Ontogenetický vývoj dělíme na období: A. prenatální – 1) zárodečné 2) plodové B. perinatální (od 26. týdne vývoje do 4. týdne po porodu) C. postnatální — 1. novorozenecké — 2. kojenecké — 3. batole — 4. předškolní věk — 5. mladší školní věk — 6. starší školní věk — 7. období dorostového věku — 8. období plné dospělosti (18-30 let) — 9. období mladého věku (30-45 let) — 10. období středního věku (45-60 let) — 11. období stárnutí (60-75 let) — 12. období starého věku (75-90 let) — 13. období stařecké (nad 90 let) kojenecké období - do konce 1. roku • 75 cm, 10 kg • potrava - mateř. mléko, Sunar • od 4. měsíce přidání rozmix. vybraných potravin • intenzivní růst, psychický i fyzický vývoj. • Vrozené reflexní pohybů, vývoj vzpřimování, uchopování a lokomoce • citlivé reakce na změny prostředí (pláč) • konec 1. roku: 3 – 5 slov (máma, táta) batolecí období - od konce 1. do 3. roku • vývoj motoriky - stání, sezení, vývoj chůze, běhu a manipulace s předměty • od jednoho roku dítě kutálí míčem a hází, před hodem a skokem se vždy zastaví • rozvoj smyslového vnímání a řeči, prořezávání zubů • neuropsychický vývoj, hygienické a společenské návyky • 2. rok – 200 slov „ne“, věty 2 – 3 slova, „co je to?“ • 3. rok: značné rozšíření (až 1000 slov, otázka „proč?“, krátká básnička, „já“ předškolní věk - konec 3.-6. rok • rozvoj společenského chování • rozvoj CNS i vegetativních funkcí • změna těles. proporcí, prořezávání trvalého chrupu • důležité pohybové aktivity a hry • dítě ve čtyřech letech dokáže spojit běh se skokem mladší školní věk konec 6. roku - 12 rok • první rysy nadání, rozvoj pohyb. dovedností, učení, paměti • začlenění do kolektivu • V šesti letech teprve dítě dokáže spojit chytání a házení, touha po společnosti, hra s tvořivými prvky a s pravidly • V šesti prudký rozvoj slovní zásoby, opakuje básničky, delší a složitější věty Sociální vývoj – důležitý dětský kolektiv, probíhá socializace • v osmi létech děti již dokáží organizovaně spolupracovat při hře, začínají se objevovat značné rozdíly ve výkonnosti jedinců vlivem odlišného působení vnějšího prostředí a rozvoje individuálních vloh • období 8 – 12 let se popisuje jako zlatý věk motorického učení. starší školní věk = dospívání 12. - 15. rok • vliv puberty (= maturace, zrání) • morfologické, fyziologické i psychické změny - zvýšená produkce hormonů • dívky - menstruace • chlapci - změna hlasu (= mutace) • první poluce, onanie (= sebeukájení) • psychosexuální dospívání • citové vztahy • k opačnému • pohlaví adolescence - 15. - 18. rok • fyz. i psych. dozrávání, ukončen růst do výšky • dochází k duševnímu dospívání, tvoří se mravní hodnoty • vzniká harmonická psychická struktura, ale stále citová rozkolísanost, pohyby jsou plynulejší, koordinovanější, vystupování jistější a estetičtější • od šestnácti let - vrchol motorické aktivity. dospělost 21. - 30. rok Ve dvaceti letech je člověk na vrcholu své tělesné motoriky, i když se dále rozvíjí pohybové schopnosti, objevují se obrovské rozdíly mezi trénovanými a netrénovanými jedinci, ženy mají nižší sportovní výkonnost než muži, jen v ohebnosti jsou výrazně lepší. • dokončen růst těla a nervové soustavy • největší fyz. a psych. aktivita • vznik nové generace