Didaktika přírodopisu 2 Přednáška Úvodní informace Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU Předběžné rozvržení přednášek pro jarní semestr ¡Výuka od 21.2. do 16.5.2017 ¡Út 15:45-16:30 učebna 2 ¡Celkem 13 přednášek ¡Počet kreditů: 3 ¡ ¡ ¡ Ukončení předmětu ¡zkouška ¡počet kreditů: 3 ¡ ¡Podmínky pro ukončení •semestrální úkol – plakát na vybrané botanické téma •Zapisování k tématům přes IS od 22.2. 18:00 do 31.3.2017 •písemný test (je třeba získat 75 % - 30 bodů ze 40) •pro zapsání na termín testu je třeba mít zapsán zápočet ze semináře •ústní pohovor nad materiály ze semináře (2. část receptáře začínajícího učitele) • ¡ ¡ I. Semestrální úkol – výukový plakát na téma vybrané čeledi 1.Volba čeledi 2.Osnova plakátu: §název čeledi česky (latinsky) §zařazení do systému (říše, podříše, oddělení, třída) §modelový organismus na kterém budu vysvětlovat charakteristiku čeledi (viz před. Did. Př 1) §v případě, že má rod modelové rostliny více druhů – vymezíte rozlišovací znaky §charakteristika čeledi – zdroje: Hendrych, 1986; Novák & Skalický, 2008; Martonfi, 2007 § počet rodů v ČR: §pokud jich bude do 20 – vypsat: česky (latinsky) - Kubát & al. [eds.] (2002) §pokud jich bude více, uvést 20 nejznámějších I. Semestrální úkol – výukový plakát na téma vybrané čeledi §květní vzorec §květní diagram §barevné obrázky (min.10;inspirace - Deyl & Hísek, 2003 ) §použitá literatura (nepracujte s Wikipedií !!!) ¡ •Použitý formát - A1 •Odevzdáte k zápočtu Semestrální úkol – co je to „modelový organismus“ •„modelový organismus“ – obecně používaný pojem označující organismus, na kterém je zprostředkováno nové učivo • •Didakticky správnější jsou pojmy: didaktický typ a didaktický vzor • •DIDAKTICKÝ TYP = organizmus, který optimálně reprezentuje probíranou skupinu organizmů • •Požadavky na didaktický typ: • organismus je … ….dostatečně známý • ….dostatečně velký (uvádět skutečné velikosti) • …. dostupný v přírodě ČR • …. obecně se vyskytující • …. nechráněný x výjimky •Příklady didaktických typů: obojživelníci – skokan hnědý • plazi - ??? • ryby – kapr obecný • ptáci – holub • savci - ??? ¡ l Didaktický typ Didaktický příklad (vzor) l ryby – kapr obecný cejn, losos, úhoř l ptáci – holub kondor, sýkorka l dravci – káně lesní káně rousná l •DIDAKTICKÝ PŘÍKLAD (VZOR) = organizmus, který dokresluje rozmanitost probírané skupiny organizmů Zásady pro vypracování ¡Každý vypracuje výukový plakát na jiné téma ¡Je třeba pracovat s odbornou literaturou – viz dále ¡Veškeré použité texty a obrázky budou ocitovány ¡Pokud použijete vlastní fotografie, uvedete se jako autor Doporučená literatura ¡Deyl, Miloš & Hísek, Květoslav (2003): Naše květiny. 3. uprav. vyd., Praha: Academia, 690 s. ISBN 80-200-0940-X. ¡ ¡Hendrych, Radovan (1986): Systém a evoluce vyšších rostlin : učební přehled. 2. upr. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 499 s. ¡ ¡Kubát Karel, Hrouda Lubomír, Chrtek Jindřich jun., Kaplan Zdeněk, Kirschner Jan & Štěpánek Jan [eds.] (2002): Klíč ke květeně České republiky. 1. vyd., Praha : Academia, 928 s. ISBN 80-200-0836-5. ¡ ¡Martonfi, Pavol (2007): Systematika cievntaých rastlín. 3. vyd., Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 220 s. ISBN: 978-80-7097-694-4. ¡ ¡Novák, Jan & Skalický, Milan (2008): Botanika : cytologie, histologie, organologie a systematika. 1. vyd., Praha: Powerprint, 327 s. ISBN 9788090401112. ¡ ¡Rybka, Vlastik & Josková Jedličková Radka (2015): Ottova encyklopedie : Naše květena: vlhké louky 1. vyd., Praha: Ottovo nakladatelství, 551 s. ISBN 97880745144118. ¡ ¡ 1. ¡Mechorosty ¡Plavuně ¡Přesličky ¡Kapradiny ¡ ¡Borovicovité ¡Bukovité ¡Břízovité ¡Javorovité ¡ ¡ oPryskyřníkovité oHvozdíkovité oMerlíkovité oRdesnovité oBrukvovité oSlézovité oTlusticovité oRůžovité vlastní oMandloňovité oJabloňovité oBobovité ¡ ¡ ¡ ¡ oMiříkovité oMořenovité oBrutnákovité oLilkovité oKrtičníkovité oHluchavkovité oZvonkovité oHvězdnicovité o ¡Liliovité ¡Vstavačovité ¡Sítinovité ¡Šáchorovité ¡Lipnicovité o o ¡ ¡ •Volba čeledi Témata přednášek ¡Metody výuky přírodopisu ¡Prostředky výuky přírodopisu ¡Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu ¡Diagnostika vědomostí a dovedností žáků v přírodopisu ¡ ¡Přesah přírodopisného učiva do jiných předmětů ¡Výuka přírodopisu na různých typech ZŠ ¡Osobnost učitele přírodopisu a její další rozvíjení. Předběžné rozvržení přednášek pro jarní semestr ¡21.2 – úvodní přednáška ¡28.2. – výukové metody ¡7.3. – výukové metody ¡14.3. – výukové metody ¡21.3. – aktivizující výukové metody ¡28.3. – aktivizující výukové metody ¡4.4. – prostředky výuky ¡11.4. – prostředky výuky ¡18.4. – prostředky výuky ¡25.4. – diagnostická fáze vyučovacího procesu ¡2.5. – diagnostická fáze vyučovacího procesu ¡11.5. – didaktické zásady ¡18.5. – didaktické zásady ¡ Literatura na toto téma… ¡KALHOUS, Z., OBST, O. et al.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s.293-306. ISBN 80-7178-253-X ¡ ¡SKALKOVÁ J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-41821-7 ¡ ¡ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 288 s. ¡ ¡PODROUŽEK, Ladislav: Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. Vyd, Dobrá Voda u Pelhřimova: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 80-86473-45-7 ¡ ¡DVOŘÁK, František a kol.: Základy didaktiky biologie. Brno: UJEP, 1981, 194 s. ¡ ¡MAŇÁK,Josef a ŠVEC, Vlastimil: Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 220 s. ¡ Učitelská praxe 2 ¡Termín praxe: 6.3. – 12.5. ¡Nástup na praxi: 9.3.2017 v 7:45 (kancelář školy), případně dle domluvy s ředitelem i jindy ¡ Přihlašování na praxi: lcvičné školy – 20. 2. od 18:00 do 22. 2. 23:55 lškoly dle vlastního výběru – od 22. 2. do 28. 2. 2017 lOdůvodněné změny v zápisu: 1. 3. 2017 v kanceláři praxí (Petra Zetochová) Podmínky pro udělení zápočtu ¡řádně se přihlásit ke škole v IS ve stanoveném termínu ¡odevzdat formulář Hodnocení školy a provázejícího učitele ¡odevzdat formulář Hodnocení studenta provázejícím učitelem ¡ ¡Odevzdání přehledu výstupů Dr. Vodové (do 20.3. 2016) ¡Vykonání praxe na vybrané škole ¡Odevzdání deníku z praxe (do 31.6. 2016): v papírové podobě lHodnocení cvičného učitele lZáznamy ze 4 hospitací (do záznamového archu) lPřípravy na 10 hodin přírodopisu ¡Jednu přípravu lze použít pro více tříd, je třeba je uvést v záhlaví přípravy a pro každou třídu napsat samostatný závěr