Vyučující: Denisa Denglerová Předměty: Pedagogicko – psychologická diagnostika Oblasti: Vymezení psychodiagnostiky x psychoterapie x poradenství Vztah vývojové psychologie a psychodiagnostiky Základní dělení diagnostických metod. Etická pravidla pedagogicko - psychologické diagnostiky Úrovně měření v psychologii. Psychometrika a její možnosti a meze. Principy konstruování testu a dotazníku. Vlastnosti testových metod, chyby v měření. Normy, standardy, percentil, sten, Gaussova křivka, mentální věk, IQ. Testy osobnosti a testy výkonu. Jednodimenzionální a vícedimenzionální inteligenční testy. Projektivní techniky, jejich možnosti a meze. Osobnostní dotazníky. Testy speciálních schopností. Interkulturní souvislosti testování inteligence: culture-fair testy. Princip a využití klinických metod obecně, výhody a nevýhody těchto metod. Diagnostický rozhovor, pozorování, anamnéza, analýza spontánních produktů. Pedagogicko-psychologická diagnostika dětí a mládeže. Specifika dětské diagnostiky, vstupní diagnostický rozhovor s dítětem a jeho pravidla. Kresba jako královská metoda diagnostiky dítěte a její možnosti. Projektivní metody v dětském věku. Diagnostika vývojových poruch učení. Testování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Literatura: SVOBODA, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha : Portál 1999. SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. URBÁNEK, Tomáš, Denisa DENGLEROVÁ a Jan ŠIRŮČEK. Psychometrika: měření v psychologii. Kurz: Pedagogicko – psychologická diagnostika (učební materiály v ISu v podzimním semestru 2015)