Ateliér galerijní pedagogiky 1 Výběr projektu k Týdnu výtvarné kultury, téma Street art ZNAČENÍ (vaše shoda): jedno označení dvě označení tři označení čtyři označení pět označení Cílová skupina: senioři Název projektu: barevně vyznačte podle Vás nejlepší (název ještě případně zohledníme podle programu, nebo vymyslíme nový…) · Chovejte se slušně? / Nenasprejuješ, nezostreetartuješ, ne … · Objevit Ameriku · Vyjádři se! Aneb vzpomínáme. · Zkušenost – věc veřejná! · Neohrožení senioři v ulicích Cíl/motivace: vyznačila jsem cíle, na kterých se shodujete · Oboznámiť seniorov s tým čo je street art a s históriou street art cez teoretickú prednášku a prechádzku v teréne mesta. Následne si sami vyskúšajú kreatívnu činnosť. Seniori si tak rozšíria obzory, zistia že street art nie je len to škaredé, zlé a zakázané výtržníctvo, ale že sa na neho dá pozerať aj z inej strany, že má aj iné hodnoty, nad ktorými je dobré sa zamyslieť. · Cílem projektu je vytvořit se seniory kolektivní dílo či sérii prací, jejichž tvorbě bude předcházet přednáška a workshop, při nichž budou seznámení s fenoménem street art a jeho možnými technikami, umělci a historií. Hlavní motivací by mělo být zvelebení industriálního prostoru či jeho dočasné ozvláštnění s to nenásilným, ale výrazným způsobem. Přínos pro cílovou skupinu je rozšíření obzorů o současných výtvarných technikách a uvědomění, že umělecké dílo není záležitostí galerií a soukromých sbírek. Další důležitou součástí je rozšíření povědomí o umění v ulicích – street artu, na nějž mnoho obyvatel Brna reaguje negativně. · Útržky rozprav by byly zaznamenány na plátno a to ponecháno na místě, k němuž se váže. Např.: -„Tady bývaly potraviny, když jsem byla malá, chodila jsem sem mamince pro mléko.“ Marta 84- Nebo vyjádření se ke grafity. –„Je to ničení majetku!“ Petr 79- a vedle toho umístěné plátno s citátem nějakého sprejera např. –„Jde o můj niterní projev, dělám to rád.“ xxx 28 Hlavní cíl – vnesení osobní zkušenosti a prožitku na dané místo. Výstup – vyvěšená plátna s názory, vzpomínkami a zkušenostmi Přínos – přínos zejména pro kolemjdoucí – generační přesah; důchodci by tím mohli zjistit, že i s nimi se počítá a že si vážíme jejich prožitků a zkušeností · cílem projektu je přenést zkušenosti seniorů do veřejného prostoru prostřednictvím umění street artu, je škoda, že staří lidé mají za svá léta nahromaděných spoustu životních zkušeností a zážitků, ale ví o nich jen rodinní příslušníci (a někdy i oni ne), proto by se jejich prožitky mohly prostřednictvím street artu dostat k lidem, kteří už třeba nemají starší příbuzné. Senioři by přišli na to, že mohou být ostatním lidem – i třeba pomocí umění - stále užiteční - výstupem bude rozmístění děl seniorů po Brně (nejlépe místo, kde projde denně hodně lidí – například okolí hlavního nádraží, Galerie Myšina, …) - senioři se dozví, že se nejedná vždy o vandalství, když se umělec vyjádří k současnému dění uměleckým způsobem na legálních plochách · Cílem by mělo být oživení každodenního, někdy jednotvárného, života důchodců, přinést jim něco nového, nové zážitky - Pokud by se tvořilo například na plátna nebo rozměrné desky, výstupem by mohla být také výstava v rámci TVK - Zároveň by mě projekt vtáhnout důchodce k mladším generacím a alespoň na chvíli smazat věkovou propast mezi nimi (věřím, že na sprejující osmdesátiletou babičku by se přišel podívat nejeden vnuk) - Z výsledných děl by mohla být sestavena výstava, probíhající během TVK Stručná anotace: barevně vyznačte nápady/věty, které Vám připadají důležité, realizovatelné a vhodné · Na začiatku by sme si pripravili prednášku o street arte v domove seniorov . Šlo by o prierez, základné informácie s fotografiami ukážok prací, videami. Následne diskusia so seniormi. ( otázky - napr. Čo si myslia o street art?..Či by s nami do toho projektu šli?) Následne by sme seniorom priblížili ďalšie časti projektu. S tými, ktorí ,by boli ochotní zúčastniť sa projektu, dohodli by sme sa na konkrétny deň, kedy by prebehla komentovaná prehliadka. Počas prehliadky by mohli seniori premýšľať nad konkrétnym miestom v Brne a ich spomienkami naň. Či majú také miesto, na ktoré keď si spomenú, vybaví sa im zážitok spojený s ním. Posledná časť – praktická – neviem presne kde by sa mohla odohrať ( či priamo v areáli domova, niekde na ulici, v opustenej budove? …) Čo sa týka tvorby, viac by sa mi páčilo tvoriť niečo na štýl Tima. Nie graffity, ale skôr niečo konkrétnejšie, cez básne, nejaké ich spomienky na určité miesto – spracovať do básne? Neviem ešte presne ... · Součástí projektu je úvodní přednáška, v níž cílové skupině představíme prostor Malé Ameriky a pokusíme se v nich vzbudit vzpomínky na tento prostor. Veškeré poznámky zaznamenáme, budou se hodit při realizaci. Pokud nebudou mít vzpomínky na Malou Ameriku či její okolí, pokusíme se je zainteresovat do aktuálního tématu, kterým je brněnské nádraží a jeho přestavba. Cílem není vzbudit horlivou a, pravděpodobně, velmi kritickou diskuzi, ale spíše navození nostalgického pocitu. Za diskuzí, při níž budeme promítat fotky z nádražních prostor a prostor Malé Ameriky, bychom volně navázali na téma street art. Je třeba dbát na výběr obrazové přílohy – důchodci by si měli prohlédnout i tu běžnou stránku tohoto fenoménu, čímž je tzv. tagování po zdech, vlacích, oknech apod. Následně by byly tyto fotografie doplněny o varianty street artu, který naopak ulice měst podpořit, rozzářil apod., ať už v zahraničí či v Brně. Během první dílny, která by následovala po přednášce, si důchodci vyzkouší tradiční techniku street artu – sprej (na plátno či překližku). Předem připravenými šablonami a nálepkami budou moci své kolektivní dílo doplnit. Při dalším setkání bychom je vzali na prcházku podél tzv. legálu, aby se blíže podívali na techniku. Jejich připomínky a poznámky budeme opět zapisovat. Po procházce bude následovat poslední krátká diskuze o tom, jaké téma by je nejvíce lákalo zvěčnit na stěny budovy a jaký příběh by tím chtěli vyprávět. Zda svůj nebo historii stavby. Poslední setkání už by probíhalo v prostorách Malé Ameriky, kde by byla předchystána velká plátna „imitující zdi“. Důchodci by si po nasazení gumových rukavic, případně zástěr a respirátotů vybrali z výtvarných prostředků, které budou k dispozici a po domluvě či rozvržení plátna by začali tvořit. V průběhu dne by byla hala volně přístupna veřejnosti (případně tisku) a tím pádem by se z účinkujících stali skuteční street artoví umělci, které při tvorbě také sleduje veřejnost. Vzniklá díla by byla vystavena po prostorách Malé Ameriky, případně na vlakovém nádraží podle domluvy s magistrátem. Cílem projektu Objev Ameriku je zapojení třetí generace do aktuální tvorby a objevení street artu jakožto vyjadřovacího prostředku, způsobu výpovědi o generaci. Návstěvníci by naopak spatřili prarodiče v nezvyklé situaci i oděvu, což by mohlo zajistit velkou návštěvnost akce. · Důchodci by celou dobu nevěděli, o co nakonec půjde. Projekt by jim byl představen například jako Brno tenkrát/Brno dnes, přičemž by si mysleli, že jde o pouhé rozpravy a předávání vzpomínek. Mimo jejich osobní vzpomínky bychom je ještě směřovali ke grafity, co si o něm myslí atd., některé jejich výroky by byly poznamenány. Tyto poznámky by byly námi (popřípadě sprejery), přepsány na velká plátna, která by se následně zavěsila na zeď místa, k němuž se vztahují. · První část by tvořila přednáška v domově důchodců, kdybychom seniorům prostřednictvím prezentace objasnili téma street artu a představili jim současné tvůrce tohoto druhu umění. Potom bychom se zeptali, koho tento typ umění zaujal a jelikož mnoho lidí/seniorů má problém s tím, že si může myslet, že neumí malovat, navrhli bychom jim, že by mohli své zkušenosti, příběhy ze svého mládí, či jiné sdělení, které by chtěli jiným lidem předat, psát na kartony (případně plátna), které by se v konečné fázi rozmístily po Brně, aby oživily každodenní stereotyp chodců + aby se zkušenosti seniorů tímto způsobem dostaly třeba i k mladším generacím. 2. část by tvořila dílna v prostorách domova důchodců, aby mohli své sdělení v pohodlí vytvořit. V konečné fázi bychom se seniory vyšli do ulic Brna, kde bychom díla vystavili a kdyby senioři měli zájem, mohli by s námi na místě chvíli počkat na rekce procházejících lidí. · Přednáška: v přednášce by byla letmo představena historie street artu, shrnula by jeho dnešní podobu, představila známé brněnské autory Dílna/tvorba: v dílně by důchodci dostali k dispozici níže vyčtený materiál, ke kterému by jim bylo v krátkosti řečeno několik slov, a následně by dostali volnou ruku Komentovaná prohlídka: prohlídka by navazovala na přednášku, prošla by se díla již představených brněnských autorů Místo/a konání: vybereme podle programu, můžete vyznačit, co se vám nejvíce zamlouvá, případně připsat další · Prvá časť – teoretická prednáška, premietanie obrázkov, videíí street art – Domov pro seniori Podpěrova ( ak by sa prihlásila skupina senirovo cez brožúru k TVK tak zorganizovať túto prednášku pre nich niekde inde) Druhá časť – pešia prechádzka po Brne – ukázať zaujimavé miesta kde sa môžeme stretnúť so street art – Timove básne, atď... Tretia časť – praktická – kde?? · V budově Malé Ameriky během Týdnu výtvarné kultury, předcházet budou přednášky v domově důchodců a procházka např. Bohunickými ulicemi (území Tima). · Vybrané části Brna (např. podle místa, k němuž se váže nejvíc vzpomínek) · Přednáška – domov důchodců. Dílna – domov důchodců. Například Galerie Myšina – denně jí projde hodně lidí různých generací (avšak nejčastěji mladí lidé). · Ve starých prostorech Českých drah, pokud by se to povedlo domluvit - na dvoře Pedagogické fakulty - ve veřejném prostoru, například na náměstí, kde by měli důchodci kontakt s kolemjdoucími Délka trvání: upřesníme · Prvá časť – prednáška – cca. 60 minút Druhá časť – komentovaná prechádzka mestom – cca 60.min. Tretia časť- praktická – cca. 60 min. · První část zabere zhruba 3 hodiny plus zpracování informací z přednášky a fotodokumentace. Druhá část by neměla trvat déle než dvě hodiny z důvodu únavy apod.. Třetí část, tedy tvorba samotná, by měla probíhat v odpoledních hodinách. Na místě však musí být zajištěny toalety a občerstvení, případně relaxační zóna pro důchodce. · Promluvy s důchodci/procházky – základem by byly rozhovory s důchodci, ty by podle jejich stavu a schopností, probíhaly buď přímo v předem vybraném místě, nebo v domově například pouze u mapy. cca 60 – 180 minut (s jedním důchodcem) Naše realizace, zachycení výroků na plátna- cca 120 minut Rozmístění pláten na místa, k nimž se vztahují cca 30 minut · Prezentace – 1 hodina. Dílna – 2 hodiny. Umístění do veřejného prostoru – maximálně 2 hodiny (musí se počítat však s poskytnutím židlí pro seniory během pozorování reakcí okolí). · Přednáška: 30 minut za předpokladu, že budou mít důchodci možnost si sednout Dílna/tvorba: 60 minut s dostatečnou rezervou po uplynutí tohoto času pro případ, že by se do toho důchodci ponořili natolik, že by si to chtěli protáhnout Komentovaná prohlídka: zde nejsem schopna odhadnout čas, snad 60 minut, záleží na místech, která by se měla projít, na obsahu prohlídky a délce komentářů Materiál: upřesníme podle programu · dataprojektor na přednášku, spreje, farby, šablóny, rezáky, štetce, pásky · Plechovky spreje, latex, štětce, tvrdé papíry na šablony, řezáky na papír, nůžky, latexové rukavice, houbičky na nanášení barvy, velké fotografie (záznamy ze setkání, z procházky apod., předem upravené fotografie vytištěné na tapetovacím papíře) · Napnutá bílá plátna, tagovací fixy nebo plochý štětec a černá barva, hřebíky, kladivo · prezentace (internetové připojení), kartony/plátna, barvy (akrylové, tempery), štětce · Plátna, desky…, igelitové pláštěnky, návleky na boty, igelity na podložení pláten, starý nábytek, židle, něco co by si mohli důchodci následně odnést do domova jako připomínku, vybavit tím společenskou místnost, knihovnu, vstupní halu…, spreje, barvy v plechovkách, fixy, odstřižky filcu, textilu, lepidlo, šablony, štětce na delších tyčích Další nápady, poznámky: vyznačte, co se vám zamlouvá · Vymezení prostoru – např. zaznamenání cesty kudy chodili každý den do práce; pomocí kříd, provázků, krepáků,… · Zvětšení jejich starých fotografií (ideálně do rozměrů podle skutečnosti) a umístění na místo, které zachycovaly. · Práce s důchodci a jejich fotografiemi. Přefocení fotky na stejném místě; důchodce by držel fotografii tak, aby navazovala na reálný prostor, to celé by se vyfotilo (vznikla by tak fotka ve fotce). Výstupem by byla výstava. · Jak to bylo tenkrát – vznik dokumentárního filmu o industriálních prostorech Brna, důchodci, kteří zde dříve pracovali, by prováděli a komentovali. · Projekt by mohl být opakován pro brněnské seniory v TVK, avšak by přednáška a dílna probíhala v prostorách školy.