SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování 1 Tento materiál slouží pouze jako osnova. Není dostačující k testu. PS OSNOVA V Spolupráce s rodinou • Rodina je místem primární socializace, škola je spolu s rodinou významným sociálním prostředím, je za socializaci spoluzodpovědná - spolupráce školy a rodiny je nutná, měla by zahrnovat stálý kontakt a dobrý vztah Překážky komunikace mezi školou a rodiči žáka s PCHE • Nezájem rodičů o život ve škole • Komunikace omezená na problémy • Vlastní zkušenost rodičů se školou a s ní spojené negativní pocity • Obranná pozice rodičů Intervence ve spolupráci s poradenským pracovištěm • třídní učitel • výchovný poradce • metodik prevence sociálně patologických jevů • školní psycholog • speciální pedagog • Pedagogicko psychologická poradna (PPP) • Speciálně pedagogická centra (SPC) • Středisko výchovné péče (SVP) SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování 2 Tento materiál slouží pouze jako osnova. Není dostačující k testu. PS Středisko výchovné péče (SVP) • poradenské, speciálně pedagogické, psychoterapeutické, výchovné • metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť • podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH • přímá preventivně výchovná péče  forma ambulantní, stacionární, internátní (8týdenní pobyt)  forma individuální, skupinová  přímo práce s klientem ve středisku Intervence v zařízeních institucionální výchovy (ÚV a OV) • diagnostický ústav • dětský domov • dětský domov se školou • výchovný ústav  děti/ mladiství s nařízenou ÚV nebo uloženou OV zpravidla ve věku od 3 do 18 let, popřípadě osobě do 19 let  poskytují péči i dětem, jimž bylo nařízeno předběžné opatření  zařízení může poskytovat ubytování a stravování zletilé nezaopatřené osobě po ukončení výkonu ÚV či OV, připravující se na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let NASTUDOVAT ČINNOST DIAGNOSTICKÉHO ÚSTAVU, DĚTSKÉHO DOMOVA, DĚTSKÉHO DOMOVA SE ŠKOLOU A VÝCHOVNÉHO ÚSTAVU. Legislativa Doporučuji nastudovat odpovídající legislativu SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování 3 Tento materiál slouží pouze jako osnova. Není dostačující k testu. PS  Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů – novela 333/2012 Sb. !!!!  Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb., 103/2014 Sb., nyní 197/2016 Sb.!!  ○ Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. a novela 103/2014 Sb. !!!  VYHLÁŠKA Č. 458/2005 SB., KTEROU SE UPRAVUJÍ PODROBNOSTI O ORGANIZACI VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ PÉČE VE STŘEDISCÍCH VÝCHOVNÉ PÉČE Literatura a zdroje  VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010  VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido – edice pedagogické literatury, 2008  RIEF S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole : praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha : Portál, 2010  Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů SZ7MP_SP3P Speciální pedagogika 3 - Základy edukace jedinců s poruchami chování 4 Tento materiál slouží pouze jako osnova. Není dostačující k testu. PS