BIOLOGICKÁ PERSPEKTIVA (BIOPSYCHICKÝ KONCEPT)  důraz na souvislosti vnějšího chování s vnitřními procesy lidského těla  elektrické a chemické procesy, mozek a nervový systém  neurobiologické procesy jako podklad pro duševní činnost a chování ČTYŘI PŘÍSTUPY UVNITŘ PERSPEKTIVY  Behaviorální genetika  Biochemie mozku  Mozková anatomie  Endokrinologie BEHAVIORÁLNÍ GENETIKA  Duševní choroba nebo problémy v chování jsou významně ovlivněny jedincovou dědičností  Snaha určit do jaké míry je chování ovlivněno geny či naopak prostředím  Kompromis – vrozené dispozice a vliv prostředí  studie deviantního chování – vztah genotypu XYY a agresivního chování  problém s nepřímým vlivem (více hormonu – mohutnější postava – model, že síla je nástrojem k úspěchu = násilné chování)  vliv genetické dysfunkce na agresivní chování – „Leschův-Nyhanův syndrom“  méně enzymů, nadměrné množství molekul purinů = agresivní chování (http://cs.wikipedia.org/wiki/Lesch-Nyhan%C5%AFv_syndrom) BIOCHEMIE MOZKU  Problémy v chování či duševní nemoc jako důsledek abnormálních biochemických reakcí v nervovém systému  Neurotransmitery (dopamin - motivace, serotonin – úzkost, deprese, sklon k agresi, podrážděnost-málo světla)  Farmakoterapie úzkosti, deprese, psychózy  Vedlejší efekty – nemají vliv na každého, léčí symptom a nikoli příčinu ANATOMIE MOZKU  Problémy jsou ovlivněny abnormalitami v anatomii nebo struktuře mozku  Dříve - lobotomie ENDOKRINOLOGIE  Duševní problémy či problémy v chování jsou ovlivněny hormonální nerovnováhou  Nedostatek jódu (snížení IQ, endemický kretenismus)  Pohlavní hormony – hypotézy o sexuálním chování  testosteron (u mužů i žen) bývá spojován s tendencí riskovat (v negativním i pozitivním slova smyslu) „Je-li testosteron benzinem, který pohání mozek, serotonin snižuje rychlost a pomáhá držet kormidlo“ (Dobson dle Bendl 2011) DVĚ „BIOPSYCHICKÉ“ HYPOTÉZY  teorie defektu: porucha chování je následkem organického poškození  teorie retardace: PCH je projevem nevyzrálosti v kognitivní, sociální a emocionální oblasti v důsledku opožděného vývoje CNS Za poruchami chování se hledá organické poškození, choroba (poškození CNS, psychická porucha) Materialistické přístupy ke zkoumání chování člověka prostřednictvím objektivní (změřitelných) faktů PŘEDPOKLADY INTERVENCE  rozpoznání biologických problémů  rozpoznání a porozumění fyziologickým příčinám poškození  pedagogická intervence jako doplněk léčebných opatření LÉČBA  Anxiolytika (úzkost, fobie - sedativa, zklidňující)  Anti-depresiva (deprese, poruchy příjmu potravy)  Anti-psychotika (schizofrenie) LÉČBA – PŘÍKLAD ADHD  Hyperaktivita, impulzivita, nepozornost  Zkušenost se sociálním a vzdělávacím neúspěchem  Pečlivé zhodnocení situace – informace ze školy, z domácího prostředí, pediatr, psychologické testy  Ritalin – psychostimulancium - 60 – 90% reaguje  Někdy ztráta chuti k jídlu, poruchy spánku, při vysazení účinek pomine  Nebiologická intervence – behaviorální a kognitivní metody  vytváření optimálního prostředí, individuální přístup, farmakoterapie, psychoterapie LÉČBA – PŘÍKLAD AUTISMU  Autismus je vnímán jako neurobiologická porucha, u níž má farmakoterapie zpravila malý efekt na hlavní symptomy  Užitečné jsou zde naopak ne-biologické způsoby intervence • strukturované učení • behaviorální techniky ČEMU VĚNOVAT POZORNOST  Tendence k redukcionistickému hledisku a zjednodušenému pohledu na duševní choroby jako důsledek abnormálních biologických procesů  Důraz na důležitost genetických příčin problémů spíše než prostředí  Přirozenost x výchova  Někdy jsou odstraněny symptomy, ale příčina zůstává ČEMU VĚNOVAT POZORNOST  Časté vedlejší účinky, které mohou negativně ovlivnit důsledky chování.  V mnoha případech jsou účinky příznivé – odstranění halucinací a bludů u schizofrenie  ADHD – ritalin ČEMU VĚNOVAT POZORNOST  Biologické či genetické dispozice nezbytně nevylučují vliv ne-biologických faktorů (konflikt v rodině…)  Pedagog – neměl by se spokojit s tím, že všechno chování je biologicky předurčeno a je proto nevyhnutelně fixované a nezměnitelné  na druhou stranu, biologický přístup naznačuje, že pedagogické přístupy mají své limity  I přes předpoklad biologického vlivu, bychom se neměli vzdávat pedagogické či psychologické intervence – viz ADHD (ritalin + behaviorální techniky) ČEMU VĚNOVAT POZORNOST Pro pedagoga a intervenci často nevýhodné, neboť  perspektiva vymezuje hranice mezi zdravím a nemocí = dítě je tak zahrnuto do jedné z daných kategorií  taková kategorizace (i redukce) vytváří omezující edukační rámec = je-li dítě v kategorii „postižený“, může to znamenat i bariéru v dosažení odpovídajícího vzdělání  pozornost je věnována spíše tomu, co nefunguje, namísto tomu, na čem lze stavět – nejde o perspektivní přístup, nevymezuje příležitosti POHYB JAKO OVLIVŇOVÁNÍ SKRZE FYZIČNO  kinezioterapie  relaxace (autogenní trénink, progresivní relaxace)  psychomotorika  psycho-gymnastika  jóga  atd. KLÍČOVÉ ZDROJE AYERS, H., CLARKE, D., MURRAY, A. Perspectives on Behaviour. A Practical Guide to Effective Interventions for Teachers. Oxon: David Fulton Publishers. 2000. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Třiton, 2011. VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MuniPress, 2010, 332 s., ISBN 978-80-210-5159-1.