Intervence u studentů s SPU Stimulační a relaxační techniky Zahraniční programy Alpha to omega program Velká Británie (Hornsby, 1974) · Primárně vytvořen pro dyslektiky, jeho uplatnění je však podstatně větší např. při výuce AJ u žáků intaktních i žáků z etnických menšin · Klíčovou oblastí rozvoje je fonematické uvědomění (rozpoznávání samo/souhlásek a jejich výslovnost), pochopení struktury jazyka a správné osvojení abecedního systému jazyka · Cvičení rozdělena do tří úrovní o Nácvik jednoslabičných slov o Obohacení jednoslabičných slov o předpony, přípony o Slova víceslabičná · V současné době je program využíván u dětí i dospělých Program TOE BY TOE · Vysoce strukturovaný multisenzorický čtenářský manuál pro rodiče a učitele (UK, Cowlings, 90. léta 20. století) · Podpora dovednosti dekódování (sluchové/zrakové analýzy a syntézy slov) s podporou pamětných operací · Dovednosti se nejdříve procvičují na nesmyslných slovech, na praktických příkladech a následně v textu Lindamood-Bell program USA · Program k rozvoji senzoricko-kognitivních dovedností podněcujících čtení a porozumění textům · Program je určen pro děti i dospělé, kteří vykazují obtíže ve čtení · Senzoricko-kognitivní dovednosti zahrnují · Fonematické uvědomění · Symbolickou představivost a propojení grafémů s fonémy · Koncepční představivost slov · Individualizovaný přístup rozvíjející dovednost dekódování a porozumění Slingerland program USA · Adaptace Orton-Gillinghamova přístupu · Jedná se o multisenzorický, strukturovaný, sekvenční, kumulativní a flexibilní program založený na interakci jeden na jednoho · Žáci se učí poznávat a rozlišovat jednotlivá písmena smyslově a posléze přecházejí k tvorbě slov včetně jejich psané podoby · Žáci budují své jazykové dovednosti ze zcela základní úrovně (rozpoznání písmen), k hláskování, čtení, psaní a komunikačním dovednostem v rámci třídy. Intervence u žáků s SPU v ČR Zásady efektivní intervence Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo chování č.j.: 13 711/2001-24 · Speciální pedagog/Proškolený pedagog · Využití individuálního vzdělávacího plánu · Užívat dostupné kompenzační pomůcky (kalkulátor, počítač, diktafon, bzučák, speciální učebnice apod.), · Kompenzovat zkrácení doby pozornosti a další příznaky postižení individuální formou zadání i plnění úkolů · zohlední příznaky specifické poruchy učení v hodnocení a klasifikaci studenta · Doporučené pedagogické postupy se týkají zpravidla individuálního pracovního tempa žáka, využívání možnosti úpravy rozsahu učiva a odpovídajícího snížení nároků na školní výkony studenta zatížené poruchou · Bez stresu a tlaku na studenta · Osvojení podstatných prvků s menším důrazem na detaily (je-li nutné) Programy pro předškolní/mladší školní věk Metoda Dobrého startu (Bogdanowitz, Swierkoszová, 1998) · rozvíjí a aktivizuje psychomotoriku · je emocionálně motivační · přispívá k rozvoji řeči · upravuje nepravidelně se rozvíjející funkce · osvědčila se jako vstupní etapa výuky čtení a psaní · Nositelem této metody je lidová písnička. Od ní se pak odvíjí vyprávěný příběh a pohyb. Písnička je pro každou lekci jiná. · Celý program obsahuje 25 lekcí. Náročnost jednotlivých lekcí se postupně zvyšuje. Rytmu, melodii a slovům písně vždy odpovídají pohybová, řečová a grafomotorická cvičení. Kterým dětem je Metoda dobrého startu určena: · dětem předškolního věku s odkladem školní docházky i bez odkladu · dětem 1. - 2. třídy · u dětí, kterým byla diagnostikována specifická porucha učení až do 12-ti let věku Pedagogický program HYPO (Michalová) · Cvičení pro děti předškolního a mladšího školního věku (5-10let) k posílení zrakové a sluchové paměti, koncentrace pozornosti a k částečnému rozvoji percepčně-kognitivních funkcí. · program je určen pro děti s poruchou pozornosti, dříve uváděnou jako LMD, v současné době ADHD ) spojená s hyperaktivitou), ADD ( bez hyperaktivity nebo jen porucha pozornosti) · těžiště programu je v domácí práci, společně pracuje rodič s dítětem · program dítě absolvuje 12 týdnů · pracuje se doma denně 15-20 minut · 1x za týden kontrola a instruktáž v poradně · použití je vhodné i pro děti s podprůměrným intelektem Výsledky · zrychlení psychomotorického tempa · zklidnění křivky pozornosti · zlepšení komunikace mezi rodičem a dítětem · schopnost pravidelné práce · zlepšení citového vyladění a přístupu k práci · zážitek úspěchu a zvýšení vědomí vlastní ceny · odbourání časového stresu · celkové zlepšení při školní práci Programy pro mladší školní věk (Kuncová) KUPOZ - Program pro rozvoj pozornosti · Vhodný pro děti od 8 let přibližně do 12 let · Program je určen pro děti s ADHD, pomalejším psychomotorickým tempem, neurotickými potížemi, poruchami učení apod. · Těžiště je v domácí práci, kdy společně pracuje rodič s dítětem pod vedením odborníka (psycholog, speciální pedagog s latným osvědčením pro práci s metodou) · Program trvá 15 týdnů, je vhodné začít na začátku pololetí, pracuje se denně 15 až 20 minut, 1x za 14 dní instruktáž u odborníka Výsledky · Zrychlení psychomotorického tempa, zklidnění křivky pozornosti · Zlepšení komunikace mezi rodičem a dítětem · Schopnost pravidelné práce · Zlepšení emočního vyladění a přístupu k práci, zážitek úspěchu a Odbourání časového stresu, celkové zlepšení při školní práci Programy pro starší školní věk (Kuncová) KUPUB aneb Zas já, proč já (preventivní skupinový program) · Program pro věkovou skupinu od 12 do 15 let · Určený žákům s obtížemi v sociální interakci · V jedné skupině je 8 -10 členů, je výhodou jsou-li z různých kolektivů · Celý program sestává z 10 setkání, skupina probíhá 1x týdně/ 60 min · Záměrem kurzu je praktické procvičování pravidel slušného chování, seznamování, relaxační techniky, budování komunikačních dovedností, aj. · V první části každé lekce lektoři předkládají zajímavý výběr informací k tématům, jako jsou např. komunikace, chování submisivní, agresivní a asertivní, praktická část se zaměřuje na rozvoj sociálních dovedností a také na nácvik technik asertivity. Ve třetí části se účastníci seznamují s relaxačními technikami. Programy pro nás (Kuncová) KUKUČ · Program určený učitelům a speciálním pedagogům · Informačně - zážitkový program · Realizace formou workshopů, při nichž pedagogové konzultují pracovní problémy · Součástí kurzu jsou ukázky relaxačních technik pro navození odpočinku Programy pro starší školní věk Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování (FIE) · „Učíme se učit se“ · Mezinárodně rozšířená metoda, která přináší vynikající výsledky ve zvyšování kritického myšlení a v rozvíjení schopnosti učit se u dětí s i bez SVP a u dospělých · Pracuje se s ním individuálně, skupinově i v rámci celé školní třídy · Používá při tom tzv. instrumenty, soubory pracovních listů, které postupují od jednoduchého ke složitějšímu. · Záměrně jsou v nich začleněny i chyby, aby se s nimi děti naučily pracovat · Základem je filozofie, která vede studenty k logickému myšlení, podporuje řád a dodržování pravidel. Učitel jim nepředkládá hotové pravdy, ale návodné otázky, jimiž je učí vyvozovat závěry na základě jejich zkušeností · Program je standardně rozčleněn do 14 souborů pracovních listů pro děti od 8 let do dospělosti · Řada základní – 12 instrumentů, děti od 3 let, děti s výraznými obtížemi a senioři · Základní myšlenkou je náprava těch deficitních kognitivních funkcí, které jsou předpokladem správného myšlení Program pro středoškolské studenty Já na to mám! (Krejčová, Pospíšilová) · Program rozvoje učebních strategií pro žáky 2. stupně ZŠ a studenty SŠ s dyslexií · Program sestává z 12 lekcí realizovaných v rámci hodinových setkání · Hlavní téma (zahrnuté do všech lekcí) představuje · práci s odborným textem ve smyslu porozumění přečtenému, · orientaci v textu · tvorbu vlastních písemných sdělení Relaxační techniky pro studenty se SPU Muzikoterapie u studentů se SPU (Beníčková) Muzikoterapeutická intervence · Řízený proces směřující k naplnění stanovených muzikoterapeutických cílů · Primární cíle = žádoucí změna ve sledovaných oblastech u jedinců se SPU · Podpora rozvoje motoriky, vnímání tělesného schématu, rozvoj percepce, komunikačních schopností a dovedností, laterality a spolupráce mozkových hemisfér, pravolevé a prostorové orientace, tělesných a duševních vlastností jedince · Sekundární cíle = vymezeny symptomatologií SPU a sledovanými oblastmi · Podpora rozvoje hrubé/jemné motoriky, pohybové/senzomotorické koordinace, psychomotoriky, sluchové/zrakové percepce, taktilně-kinestetické percepce, pozornosti a paměti Tři roviny muzikoterapeutické intervence · Koordinace = muzikoterapeut koordinuje sledované oblasti /suboblasti · Komunikace = využít takových postupů a metod, při nichž muzikoterapeut komunikuje s klientem/skupinou, navazuje terapeutický vztah a stejně tak klient je veden k navazování komunikace s terapeutem/skupinou · Konfrontace = probíhá například po určité aktivitě, na konci setkání – při závěrečné reflexi, kdy terapeut získává okamžitou zpětnou vazbu a tedy je společně s klientem konfrontuje své pocity a dojmy, splněná a nesplněná očekávání Počítačové reedukační programy Soví program – GeMiS – DysEdice · Programy cíleně zaměřené na děti se SPU (všechny „dys“) · Nejrozsáhlejší blok věnován dyslektikům (4 programy) · Soví písmena/ Soví slabiky/ Soví slova/ Soví věty a texty · Ve všech programech se procvičují zrakové funkce, jemná motorika, koordinace, rozlišování figury a pozadí, … · Součástí jsou také Soví pohádky a Soví noviny KamiNet (www.kaminet.cz) · Odkazy pro dospělé Portál Literacy · Navržen odborníky a testován jedinci s dyslexií · Sekce: · O dyslexii · Každodenní život · Otestujte se · Trénování mozku · Užitečné nástroje · Komunitní zóna · Kreativní kroužek ◦ http://www.literacyportal.eu/cs.html Portál Dys2.org · Cvičení dílčích funkcí přizpůsobena starším a dospělým · http://www.dys2.org/index.php Portál Cal2dys · Vytvořené herní prostředí, ve kterém učitel může vytvářet vlastní cvičení pro žáky s dyslexií · http://www.caldys2.eu/ Aplikace Tablexia · moderní vzdělávací aplikace na podporu rozvoje kognitivních schopností · Je určená nejenom pro žáky s dyslexií na druhém stupni základních škol ale i studenty starší · Měla by najít využití jak ve školách k doplnění standardní výuky, tak v pedagogicko-psychologických poradnách a dalších poradenských zařízeních určených pro žáky s výukovými obtížemi. Relaxační techniky · Student se SPU může být velmi často neklidný, mívá obtíže v sociálním kontaktu, bývá konfliktní · Relaxační techniky využívají svalové uvolnění a vědomé dýchání, což vede k mimovolnímu uvolnění · Zmírňuje úzkost, deprese, mírní bolesti hlavy, apod. · Základní relaxační pozice · Leh · Leh na břiše · Sed Relaxace na bázi dechových cvičení · Koncentrace na průběh dýchání · Rytmická dýchání břichem, dýchání s opakovaným zvukem, dechové meditace, aj. Autogenní trénink · Využívá představivosti k navození konkrétních tělesných stavů (šesti pocitů): o Tíhy v končetinách o Tepla v končetinách o Klidného dechu o Pravidelné srdeční činnosti o Pocitu tepla v nadbřišku o Chladného čela EEG Biofeedback · Terapie širokého spektra nemocí a obtíží · Metoda sebeučení mozku pomocí tzv. biologické zpětné vazby · Posiluje žádoucí aktivace nervové soustavy, trénink pozornosti a sebeovládání · Technika využívá snímací elektrody přiložené na hlavu dítěte. Další dostupné metody Masáže · Automasáž očí – tření dlaněmi · Masáž obličeje a hlavy · Míčkování Aromaterapie Animoterapie