Základy poradenského rozhovoru Poradce • Pro úspěšný poradenský proces je důležitá osobnost poradce • Dobrý vztah s klienty • Autentický • Akceptující a neodsuzující přístup • Srozumitelný ve vyjadřování • Sebereflexe • Důvěra v sebe a vyrovnanost • Respekt k právům druhých • Schopnost uhlídat hranice por. vztahu • Schopnost přiznat omyl, přijmout kritiku • Odbornost poradce • Teoretické poznatky ve vztahu k problému • Schopnost identifikovat problém klienta • Umět vést rozhovor • Schopnost reagovat na neverbální projevy klienta • Tvořivost a kreativita (přizpůsobení individualitě klienta) Umět klást otázky Číst neverbální signály Zahájit a ukončit por. rozhovor Analýza a syntéza problému • Základní role poradce: • Obsahová - Co? • Procesní – Jak? • Poradce působí vždy na dvou úrovních: 1. Věcná podstata problému (kognitivní aspekt diskuze mezi poradcem a klientem) 2. Vztah konzultanta a klienta (pocitová úroveň) Průběh poradenského rozhovoru • Příprava • Domluvení místa a času, délky rozhovoru • Kdo se bude rozhovoru účastnit a jaká bude jeho funkce (zapisovatel, atd.) • Prostředí – bezpečné, klidné, vybavení • Psychická příprava poradce Příprava Otevření rozhovoru Vyjasňování a dojednávání Závěr Chyby v sociální percepci • Haló-efekt. • Efekt mírnosti a shovívavosti. • Implicitní teorie osobnosti. Centrální charakteristický rys. • Autoprojekce. • Kontrast. Neoprávněné generalizace. • Zahájení a otevření • Stav klienta • Úvodní konverzační výměna – cesta, počasí, pití, atd. • Průzkum situace klienta – klientovo nahlížení na vlastní situaci • Neverbální chování klienta Příprava Otevření rozhovoru Vyjasňování a dojednávání Závěr • Vyjasňování a dojednávání • Vyjasnění situace, pojmenování problému • Stanovení cílů • Vymezení zakázky/kontraktu • Naplánování jednotlivých kroků Pravidla pro stanovení cíle: SMART - Specifické: jasné, konkrétní - Měřitelné: podle čeho poznáme naplnění - Ambiciózní: znamenají výzvu - Realistické: máme prostředky a zdroje - Termínované – do kdy bude splněn Cesta k zakázce: problém → žádost → objednávka → zakázka Příprava Otevření rozhovoru Vyjasňování a dojednávání Závěr • Závěr • Zhodnocení rozhovoru • Spolupráce • Rozloučení Příprava Otevření rozhovoru Vyjasňování a dojednávání Závěr Základní komunikační techniky • Empatické porozumění • Aktivní naslouchání • Dotazování Empatické porozumění • Soustředěný a otevřený výraz v obličeji, otevřená pozice těla • Přitaká, klade otázky • Práce s hlasem, tempo, intonace • Při řešení konfliktu musí být poradci jasné • co vidí klient jako obtíž • Jaký druh pomoci je potřeba Aktivní naslouchání: • Schopnost být plně pozorný k tomu, co druhý říká Aktivní naslouchání • Chyby: • Přerušování klienta • Není neverbální kontakt, jen mechanické odpovídání • Nereaguje v průběhu sdělení • Rychlé soudy v průběhu rozhovoru !schopnost autenticky reagovat na závažná sdělení v rozhovoru! Techniky aktivního naslouchání: • Povzbuzování • Objasňování • Shrnování • Parafrázování • Přerámování • Zrcadlení • Ocenění Kladení otázek • Typy otázek: • Otevřené • Uzavřené • Hypotetické • Reflektující • Sugestivní