KATEDRA SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKY, MASARYKOVA UNIVERZITA - jarní semestr 2017 1 SC4MK_MRVP Metodika řešení výchovných problémů Přednášející:  doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz Konzultace: via e-mail (případně podle osobní domluvy) Anotace Předmět se zabývá intervencí a poradenstvím u dětí s poruchami chování. Studenti se naučí strukturovaně zpracovávat případovou studii, analyzovat biografii dítěte; plánovat a rozvíjet strategie diagnostického pozorování a intervenční podpory dětí s poruchami chování. Předmět je vychází z inkluzivních přístupů a z konceptu resilienčních teorií; reflektuje posilování copingových strategií dětí s poruchami chování. Osnova kurzu  Edukační potřeby dětí a mladých dospělých v kontextu kvality života v dospělosti  Případová práce  Model 3P Poradenství a Intervence – informovaná intervence  Případová práce – vedení případu, konference  ES kompetence a jejich intervence – praktické strategie případové práce Literatura BECHYŇOVÁ, V, (2012) Případové konference. Praha: Portál. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367- 590-5. LABÁTH, V.; AMBRÓZOVÁ, A. Riziková mládež: možnosti potenciálních změn. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 157 s. ISBN 80-85850-66-4. ¨ Miková, S., Stang, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál. 2015 NAVRÁTIL, Pavel. Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce / Pavel Navrátil, Radka Janebová ...[aj.]. -- 1. vyd. -- Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-038-2 (brož.) RECKNAGEL, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) ČERVENKA, K. a V. VOJTOVÁ, et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 111 s. ISBN 978-80-210-6617-5. VOJTOVÁ, V. a K. ČERVENKA et al. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 203 s. ISBN 978- 80-210-6645-8 Metodická příručka pro kurátory pro děti a mládež. MPSV, 2016 file:///G:/vyuka_16_17/Texty%20ke%20studiu/Metodick a_prirucka_pro_kuratoty_pro_deti_a_mladez.pdf Výstupy předmětu: 1. Seminární práce: Nastudujte strukturu a průběhu případové konference na základě níže uvedených dokumentů: a) BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference. Praha: Portál, 2012 b) metodická příručka pro sociální kurátory S tématem, budeme pracovat ve druhém výukovém bloku. 2. Případová studie - zpracování případové studie dle konceptu z výuky – každý student individuálně Písemně zpracujte 3. Prezentace případové studie – ve skupině 3 studentů Domluvte si tým a následně: – vyberte jednu z případových studií a na jejím základě zpracujte případovou studii a) Diagnostiku ES kompetencí – funkční a dysfunkční b) Formy a aktivity intervence Rozsah cca 15 – 20 minut Prezentace proběhne na výuce dne 12. 5. 2017 Hodnocení předmětu proběhne na základě: Seminární práce 2 – 40% Prezentace 3 - 30% Vstupy ve výuce – 30% Seminární práci 2 zavěste do odevzdávárny předmětu do 23.4.2017 Seminární práci 3 zavěste do odevzdávárny předmětu do 30.5.2017