Historie péče o jedince se sluchovým postižením Počátky vzdělávání n starověk n antické Řecko n Aristoteles n Platón n středověk – období scholastiky n výchova a vzdělávání jedinců se SP – mniši v klášterech Průkopníci vzdělávání neslyšících n Španělsko (16./17.stol.) * Pedro Ponce de Leon * Manuel Ramirez de Carrión * Juan Pablo Bonet Anglie (17.stol.) n John Bulwer n John Wallis n Henry Baker n Thomas Braidwood - individuální vyučování – soukromé školy pro hluché n Nizozemí (17./18.stol.) * Johann Conrad Amman - švýcarský lékař neutralizovaný v Holandsku - 1692 – kniha : „Surdus logens“ – „Mluvící hluchý“ - vyučovací metoda : 1.vytvořit hlas, 2. rozlišit hlas od neznělého výdechu, 3. cvičit samohlásky, 4. hlásku zapsat, 5. polosamohlásky (m,n, zadní n, r, l), 6.souhlásky - nácvik odezírání - výstavba souvislé řeči - zabýval se také nápravou vad řeči n Francie (18.stol) Jacob Rodriguez Pereira - vliv Boneta, Ammana,…, neslyšící sestra - - využíval vibrací, cvičil zbytky sluchu, užíval sluchové trubice - daktylologie R. Ernaud Etienne Francois Déschamps střední Evropa * 16. a 17.stol. * 18.stol. - Německo : Ferdinand Arnoldi - české země : Karel Berger Kolektivní vyučování – první ústavy 18.století Charles Michel de l´Epée – Francie - vzdělával chudé, předával vše nástupcům - měl vliv na Anglii, Dánsko, Itálii, Německo, atd. - 1769/1770 – 1.pařížský ústav pro hluchoněmé - metoda – kompenzace, základem je posunek - tzv francouzská či manuální metoda - cíl : Samuel Heinicke – Německo - ředitel školy pro neslyšící, zal. r.1778 (1.ústav pro neslyšící v Německu, v Lipsku) - metoda německá či orální 18. a 19. století – u nás n vídeňský ústav (1779) n pražský ústav (1786) n brněnská škola s internátem (1829) – „Moravsko-slezský ústav pro hluchoněmé“ n 2.pol.19.stol. – stále více ústavů n vychází několik odborných časopisů, konají se konference učitelů a mezinárodní kongresy Milánský kongres (1880) n spor zastánců německé a francouzské metody n vítěz : orální metoda Georg Forchhammer (ředitel dánských škol) – nesouhlasil s čistou orální metodou - man-orální systém + odezírání + písmo Viktor Urbantschitsch (Vídeň) Friedrich Bezold (Mnichov) 20.století - Československo n Constantin Malisch „mateřská metoda“ (Malischova metoda) Vývoj po roce 1945 Raná péče Velká Británie – MŠ v Manchesteru * Irene Ewingová * Alexander Ewing Japonsko USA Péče ve škole mateřské a základní ČSSR – vliv sovětské pedagogiky Německo Nizozemí USA – Northampton Santa Ana v Kalifornii další důležitá data : n 1880-1960 n 70. léta 20.stol.- totální komunikace n 1990 – ustanovení SPC n 1992/1993 – 3letý bakalářksý obor na VŠ pro neslyšící n 1993 – počátek výzkumu znakového jazyka u nás n 1998 – zákon o znakové řeči n bilingvální systém vzdělávání n 2008 – novelizace zákona o znakové řeči Ohluchlé, nedoslýchavé a neslyšící známé osobnosti • Ludwig van Beethoven -těžká převodní nedoslýchavost • Karel Čapek - převodní nedoslýchavost • Thomas Alva Edison - těžce nedoslýchavý v důsledku svých pokusů • Victor Hugo (nedoslýchavost ve stáří) „Cožpak záleží ne hluchotě ucha, když slyší duše?Jediný skutečná a neléčitelná hluchota je hluchota ducha.“ Victor Hugo, 1845 • Winston L.S. Churchil (nedoslýchavost ve stáří) • Helena Kellerová – americká herečka, spisovatelka, filozofka, ohluchla a oslepla ve 2 letech • Hieronymus Lorm (Jindřich Landesman) – brněnský básník a filozof. Objevitel dotekové abecedy pro hluchoslepé, která nese jeho jméno.V 15 letech ohluchl, postupně i oslepl. • Boris Masník – český grafik, kreslíř a animátor (Bratři v triku“)Ohluchl ve 2 letech po meningitidě. • Josef Václav Myslbek - významný český sochař, trpěl chorobou sluchových nervů, která vedla k úplné hluchotě • Ronald Wilson Reagan – filmový herec a americký prezident (nedoslýchavý) • Jean Jacques Rousseau – francouzský filozof a spisovatel (tinnitus) • Bedřich Smetana – ohluchl nejprve na jedno ucho, později i na druhé • Věra Strnadová – ztratila sluch v 6 letech, autorka knih věnujících se problematice sluch.postižení • Jan Werich – v pozdějším věku silně nedoslýchavý Literatura: * HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. * POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996. * PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002