace SP * Měřitelnost úspěšnosti realizace dílčích aktivit a projektů. * Kvalitní projektový management a projektové řízení. * Měřitelnost účinku plánu. * Hodnocení a analýza. PedF, katedra geografie 113 Schvalování * Vypracovaný strategický plán je schvalován jako „program rozvoje“ v souladu se zákonem o obcích č. 128/2000 Sb. § 84 odst 2, písm. a) * Strategický plán obce schvaluje zastupitelstvo obce, strategický plán svazku obcí by měl být schválen jak na jednání Valné hromady svazku nebo zastupitelstvy všech zúčastněných obcí. * * Schvaluje se dokument jako celek, nikoli jeho dílčí části! * * Materiál, který bude předmětem schvalování, by měl vycházet z předloženého textu a měl by být upraven a opraven na základě veřejné diskuze v pracovních skupinách a následně v řídící skupině. PedF, katedra geografie 114 Realizace * Úspěšná realizace projektů vždy vyžaduje značné finanční prostředky, které pro ně musí být získány a správně alokovány (včetně časového určení). Projekty nekryté finančními zdroji by se v akčním plánu vůbec neměly objevit. * Do akčního plánu je třeba zařazovat jen ty aktivity, pro něž je jasně stanoven způsob a zdroje financování a garant realizace. * * Garant realizace aktivity (projektu) by měl vyhovovat následujícím hlediskům: * zná výsledky, kterých se má aktivitou dosáhnout, * přijímá odpovědnost za danou aktivitu a její výsledky, * zná časový horizont, do kterého se má aktivita dokončit, * prokazuje svou angažovanost pro dosažení očekávaných výsledků. PedF, katedra geografie 115 KROK 8: Monitoring a aktualizace * Důležitým postupovým krokem pro realizaci SP rozvoje obce je vytvoření Komise pro realizaci SP. * Pozor! Nejde o komisi ve smyslu zák. č. 128/2000 Sb. o obcích. * Členy Komise by měli být: * zástupci voleného managementu (zastupitelstva, rady), * zástupci profesionálního managementu (městského či obecního úřadu), * představitelé podnikatelské sféry, * představitelé profesních komor (hospodářské komory, agrární komory aj.) * pro město významných kulturních a vzdělávacích institucí, * NNO, případně další osoby, které mohou k realizaci strategického plánu významně přispět. PedF, katedra geografie 116 * Komise se schází zpravidla 2–4x ročně. Zprávy o postupu realizace SP by měla zastupitelstvu předkládat 2x ročně. * V pololetí předkládá Komise pro realizaci SP zastupitelstvu Informační zprávu (lze ji po dohodě zastupitelstva předkládat pouze Radě). * * Na závěr roku (avšak před schválením městského rozpočtu na další rok) předkládá Komise pro realizaci SP zastupitelstvu Souhrnnou zprávu, která vedle bilance dosažených výsledků při realizaci SP musí obsahovat i návrhovou část – jak postupovat dále, příp. jaké změny v postupu jsou pro další rok potřebné. * * Vhodné měsíce pro předkládání zpráv jsou duben a říjen. * * Komise pro strategický rozvoj PedF, katedra geografie 117 Komise pro strategický rozvoj KSR SOUKROMÝ SEKTOR VEŘEJNÁ SPRÁVA INSTITUCE Princip “partnerství” PedF, katedra geografie 118 Role Komise pro strategický rozvoj * Řízení procesu strategického plánování. * Rozhodování o kritických oblastech. * Tvorba a přijetí akčních plánů. * Určení priorit mezi cíli plánu. * Doporučení k řízení realizace plánu. * Představení SP městskému zastupitelstvu. * Invence, partnerství. PedF, katedra geografie 119 Monitoring * * Podmínkou kvalitně zpracovaného monitoringu je dobré stanovení monitorovacích ukazatelů. * * Ukazatele by měly být stanoveny tak, aby umožnily hodnotit počáteční stav, konečný stav a měl by být jasně identifikovatelný zdroj informací využitý pro hodnocení v jednotlivých fázích zpracování a užívání strategického plánu. PedF, katedra geografie 120 Monitoring – indikátory * Typy indikátorů sledování: * * Indikátory vstupů představují vynaložené finanční prostředky na projekt. Př. otázka: Kolik to bude stát? * Indikátory výstupů jsou podpořené aktivity projektu. – Př. otázka: Co projekt podpoří? * Indikátory výsledků vyjadřují přímé a okamžité účinky podpory. Př. otázka: Čeho bude dosaženo? * Indikátory dopadů sledují dlouhodobější pozitivní následky podpory udržitelnost toho, čeho bylo v projektu dosaženo. PedF, katedra geografie 121 * Typy indikátorů sledování: * – PedF, katedra geografie 122 Aktualizace * Strategický plán není nehybný rigidní dokument! * Je vhodné strategický plán chápat jako otevřený dokument a pravidelně se vracet k jeho textu. * Účelem aktualizace je upřesňovat, případně doplňovat, strategická rozhodnutí, která jsou v plánu uvedena. * Aktualizace by měla být podle rozsahu strategického plánu a rozsahu předpokládaných změn prováděna pravidelně každý rok nebo každý druhý rok. Tuto inovaci, obnovu a aktualizaci provádí již pouze zastupitelstvo nebo ten orgán, který strategický plán schvaloval. * Aktualizaci strategického plánu musí zajistit jeho zadavatelé! PedF, katedra geografie 123 Propagace SP PedF, katedra geografie 124 PedF, katedra geografie 125 Komunitní plánování • * Metoda, prostřednictvím níž plánujeme rozvoj služeb na daném území pro určité skupiny znevýhodněných osob v určitém čase. * * Přístup – říká co, a proces – říká jak, pracovat s komunitou v daném místě při řešení jejích potřeb. Komunitní plánování má konkrétní výstupy, v jasně omezeném čase s konkrétními účastníky. Za jeho přípravu odpovídají manažeři, kteří plán vytváří, za jeho implementaci pak celé komunita společně. * * Výstup – Komunitní plán - např. Komunitní plán sociálních služeb. * * Důležitá je spolupráce všech místních aktérů! PedF, katedra geografie 126 Školní vzdělávací program * Dokument, který si každá základní a střední škola v ČR vytváří, aby realizovala požadavky rámcového vzdělávacího programu (RVP) pro daný obor vzdělávání. * Legislativně je zakotven v zákoně číslo 561/2004 Sb. (školský zákon). * Učitelé mohou: * profilovat svoji školu a tím ji odlišit od jiných škol, * formulovat vlastní představy o podobě vzdělávání na své škole, * odbourat zbytečné duplicity v obsahu učiva, * lépe spolupracovat při mezioborovém vzdělávání, * posílit týmového ducha pedagogického sboru, * učit kreativně. * Žáci: * si mohou vybrat školu, která nejlépe vyhovuje jejich požadavkům, * se budou vzdělávat efektivněji. * PedF, katedra geografie 127 Školní vzdělávací program – struktura I. * Identifikační údaje * Název ŠVP * Předkladatel * Zřizovatel * Platnost dokumentu od * * Charakteristika školy * Úplnost a velikost školy * Vybavení školy (materiální, prostorové, technické, hygienické) * Charakteristika pedagogického sboru (velikost sboru, odborná kvalifikovanost) * Dlouhodobé projekty, mezinárodní spolupráce * Spolupráce s rodiči žáků a jinými subjekty • PedF, katedra geografie 128 Školní vzdělávací program – struktura II. * * Charakteristika ŠVP * Zaměření školy * Výchovné a vzdělávací strategie * Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných * Začlenění průřezových témat * * Učební plán * Tabulace učebního plánu * Poznámky k učebnímu plánu – PedF, katedra geografie 129 Školní vzdělávací program – struktura III. * * Učební osnovy * Název vyučovacího předmětu * Charakteristika vyučovacího předmětu * Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu * * Hodnocení žáků a autoevaluace školy * Pravidla pro hodnocení žáků * Autoevaluace školy Zajímavé odkazy 1. 1.http://portal.gov.cz/wps/portal – Portál veřejné správy. 2. 2.www.uur.cz – Ústav územního rozvoje. 3. 3.www.nszm.cz – Národní síť zdravých měst ČR. 4. 4.www.komunitniplanovani.com 5. 5.http://www.databaze-strategie.cz/ – databáze strategií. 6. 6.http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani. 7. PedF, katedra geografie 130