PSYCHOLOGIE VYUČOVÁNÍ A VÝCHOVY Šikana učitelů ve školním prostředí Kyberšikana učitelů Šikanování učitelů ¨Je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit, ohrozit nebo zastrašovat. ¨Je to cílené a opakované užití fyzických a/nebo psychických útoků jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. ¨Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. ¨Může mít i formu sexuálního obtěžování až zneužívání. ¨Nově se může realizovat i prostřednictvím moderních komunikačních prostředků, především prostřednictvím internetu a mobilu ¨ ¨Je nutno odlišovat od jednorázových verbálních či fyzických útoků (v těchto případech se jedná o projevy agrese), manipulaci atd. Agresoři a dynamika ¨Vedení (bossing) ¨Kolegové (mobbing) ¨Žáci a studenti (agrese až šikana učitelů) ¨Rodiče ¨ ¨Bossing – typy: ¤Kategorie I – útok na možnost vyjádřit se, svěřit se (neustálé přerušování, bezbřehá kritika, vyhrožování) ¤Kategorie II – útoky na sociální vztahy („nemluví se“ s vámi, jste vzduch, jste odloučeni od svých kolegů, ostrakismus) ¤Kategorie III – útoky na vaši pověst úctu a vážnost (pomluvy, zesměšňování) ¤Kategorie IV – útoky na kvalitu pracovního či osobního života (nesmyslné pracovní úkoly, nesplnitelné úkoly) ¤Kategorie V – útoky na zdraví (práce poškozující zdraví, vyhrožování násilím, sexuální obtěžování) ¨ ¨Fáze mobbingu (Beňo, 2002) čtyři fáze mobbingu: ¤první konflikty, schválnosti, pomluvy, zadržování informací (nejde ještě o plánovité chování) ¤přechod k systematickému psychoteroru, činnosti jsou plánovány a vykonávány se záměrem poškodit druhého ¤v této fázi dochází ke konkrétnímu napadání a útokům, obviňování, pracovnímu přetěžování; mobbovaný je před vedením označen za „černou ovci“, což vede k dalším křivdám a zároveň mobbing dostává požehnání od vedení ¤postižený je zlomen v celé struktuře své osobnosti a obyčejně vykazuje ty znaky chování, jež mu byly zpočátku neoprávněně vytýkány, s touto novou situací se musí zaměstnavatel vypořádat a postižený je např. propuštěn. Oběti ¨Nelze jednoznačně popsat obecné charakteristiky ¨Jedná se o komplex charakteristik, které v daném kontextu mohou agresivní projevy usnadňovat a subjektivně znesnadňují možnost adekvátní reakce ¤Osobnostní charakteristiky ¤Zdravotní stav ¤Sociální zázemí ¤Předchozí zkušenost ¤(Profesní) přesvědčení ¤ Aktuální fenomén v ČR i v zahraničí ¨Specifika chápání profesní role v ČR ¤Profesní osamění („Já a třída“) ¤Chápání role hlavně v rovině formální autority nAgresivní projevy mohou být chápány jako nezvládnutí profesní role učitelem i jeho sociálním okolím nKulturní resentimenty imlicitně definující očekávání veřejnosti („pan řídící“, „svobodná učitelka“) nHerbartovská pedagogika nTo nastavuje modely učitelského chování (např. ot. trestů a jejich škálování) n ¤Srv. nSociální konstruktivismus, nBáze moci učitele nhttps://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/800 n http://usejku.cz/image/svatecni.jpg Mediální obraz ¨Zaostřen spíše na extrémy ¤„Ředitel školy zfackoval žáka“ ¤„Učitelka natočila porno“ ¤„Smrt šikanované pražské učitelky“ ¤ ¨Srv. ¤https://www.google.cz/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=%C5%A1ikana%20u%C4%8Di tele ¤http://nobullying.com/students-bullying-teachers-a-new-epidemic/ Rozdíly mezi ČR a UK v oblasti práce s fenoménem šikany učitelů ¨V ČR ¤metodický pokyn MŠMT zahrnuje pouze šikanu ve vztahu k žákům (MSMT-22294/2013-1) ¤Agrese a šikana učitelů je řešena ad hoc; chybí systémová podpora pro oběti; nutno využívat nespecifickou podporu pro oběti trestných činů ¨V UK ¤Specifická podpora stavovských organizací, právní servis, terapeutický servis; proškolení policisté ¤Guidelines, specifická doporučení, evidence-based aktivity ¤Srv. např. NASUWT ¤ Kyberšikana učitelů – nic nového ¨Recese (nebo „Reality hack“?) ¨„Servít je vůl“ ¨ ¨Videa ¨Běžné situace (ukázka 1) ¨Běžné situace v jiném kontextu (učitelé a „módní hlídka“ z řad žactva) ¨Extrémní situace ¨„Ředitel školy zfackoval žáka“ ¨„Učitelka natočila porno“ ¨„Roz(z)lobená česká učitelka“ ¨„Crazy učitelka.. xD“ ¨ ¨Další videa ¨Blogy, webové stránky žáků ¨„hodnotící servery“ (http://uk.ratemyteachers.com/, http://www.ratemyprofessors.com/...) ¨ Příklady aktivit (typicky kombinace) ¨zasílání nevyžádaných, typicky výhrůžných či ponižujících emailů, sms, IM zpráv, výhrůžné telefonáty či obtěžování a napadání v chatu ¨vytváření webových stránek (vč. Skupina na sociálních sítích), které oběť uráží a zesměšňují ¨rozesílání obrázků, fotografií, prezentací či video nahrávek zesměšňujících či napadajících oběť spolužákům ¤(např. zveřejnění pornografických materiálů s obličejem oběti na internetu) ¨zneužití elektronické identity oběti či vytvoření falešné s údaji oběti ¤(např. k ilegálním aktivitám, nebo např. erotické seznamovací (či jiné) inzeráty ¨(cyber)stalking – činnost oběti je sledována, zaznamenávána a informace jsou posílány dalším spolužákům. ¨ Akcelerující faktory ¨Ovladatelnost a dostupnost technologií ¤(uživatelská přívětivost, sociální sítě, web 2.0) ¨Anonymita ¤(min. 40% obětí netuší „Kdo?“) ¨ Změny oproti „tradičním formám“ ¨Agresorovi stačí mírná technologická převaha či alespoň základní dovednost práce s ICT ¤(nemusí být tedy fyzicky zdatnější či sociálně úspěšnější) ¨Větší účinek s menší námahou ¤využívá-li oběť technologie, je dostupná pro útoky 24/7/365 ¨Horší kontrola ze strany oběti ¤(viz výše) ¨Širší publikum ¨Zničující pro oběť může být i jednorázový útok ¤(např. Star Wars Kid) ¨Výzkumy ukazují i na možnou vyšší míru rozšíření ¤(ve virtuálním prostředí nemusí být agresorem ani jeho okolím chování považováno za jednoznačně problematické; otázka módy (např. rvačky, „happy slapping“, skupiny na sociálních sítích, „uživatelské servery“ atp.)) Obrana ¨Krom známých (viz Kolář) ¨Dodržování bezpečnostních zásad při práci s technologiemi (tzv. elektronická stopa) ¤Kde se dá najít Váš soukromý telefon, mail…? ¤(více než polovina učitelů ve VB se s útoky setkala spíše ve svém soukromí, než ve škole) ¤Problém IT a informační politiky školy ¨Vytváření podpůrných učitelských komunit ¤http://teachersupport.info/ ¨ ¨ Literatura ¨Almeida, A. a kol. (2012). Doporučení k prevenci kyberšikany ve školním prostředí: přehled a rady. Praha: Tribun. Dostupné z http://www.cyberpsychology.eu/team/storage/COST-2012-cyberbullying-Doporuceni_k_prevenci_kybersikan y_ve_skolnim_prostredi_prehled_a_rady.pdf ¨Kolář M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. ¨Kavalír, A. (Eds.) (2009). Kyberšikana a její prevence – příručka pro učitele. Plzeň: Dragon press s.r.o. ¨Kolář M. (2005). Bolest šikanování. Praha: Portál. ¨Parry, J., Carrington, G. (1997). Čelíme šikanování: Sborník metod. Praha: IPPP, Portál. ¨Philippová, L., Janošová,P. (Eds.) (2009). Šikana jako etický, psychologický a pedagogický problém. Sborník příspěvků z konference konané 19.3. 2009 v Praze. Brno: Tribun EU. ¨Říčan, P., Janošová, P. (2010). Jak na šikanu. Praha: Grada. ¨ ¨ Další zdroje informací (online) ¨cms.e-bezpeci.cz ¨www.sikana.org ¨www.cyberbullying.org ¨www.stopcyberbullying.org ¨www.cyberbullying.ca ¨