Základy psychologie pro MŠ studium CŽV • • • 1. Vývojová psychologie • • 2. Sociální psychologie • • 3. Pedagogická psychologie • • 4. Psychologie osobnosti • • • 1. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE nVývojová psychologie - psychologie duševního vývoje, změny psychiky v čase n nPředmět – změny chování a prožívání v časovém průběhu •LITERATURA: • • •GILLERNOVÁ. I, MERTIN. V. A KOL. Psychologie pro učitelky mateřské školy. ISBN 80-7367-055-0.Praha: Portál, 2010. • •VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. • Praha : Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 9788024621531. • •HARTL, P. , HARTLOVÁ, L. Psychologický slovník, Praha: •Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-569-1. • •THOROVÁ, K. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. • • •. • •Šulová, L. (2010). Raný psychický vývoj dítěte. Praha : Karolinum. ISBN 9788024618203. • • •Allen, K. E., Marotz, L. R. (2005). Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha : Portál. • • • • VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE čtyři okruhy obecné vývojové psychologie (podle Schmidta, 1978) n1. Fylogeneze psychiky – srovnávání různých druhů živočichů na rozdílném stupni evoluční řady n2. Antropogeze psychiky – vývoj duševna u lidí v různých historických etapách n3. Ontogeneze psychiky člověka – od jeho početí až do smrti n4. Aktuální geneze – vývoj psychických procesů, vnímání, myšlení, morálního usuzování,.. ČINITELÉ PSYCHICKÉHO VÝVOJE nZměny evoluční – zákonitý jednorázový postup řady změn od méně dokonalého k dokonalejšímu, které jsou zaměřena k uskutečnění určitého cíle nZměny involuční – úbytek schopností a adaptivních funkcí (s věkem) Determinace psychiky nVnitřní faktory – genetické předpoklady nVnější faktory – vliv prostředí (socializace) 1)Nativistické pojetí: zdůrazňuje vnitřní faktory 2)Empiristické pojetí: vnější faktory 3)Konvergence: oba faktory současně 4)Interakční pojetí: oba faktory v aktivním vztahu člověka k okolí (důraz na seberozvoj) OBECNÉ ZÁKONITOSTI VÝVOJE nČasová posloupnost nDiferenciace a integrace nNerovnoměrnost nZpomalování nIndividuální průběh nKvalitativní etapovité proměny nSenzitivní období nVývojové úkoly PERIODIZACE ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE podle Eriksona – 8 věků člověka (jedinec řeší psychosociální konflikt) n1. Základní jistota x nejistota (basic trust) 1 rok n2. Autonomie x pochybnost 2-3rok n3. Iniciativa x pocit viny 4-6rok n4. Píle x pocit méněcennost 7-12 n5. Identita x zmatení rolí 13-15 n6. Družnost x izolace 16-25 n7. Produktivnost x stagnace 25-50 n8. Integrita JÁ x beznaděje 50- PERIODIZACE ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE podle Wallona n1. Novorozenec (do 2 měs.) a kojenec (do 1 roku) n2. Batole (do 3 let) n3. Předškolní věk (do 6 let) n4. Dětství a prepuberta (do 11 let) n5. Puberta (do 15 let) n6. Adolescence (do 22 let) PERIODIZACE ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE (Langmeier, Krejčířová) nPrenatální období 10 lunárních (28 dní) měsíců nNovorozenecké období do 2 měs. nKojenecké období do 1 roku nBatolecí období do 3 let nPředškolní období 3-6 let nMladší školní období 7- 11 let nObdobí dospívání (pubescence11–15, adolescence15-22) nČasná (20-30) a střední dospělost (do 45 let) nPozdní dospělost (do 60-65) nStáří nad (65, 70let) PERIODIZACE ONTOGENETICKÉHO VÝVOJE (Vágnerová) nPrenatální období nNovorozenecké období nKojenecké období nBatolecí období nPředškolní období nRaný školní věk (6-7 let) nStřední školní věk (8-12 let) nPubescence (12-15 let) nAdolescence (15-20 let) PRENATÁLNÍ OBDOBÍ 10LUNÁRNÍCH MĚSÍCŮ (280 DNŮ) n1. fáze - oplození (3 týdny) blastocysta,3 zárodečné listy n2. fáze – embryonální období (do 12 týdne) vytvoření všech hlavních orgánových základů n3. fáze fetální období – dokončuje se vývoj norgánových systémů Typické znaky a projevy plodu nA) je aktivní, reaguje na podněty (poloha, sluchové, taktilní) nB) je schopen nejjednodušších forem učení (reakce na zvuky, změnu polohy) nC) chování plodu má individuálně charakteristické rysy (pohyby různé intenzity a frekvence) NOVOROZENEC (do 2 měsíců) nZákladní charakteristika - funkční základní životní procesy, nepodmíněné reflexy nPoznávací funkce – hmat, chut, čich, zrak, sluch, termoregulace, pocitování bolesti nProžívání – libost, nelibost nPoruchy – strach, vzpurnost, lekavost, dráždivost nPřístup - nutná láska a důvěra, pravidelný režim KOJENEC (do 1 roku) nZákladní charakteristika – těsná vazba tělesného a psychického vývoje, vývoj pohybů kefalo-kaudální, proximo-distální nPoznávací funkce – zapojování smyslů, pozornost (zraková a sluchová dominanta), paměť (asociace a znovupoznávání, po 3 t nepozná matku), řeč (v 1 r. umí asi 10slov), myšlení (senzomotorická inteligence Piaget), n praktická inteligence KOJENEC nProžívání – po 2. měs. úsměv, ale i hněv, strach, bouřlivé afekty, nálady nSocializace – důvěra k dospělým, fixace k 1 osobě od 7.měs., separační úzkost při odloučení od matky nPoruchy – neurozy, dumlání nPřístup – klidný spánek, denní režim, optimální přísun podnětů, zabezpečit rozvoj pohybů, sociální kontakt Citové připoutání (Attachment) Teorie vazby (Bowlby, Ainsworthová) nJistá vazba většina populace nNejistá vazba : na) vyhýbavá vyhýbá se interakci s matkou nb) ambivalentní touží po kontaktu s matkou a zároveň se mu brání nc) dezorganizovaná vazba populace, chyběla pečující osoba, nebo dítě bylo traumatizováno (nejvíce úzkostná) BATOLE (do 3 let) nCharakteristika – egocentrický přístup ke světu, cílevědomé pohyby, hra funkční, fikční, napodobování dospělých, ovládáno city, projevy vůle, uvědomělé sebeuvědomování, touží po samostatnosti nPoznávací procesy n vnímání-barev, tvarů, prostorových vztahů n pozornost-bezděčná, labilní, unavitelná, těkavá, n pamět-mechanická, bezděčná n myšlení-předpojmové, symbolické, usuzování prelogické n řeč-až 1000 slov, potíže s výslovností n představivost-živá, pamatuje si obrysy, dětská kresba hlavonožec BATOLE nProžívání – egoismus, negativismus, vzdor, sebeuvědomování od 2 let – já, city spontánní (hrdost, zahanbení, žárlivost,..), neovladatelné, intenzivní,volní projevy – návyky, náznaky volní aktivity nSocializace – separační reakce: fáze protestu, zoufalství, odpoutání od matky nProblémy – umíněnost, tvrdohlavost, vzdor nDodržet denní režim, trpělivost, důslednost, hranice, jednotnost výchovy, hra vedle sebe PŘEDŠKOLNÍ věk (od 3 do 6 let) nObecná charakteristika nduševní změny nejsou tak bouřlivé nrozvoj hrubé motoriky, kvalita pohybové koordinace, zahájení sportů, sebeobsluha nzlepšování jemné motoriky, determinována osifikací ruky, 4 r. vyhraňuje se lateralita nvelice živá fantazie nzlatý věk hry nidentifikace s rodičem stejného pohlaví npočátky svědomí (6 rok) nuvědomování já, silně egocentrické ndospělí jsou jednoznačně modelem a vzorem nvztah s vrstevníky n Kognitivní funkce nvnímání - globální, synkretické, sluchová a zraková diferenciace, dětský prezentismus nPředstavy – bohaté, dětská konfabulace (smyšlenky, o kterých si myslí , že jsou pravdivé) npaměť-mechanická, bezděčná, úmyslná (5 r.), krátkodobá, dlouhodobá npozornost-přelétavá, bezděčná i úmyslná n n n n Kognitivní funkce nfantazie-bohatá (strachy, úzkosti, bájivá lhavost nmyšlení- předpojmové, symbolické, prelogické, intuitivní, předoperační, vázané na konkrétní činnosti a aktivitu, egocentrické, antropomorfismus, magičnost nřeč- asi 3000 slov, Co je to? Proč?, agramatismy, poruchy výslovnosti Stádium kognitivního vývoje Jean Piaget n1) Senzomotorické (0-2 roky) - odlišuje sebe od objektů n2) Předoperační (2-7 let) – egocentrické myšlení, třídí jevy podle jednoho rysu, znaku n a) předpojmové (2-4 let) n b) intuitivní (4-7 let) – egocentrismus, centrace, ireverzibilita n3) Konkrétních operací (7-11 let) – logické myšlení o konkrétních pojmech, názornost, decentrace, zvratnost n4) Formálních operací (od 12 let) – abstraktní myšlení, myšlení dospělého, hypotézy Prožívání nsebepojetí, formování vlastního já nrozvoj svědomí nvůle lze posilovat formováním návyků, dodržování pravidel, kolísavá, blízké cíle nzáklady postojů a hodnot ncitový vývoj, afekty, nálady, empatie nmorální vývoj, heteronomní morálka, předkonvenční období n Vývoj dětské kresby nkresba lidské postavy (hlavonožec) nexpresivní význam kresby ntransparentní kresba nkresba rodiny ndiagnostika (kresba lidské postavy,..) Zlatý věk dětské hry nHry manipulační nHry námětové nHra vedle sebe, paralelní, spolu nRozvíjí všechny psychické funkce nDiagnostika – pozorování hry dětí Socializace nSociální učení – identifikace s rodičem stejného pohlaví, imitace - napodobování, nPřejímání vzorců chování nPrimární skupina - rodina, vztah otec x matka, sourozenecké konstelace, prarodiče nSekundární skupina - děti v MŠ, vrstevníci nSociální posilování – odměna a trest nRozvíjení zájmů, pohádky, aktivní činnosti s rodiči, sportování n Styly rodičovské výchovy nStimulační a inhibiční výchova nK.Lewin (autoritativní, liberální, integrační) nDimenzionální model (dimenze řízení x emoční vztah) Nevyrovnanost a výchovné potíže ncitová labilita, ostýchavost, strach nnoční pomočování, noční děs nleváctví nnechutenství, zlozvyky nvzdorovitost, neposlušnost nnepořádnost nsyndrom ADD/ADHD n Piagetova teorie kognitivního vývoje 1.Stádium –senzomotorické období (0-2roky) n experimentace, trvalost předmětu n2. Stádium – předoperační (2-7 let) n a) předpojmové stádium, b)intuitivní n3. Stádium –konkrétních operací (7-11let) n decentrace, konzervace, zvratnost n4. Stádium – formálních operací (od 12 let) n akomodace, asimilace Utváření pojmů a kognitivní vývoj nKognitivní vývoj a utváření pojmů nJean Piaget (1896-1980) -teorie založena na zrání -Vývojová teorie, vysvětlující, jak si děti vytvářejí pojmy -Dítě prochází fázemi vývoje až k nejvyšší formě, postupně se vyvíjí (dospělý) Psychologie osobnosti nIntegrovaný celek vrozených i získaných vlastností, stálých i dynamických tvořících identitu jedince. nTemperamentové vlastnosti (cholerik, sangvinik, flegmatik, melancholik,..) nCharakter nAktivačně-motivační vlastnosti (zájmy, hodnoty, ideály nVýkonové vlastnosti (vlohy, schopnosti, dovednosti, ..) n Osobnost nEysenck dimenze labilita- stabilita, extraverze, introverze n nBig five (Hřebíčková) neuroticismus, přívětivost, otevřenost, svědomitost, extraverze Osobnost nTemperament nCharakter nAktivačně - motivační vlastnosti (potřeby, zájmy, hodnoty, ideály) nVýkonové vlastnosti (inteligence, vlohy, nadání,..) Problémy v chování přeškolního dítěte (Michalová, 2012) nProblémy v chování x porucha chování nPorucha chování – vymezena třemi základním i znaky (1994 DSM-IV) n - nerespektuje sociální normy n - neschopnost udržovat přijatelné sociální vztahy n - agresivita, jako rys osobnosti 1. Syndrom ADD/ADHD projevy nADHD nNeklid, menší děti poruchy biorytmu, špatně usínají, odmítají spánek, v noci se budí, často pláčí, zvýšeně pohyblivé, afektivní výbuchy, negativismus, hůře zvladatelné, nesoustředěnost, častější úrazy, impulzivní jednání, problémy s podřizováním se pravidlům autoritě,.. ADD projevy nU mladších dětí vývoj motoriky, řeči opožděn, pomaleji reagují, ve všem jsou poslední, těžkopádné, nešikovné, rychlá unavitelnost, nedokončují práci, utlumené, apatické, nemotorné, nestíhají, líné? Obtížně se aktivizují, pomalé psychomotorické tempo, často introverti, denní snění, Syndrom ADD/ADHD (Jucovičová , Žáčková, 2012) n1) s převahou poruchy pozornosti ADD (35%) n2) s převahou hyperaktivity (20%)hyperaktivita, impulzivita n3) smíšený typ 50% hyperaktivita, impulzivita, nepozornost nPo dobu více jak 6 měsíců n Syndrom ADD/ADHD diagnostika nImpulzivita nNepozornost nHyperaktivita n n Příčiny nV pre, peri a postnatálním období negativní vlivy nDědičnost nKombinace obou nNeznámé příčiny n Přístup nVztah založený na důvěře nPochvala, pozitivní hodnocení, podpora, takt nTrpělivost, střídání činností, motivace nOční kontakt, klidné jednání, relaxační hry, nVíce odměny než tresty nKratší úkoly, Strukturovat úkoly nPravidelný režim, dohled nDůslednost, řád, hranice nDostatek pohybu nMultisenzorický přístup n 2. PAS (Poruchy autistického spektra) nPervazivní vývojová porucha – proniká všemi oblastmi psychického vývoje nFormy – dílčí autistické symptomy nAspergerův syndrom nPřítomnost symptomů PAS Příčiny vzniku PAS nDědičnost nMetabolické poruchy nVirové a infekční choroby nNení jasné Hlavní projevy (základní autistická triáda) n1) Nedostatečná smyslová integrace (představivost) n2) Poruchy v emočním prožívání n3) Omezená schopnost komunikace n(Problém s verbální řečí, stereotypní hra, vysoké i nízké IQ, encyklopedické znalosti, vyžadování rituálů, neumí vyjádřit své city, nerozumí emocím, sbírají předměty,..) n 3. Agresivita a šikana nAgresivita přirozený obranný mechanismus jedince nMezi 3-6 rokem chlapci se chovají útočněji než děvčata, děti se učí zvládat své emoce, agresivita klesá nSociálně zvládnutá agresivita nPrevence agresivity v MŠ Šikana v MŠ nZáměrné ubližování se objevuje už u dětí v předškolním věku nRozdíl mezi škádlením a šikanou nStádia šikany nPrevence, ŠVP, informovaný pedagog nRozvoj empatie u dětí, pozitivní klima třídy zaměřené na spolupráci, vzájemnou pomoc, ne rivalitu a soupeření 4. Děti se speciálními potřebami v MŠ nKognitivní předpoklady školního výkonu nNadané děti nDeficity v dílčích funkcích nLateralita nPoruchy řeči n Nadané děti v předškolním věku nNadané dítě je to, které dosahuje mimořádných výkonů v určité oblasti ve srovnání s výkony svých vrstevníků nLze pozorovat projevy, které se svou kvantitou a kvalitou liší od vrstevníků Vyhledávání nadaných dětí nPozorování dítěte při činnosti nIndividuální testy inteligence a divergentního myšlení nRozhovor nPosuzovací škály chování nIntegrace nÚkol rozpoznat a rozvíjet nadané dítě v MŠ Deficity v dílčích funkcích (Sindelarová) nOptická diferenciace (obrázky, tvary, geometrické tvary nVerbálně akustická diferenciace nIntermodální spojení nPamět optická, akustická nIntermodální výkon paměti nVisuomotorika nSchema těla a prostorová orientcea n Lateralita nUpřednostňování jednoho párového orgánu (oko, ucho, ruky, noha) nObvykle do 4 let vyhraněno nPraváctví, leváctví, nevyhraněnost Specifické poruchy učení nPoruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. nTyto poruchy předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému. SPU nPorucha učení může vyskytovat souběžně s jinými formami postižení jako např. smyslové vady, LMD, mentální retardace, sociální a emocionální poruchy nebo souběžně s jinými vlivy prostředí např. kulturní zvláštnosti, nedostatečná nebo nevhodná výuka, psychogenní činitelé nDůležité je zachování inteligence v pásmu průměru a nadprůměru, pak se jedná podle MKN-10 o specifické poruchy učení F81 (Matějček, 1993) Příčiny - etiologie nGenetická porucha, dědičná dispozice n nDrobné poškození mozku, nerovnoměrné zrání jednotlivých funkcí n nKombinace obou n Typy poruch učení: nDYSLEXIE nDYSGRAFIE nDYSORTOGRAFIE nDYSKALKULIE n nDYSPRAXIE nDYSPINXIE nDYSMÚZIE n Výskyt: npřibližně 2-4%, 10% n n u chlapců až 3x vyšší n nPodle mezinárodní kLasifikace nemocí označení n F 81.0 Specifické poruchy učení DYSLEXIE n Specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami. Postihuje rychlost a správnost čtení, porozumění čtenému textu. nÚroveň čtení je výrazně nižší než obecná inteligence nProblém s rozpoznáním a zapamatováním si jednotlivých písmen (např. b – d) nProblém s rozlišením zvukově podobných hlásek (např. b – p) nObtíže při spojování hlásek v slabiku, slabik ve slovo nObtíže při čtení souvislého textu nPostihuje základní znaky čtenářského výkonu: rychlost, chybovost, porozumění, technika čtení DYSGRAFIE nspecifická porucha grafického projevu, která postihuje zejména celkovou úpravu písemného projevu, osvojování jednotlivých písmen, napodobování tvaru, spojení hlásky s písmenem a řazení písmen. n nZáměny tvarově podobných písmen, nečitelný text n nŽáci píší pomalu, namáhavě, neobratně, často škrtají n nPísemný projev neupravený DYSORTOGRAFIE nspecifická porucha pravopisu, která nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, týká se pouze tzv. specifických dysortografických jevů, vynechávek, změn tvarově podobných písmen v písemné podobě, samohlásky dlouhé, krátké. nZkomoleniny, záměna písmen, slabik nNesprávně umístěné nebo vynechané délky samohlásek, rozlišování sykavek, vynechaná písmena nChyby v měkčení, di, ti, ni – dy, ty, ny nNepostihuje celou oblast gramatiky nObtíže v procesu aplikace gramatického učiva nTato porucha se často vyskytuje ve spojení s dyslexií a dysgrafií DYSKALKULIE nspecifická porucha matematických dovedností. Porucha se týká zvládání základních početních výkonů. n nDělí se na: nPRAKTOGNOSTICKOU nVERBÁLNÍ nLEXICKOU nGRAFICKOU nOPERAČNÍ nIDEOGNOSTICKOU nPraktognostická - narušení matematické manipulace s předměty nebo nakreslenými symboly nVerbální- problémy při označování množství a počtu předmětů, operačních znaků, matematických úkonů nLexická - neschopnost číst číslice, čísla, operační symboly nGrafická – neschopnost psát matematické znaky (6, 9, 3, 8 dělají potíže) nOperační - porucha schopnosti provádět matematické operace, sčítat, odčítat, násobit, dělit (projevuje se především při počítání delších číselných řad) nIdeognostická - porucha v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi n DYSPINXIE nspecifická porucha kreslení ncharakteristická nízkou úrovní kresby nzachází s tužkou neobratně, tvrdě, má potíže s pochopením perspektivy a převedením své představy na papír DYSMÚZIE nspecifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby, tónů nnepamatuje si melodii, nerozlišuje a není schopno reprodukovat rytmus DYSPRAXIE nspecifická porucha obratnosti, neschopnosti vykonávat složité praktické činnosti (pracovní postupy, sportovní výkony) nmůže se projevit jak při běžných činnostech, tak ve vyučování n Tv, Pv Předcházení poruchám učení v MŠ? nProcvičování dílčích funkcí 5. Poruchy řeči nMutismus, selektivní mutismus nAfázie receptivní, expresivní porucha v mozkovém centru nDysartrie - poruchy artikulace nDyslálie - poruchy výslovnosti n Pedagogicko-psychologická diagnostika dětí předškolního věku nPedagogická diagnostika nPsychologická diagnostika (kresba lidské postavy, orientační test dynamické praxe (Míka), Test rizika poruch čtení a psaní (Švancarová, Kucharská) Prediktivní baterie čtení (Lazarová), Pozorovací schéma k posouzení školní způsobilosti (Kondáš) nMetody (pozorování, rozhovor, analýza produktů, anamnéza) Školní zralost (zrání, vnitřní faktory) nTělesná oblast nPsychická (pozornost, čivost, myšlení, paměť, řeč) nSociální oblast – schopnost přijmout autoritu, začlenit se do skupiny, vychovatelnost ve skupině Školní připravenost (vliv vnějšího prostředí) nZpůsobilost ke školní docházce nPředpoklady na straně dítěte nVěk, pohlaví, řečové dovednosti, schopnost učit se, intelektové předpoklady, pracovní zralost, psychomotorické tempo, soustředění, dovednost prosadit se, grafický projev, zdravotní stav Způsobilost ke školní docházce nvýslednice charakteristik dítěte, npřání a očekávání rodičů, nkvality domácího prostředí, nkvality působení mš, ncharakteristiky a požadavky školy •Osobnost Faktory školní připravenosti nPředpoklady na straně dítěte (věk, pohlaví, řeč, schopnost učit se, intelektové předpoklady, pracovní zralost, psychomotorické tempo, soustředění, dovednost prosadit se, grafický projev, zdravotní stav) Způsobilost ke školní docházce nPředpoklady na straně rodiny n podnětnost rodinného prostředí n rodinné klima n socioekonomický status rodiny n očekávání výsledků nNejsilnějším předškolním ukazatelem jsou matematické schopnosti, pak předčtenářské dovednosti, pozornost (Thorová, 2015 , s 402) Faktory školní připravenosti nPředpoklady na straně ZŠ (program, podle kterého se ve škole vzdělává, podmínky ve škole, školský systém, jiné ..)