KURIKULUM PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ (PLÁNOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍ PRÁCE) Zora Syslová OBSAH 1.Dynamika skupiny. 2.Projektování, projektová výuka, integrovaná tematická výuka. 3.Formulování cílů a propojení s obsahem vzdělávání. 4.Vzdělávací strategie. 5.Realizace projektu. 6.Hodnocení projektu. 3. FORMULOVÁNÍ CÍLŮ A PROPOJENÍ S OBSAHEM VZDĚLÁVÁNÍ. ¢Porovnání cílových kategorií Kurikula podpory zdraví a Rámcového vzdělávacího programu. ¢ • •Rámcové cíle: •Rozvoj dítěte, •jeho učení a poznání •Osvojení hodnot •Získání osobnostních postojů •Klíčové kompetence: •kompetence k učení •kompetence k řešení problémů •kompetence komunikativní •kompetence sociální a personální •kompetence činnostní a občanské • •Dílčí výstupy (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje) v oblastech: •Biologické •Psychologické •Interpersonální •Sociálně-kulturní •Environmentální •Dílčí cíle v oblastech: • •Biologické •Psychologické •Interpersonální •Sociálně-kulturní •Environmentální •formulované jako záměry •v úrovni obecné •Vzdělávací cíle •v úrovni oblastní •formulované jako výstupy Kompetence podpory zdraví u dítěte na konci předškolního období - cílová kompetence dítěte ke klíčové kompetenci 3: 3 / 5 K PROBLÉMŮM PŘISTUPUJE AKTIVNĚ, ORGANIZUJE SVÉ ČINNOSTI, NEČEKÁ, ŽE JEHO PROBLÉMY BUDE ŘEŠIT NĚKDO JINÝ. Jednotlivé dílčí cíle vzdělávání Ukazatele dosaženého vzdělání II.3 ►Mít a hájit svůj názor. ►Obhajuje svůj názor adekvátní formou. ►Nebojí se říci svůj názor. III.2 vDodržovat základní společenské normy komunikace. vDomlouvá se, vyjednává. vMluví srozumitelně, přiměřeně hlasitě... vNavazuje správnou formou kontakt s vrstevníky i s dospělými (oslovení, tykání, vykání...). vNeskáče do řeči, nechá domluvit. vOslovuje děti jejich křestním jménem. vPozdraví, rozloučí se. vPři mluvení se netočí zády. vSlušně požádá, poprosí, poděkuje. III.3 vChtít spolupracovat ve skupině a se skupinou. vNeprosazuje se na úkor druhého. vUmí přijmout úkol. vVyvíjí snahu o dokončení společného úkolu. V.4 nAktivně hledat řešení. nOdpadky po jiných uklízí takovým způsobem, aby neohrozilo svoje zdraví. nUpozorňuje dospělého na škodlivé chování a radí se s ním o možné nápravě nV různých situacích nabízí (vymýšlí) více řešení, diskutuje o nich. nVšímá si nepořádku kolem sebe • ¢Rozvoj osobnosti (kompetence) ¢Shodné cílové kategorie ¢KPZMŠ -Konkrétní -Zaměřený víc na zdraví -Integrované cílové kategorie ¢SHODY ¢ROZDÍLY POŽADAVKY RVP PV NA STANOVENÍ OBSAHU ¢Soubor klíčových kompetencí nabízí pedagogům poměrně jasnou představu, kam směřovat, oč usilovat. Slouží především k vymezení odpovídajícího vzdělávacího obsahu jako prostředku k jejich vytváření. ¢ DEFINICE OBSAHU ¢Obsah vzdělávání je jeden ze základních didaktických pojmů = náplň věcně konkretizovaného učebního cíle zpředmětněného v učivu (činnostech). ¢Obsah činností: ¢fakta, informace, poučky, vědecké poznatky (vzděláváním se stávají vědomostmi); ¢výkony, činnosti, operace, praktické aktivity technické, umělecké, vědecké (dokonalým zvládnutím se stávají dovednostmi); ¢složité poznávací procesy – procesy myšlení, pozornosti, vnímání atp. (postupným rozvíjením ve vzdělávacím procesu se z nich stávají intelektuální schopnosti); ¢poznatky, poučky, hodnoty (vzdělávacím a výchovným působením se mění v postoje). ¢ Obsah Kompetence OBSAH STANOVUJEME: 1.Podle teorie projektování (stanovíme problém). 2.V souladu s vývojovými specifiky vycházíme ze zkušeností, co dětí zajímá, co se kolem nich děje (situační a prožitkové učení). 3.Na základě diagnostiky (co je potřeba u dětí rozvíjet, co se jim nedaří). 4. ¢ Obsah Kompetence Situace Vzd. potřeby ¢Aby každá činnost nesměřovala k jiným poznatkům (informacím) propojujeme je nějakým společným tématem – integrujícím prvkem. ¢Na úrovni školy obecnější = INTEGROVANÉ BLOKY ¢Na úrovni třídy konkrétnější = TÉMATICKÉ ČÁSTI ¢ ¢Děti pak mají lépe možnost učit se v souvislostech. ¢V rámci toho, co se mají dovědět o našem světě (obsah) se mají rozvíjet tak, aby se v něm také uplatnili, jako plnohodnotní občané a aby prožili šťastný život (cíle). VÝSTUPY ¢Aktivní slovesa ¢Využívat vyšších úrovní Bloomovy taxonomie ¢Nezapomínat na všechny domény (kognitivní, afektivní, psychomotorickou a osobnostně-sociální) Téma: Vztah mezi cíli a obsahem (výzkum výukových situací) ROZDÍLY V POJETÍ TÉMATU V MINULOSTI A DNES ¢Téma „Ježek“ C:\Users\Syslova\Pictures\smutny-jezek.jpg MODELY:(VĚTŠINOU BÝVAJÍ V RŮZNÉ KOMBINACI) ¢Vstřícný * * Nelze předem stanovit cíle * Stanoveny jsou jen obecně, ne detailně,konkrétně * Plánování podle témat * Jde o žité skutečnosti těžko měřitelné (intuice, tvořivost) * Klade si otázky: ¢ Jaký námět zařadíme? ¢ Jaké činnosti realizujeme? ¢ Jak budou děti motivovány k činnostem na námětu? ¢ Jakým způsobem budeme hodnotit výsledky? ¢ Jakým způsobem poukázat na cíle? * * * ¢Zprostředkující ¢ * Jasně stanoveny cíle * Jde krok za krokem * Založen na racionálním plánování, při kterém se rozhoduje o cílech * Klade si otázky: ¢ Jakých cílů(kompetencí) chceme ve škole - třídě dosáhnout? ¢ Jaké činnosti budou používány, aby byly cíle dosaženy? ¢ Jak k jejich naplnění budou děti motivovány? * *