Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie 5 Speciálně pedagogická diagnostika logopedická Cíle a metody logopedické diagnostiky. Model logopedického vyšetření. Pomůcky a přístroje užívané v logopedické diagnostice a terapii. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická = specifická aktivita zacílená na identifikaci příčin, druhu, vzniku, průběhu, zvláštností a následků NKS ➢ Cíle: • • • • • ➢ východiskem pro volbu metod logopedické intervence a pro stanovení diagnózy ➢ hlavním prostředkem log. diagnostiky je souvislý řečový projev nebo četba ➢ hodnotíme komunikaci jako celek – verbální i neverbální stránku ➢ hodnotíme i tzv. koverbální chování (chování při mluvním projevu) METODY LOGOPEDICKÉ DIAGNOSTIKY 1. Pozorování – v přirozeném prostředí; dlouhodobý proces 2. Explorační metody – anamnestický řízený rozhovor, dotazníky 3. Kazuistické metody – analýza lékařských posudků, psychologického a ORL vyšetření aj. 4. Diagnostické zkoušení – vyšetřování výslovnosti, vyšetřování zvuku řeči… 5. Testové metody – test laterality, Token test… 6. Analýzy výsledků činnosti – např. školní sešit (zejm. při SPU) Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie MODEL LOGOPEDICKÉHO VYŠETŘENÍ 1) Navázání kontaktu 2) Anamnéza 3) Vyšetření sluchu 4) Vyšetření rozumění řeči 5) Vyšetření řečové produkce – pasivní i aktivní slov. zásoba; artikulace; gramatika; prozodie (= modulační faktory řeči: melodie, rytmus, tempo) 6) Vyšetření motoriky – HM, JM, oromotorika, grafomotorika 7) Vyšetření laterality 8) Vyšetření sociálního prostředí VYUŽITÍ LOGOPEDICKÝCH POMŮCEK a) Kompenzační činitel – v případě, že jedinec nedisponuje určitou dovedností potřebnou k eliminaci NKS a) Motivační činitel – hračky, maňásci b) Urychlující prostředek – zvyšuje efektivnost logopedické intervence (rotavibrátor) DĚLENÍ POMŮCEK (dle Sováka 1989) 1) Stimulační 2) Motivační 3) Didaktické 4) Derivační 5) Podpůrné Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie 6) Názorné 7) registrační