Základní informace Specializace: Specifické poruchy učení SP3MK_SSP3 Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou specifických poruch učení. Představení jednotlivých oblastí, terminologie, metod, postupů a strategií využívaných při vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení v základních školách. Osnova předmětu 1. Základní terminologie (specifické poruchy učení + vymezení jednotlivých termínů) 2. Historie oboru 3. Etiologie SPU 4. Projevy SPU (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmúzie, dyspraxie, dyspinxie) + LMD/ADHD/ADD 5. Depistáž a diagnostika SPU 6. Legislativa a poradenství – děti, žáci a studenti s SPU, poradenský systém 7. Specifika vzdělávání žáků s SPU - podmínky vzdělávání, charakteristika obtíží v třídním kolektivu 8. Metody výuky ve vybraných předmět – důraz na cizí jazyk 9. Hodnocení žáka se specifickými poruchami učení 10. Specifické poruchy na střední škole 11. Faktory ovlivňující edukaci žáků s SPU – sociální, osobnostní 12. Vzdělávání žáků s SPU na střední škole 13. Stimulace dílčích funkcí a úvod do reedukace 14. Reedukace dyslexie 15. Reedukace dysgrafie 16. Reedukace dysortografie 17. Reedukace dyskalkulie 18. Podpora a stimulace dílčích funkcí 19. Alternativní přístupy ke vzdělávání 20. Specifické poruchy učení v dospělosti Absence/Přítomnost Předmět je vyučován formou semináře. Povinností studenta je účastnit se 75 % výuky, akceptována je proto 1 absence. Další absence musí být nahrazena způsobem, který určí vyučující. Anotace Povinností studenta v průběhu semestru je sepsání anotace příspěvku týkajícího se témat ze sylabu předmětu. K anotaci lze použít článek z periodika, odbornou publikaci, video, aj. dle výběru studenta. Rozsah práce 1 – 2 A4 + úvodní strana opatřena logem, názvem semináře, názvem příspěvku a údaji o autorovi. Odevzdání do odevzdávárny – otevřena do 4. 5., 23:59. Zkouška Písemný test. K úspěšnému absolvování nutných 75% správných odpovědí. Termín dle domluvy na semináři.